Köttproducent lanserar ”vegetariskt”

Pärsons som är ett av Sveriges ledande varumärken inom animaliska pålägg med ett 80-tal olika sorters produkter av gris, nöt, kyckling och lamm har uppmärksammat pågående vegotrend och lanserar nya produkter.

Senaste tiden har Vego Eco gång efter annan berättat om rådande vegotrend, hur allt fler vill äta mer vegetariskt och de produkter som kommer i dess spår. Nu följer alltså ett inbitet köttföretag trenden genom att lansera tre nya pålägg för att möta efterfrågan.

Spontant kanske en vegeterian får lite nervösa känningar när Pärsson nämns men jag tycker det är bra initiativ att de lanserar vegetariskt, dock är det tyvärr lakto-ovo-vegetariskt så deras braskande rubrik “Pärsons ökar variationen på mackan med vegetariska pålägg” går egentligen helt emot hur mat får beskrivas. Men bortsett från detta säger det en del om utvecklingen och Vego Eco har därför varit i kontakt med Pärssons för att höra hur det kommer sig att ett charkföretag lanserar vegoprodukter.

Pärsons menar att det är viktigt för dem att kunna erbjuda “goda och smakfulla pålägg till alla”. Därför jobbar de med att se över produktutbudet och breddar det nu med ett vegetariskt alternativ. Detta då de menar att de ständigt söker efter produkter som kan underlätta för konsumenter att kunna variera sitt pålägg på mackan.

parssons_paprika_lakto_ovo

Där har de onekligen en poäng. Förvisso har utbudet av veganska pålägg som ost och “chark-produkter” ökat sista åren så variationen har blivit större men utgör ändå en återkommande frågeställning hos de som slutar med animaliska produkter.

Ett lovvärt initiativ att de satsar på vego, synd att de inte går hela vägen när de ändå gör det. De motiverar det med “för alla” men det stämmer knappast när de fortfarande har ägg och mjölk i produkterna. Enda svaret på frågan kring det valet är att “den goda smaken var det som gjorde att vi valde att lansera dessa tre produkter.” Synnerligen otydligt och undanflyende…

De produkter som lanserats är alltså tre smaker; Original med en mild och naturell smak, Paprika, samt Tomat & Basilika. De som inte äter helt vegetariskt men vill dra ner på köttkonsumtion har numer ytterligare ett alternativ och det är ju här det behöver hända något. Det är köttkonsumtionen som verkligen behöver minska och när ett ledande företag inom det området lanserar alternativ kan det onekligen vara så att fler nås av möjligheten att äta mer lakto-ovo-vegetariskt. Och låt oss inte misströsta för mycket över att det inte är helt vegetariskt, ligger kunderna på och önskar förändringar så finns det goda chanser att få det. Detta är ett bra första steg mot mer vegetariskt.

5 kommentarer på “Köttproducent lanserar ”vegetariskt”

    • Ursäkta, missat att svara på detta.
      Nej, det är ju inte så hälsosamt men en vegetarisk produkt med kolhydrater är bättre än en animalisk med kolhydrater…

  1. @Josef Boberg 1,6 gram per 100 gram är 1,6% kolhydrater, tycker du det är mycket? I en tomat (bara något att jämför med) finns 2,9%, så den är också ej hälsosamt? Tack och lov äntligen sådana saker har kommit till Sverige.

    • Ja, det är ju toppen. Ju fler vegoalternativ (hoppas det kommer ett helt vegetariskt från dem snart också!) desto bättre. Det ökar ju chansen att fler ska hitta nya favoriter, vegetariska sådana. 🙂

  2. Pingback: Alarmerande köttfrossa | Vego Eco

Lämna ett svar

Upptäck mer från Vego Eco

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa