Fem trender som formar framtidens lunch

I veckan har Lunchrapporten 2017 presenterats och den visar att den traditionella lunchen är under förändring med en ökad medvetenhet om hälsa och miljö. Detta tillsammans med nya lösningar från matbranschen vilket i framtiden kommer förhoppningsvis leda till att göra lunchen nyttigare, grönare och mer flexibel.

Rapporten baseras på researcharbete, djupintervjuer och en undersökning bland 1 000 svenskar gjord av Fazer och undersökningsföretaget YouGov. För ett företag som Fazer som står för en oändlig mängd luncher varje dag är det förstås av intresse att veta vad vi önskar oss. Positivt är att vegetariskt fortsätter intressera.

Oftast består en traditionell lunch av husmanskost eller pasta men vi tar större ansvar för en mer hållbar konsumtion i dag än tidigare då andelen som väljer vegetariskt har ökat med sex procent sedan 2012 och de 16 procent som tidigare valde äta ekologiskt har ökat till 21 procent. Mindre bra är att nästan var tredje person hoppar över lunchen mer än en gång i veckan, ofta på grund av stress och det är oftare kvinnor än män som gör det.

Så vad gäller i framtiden då? Trender som presenteras handlar bland annat om vetenskaplig mat, digitala hjälpmedel och vegetariskt.

fazer-lunchrapport-2017

Fem trender som formar framtidens lunch:

  1. Vetenskaplig mat
    I dagens funktionsdrycker är funktionen ibland viktigare än smaken och stort intresse för vad maten vi stoppar i oss har för effekt kan skönjas. Framtidens lunch ska hjälpa oss slappna av, minska risken för förkylning eller öka vår kognitiva kapacitet.
  2. Knäck distributionskoden
    Appen är den nya menyn där hembeställning blir ny norm. I USA öppnar allt fler ”delivery only”-restauranger som satsar endast på mat för leverans. Framtiden innebär även ökad automatisering då gäster kommer beställa sin lunch via touchdisplayer och i många fall få maten tillagad av en robot.
  3. Vegetariskt 3.0
    Den vegetariska trenden fortsätter, men inte som en trend utan som vardagsmat. 34 procent av svenskarna uppger att de ska förbättra sina hälsovanor genom att äta mer vegetariskt under 2017 och nästan var fjärde person mellan 18 och 34 år uppger att de oftast äter vegetariskt till lunch. Nya proteiner och råvaror gör att vi kommer fortsätta utforska den vegetariska och veganska kosten.
  4. Gastronationalism
    I takt med att vi blir mer mångkulturella blir maten mer internationell. Sydfransk tapenade på det svenska knäckebrödet och vi söker oss tillbaka till traditionella företeelser som gråärtor och husmansrecept som stöps om i nya former och lyfter både tradition och innovation.
  5. Lunch dygnet runt
    Nya livsmönster pekar på att vi kommer göra om lunchen från en stor måltid till ett antal mindre måltider utspridda över arbetsdagen. Det är inte säkert att vi äter alla våra luncher med våra kollegor då vi i en uppkopplad värld kommer värdesätta att få tid för oss själva. Lunchrestaurangen kommer därför i framtiden inte bara vara ett socialt rum utan även ett rum för egentid.

Lämna ett svar

Upptäck mer från Vego Eco

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa