Gör det lätt att välja rätt

Låt det rätta vara det förmånliga. Att subventionera det som är klimatförstörande och dessutom främst gynnar de mest välbeställda är befängt.

Syftar på reseavdraget där det varje år är cirka 900 000 personer som gör avdrag på ungefär fem miljarder kronor. Beräkningar som även visar att om detta avskaffades skulle kollektivtrafiken öka – inte så långsökt – och koldioxidutsläppen minska med sju procent.

Att bilismen gynnas av att det är lätt och billigt att ta bilen är redan konstaterat. Och knappast raketforskning att räkna ut heller. Att politiker därför låter åtgärder som gynnar människors sämre vanor istället för bra är besynnerligt och befängt.

Baconmannen är den som drar mest nytta av reseavdraget, helt fel om en tänker in syftet med det som säkert var gott från början. Men här handlar det om att hitta nya, bättre sätt som gör att de som verkligen behöver denna typ av avdrag får nytta av det medan de som inte har anledning att profitera på det inte ska göra det.

Bilåkande och köttätande domineras av vita män. När ska politikerna våga ta tag i frågorna som gör att dessa klimatbovar kan fara fram obehindrat och fördärva klimatet på det vis som görs idag? Låt oss hoppas att reformer kommer till stånd och att vi kan se en ljusning på denna front.

Att en viss man blivit president, en man som skrotar klimatsatsningar och är nedsättande mot kvinnor och minoriteter är vidrigt. Det totalt motsatta till vad världen behöver och än värre än ett reseavdrag förvisso. Hoppet tänds dock när en kan se den enorma protest som dragit fram världen över i form av Women’s March. Bilderna som strömmar fram olika håll är värmande minst sagt. Låt oss gemensamt fortsätta kämpa för värderingar som inkluderar alla människor och vårt klimat. Annars har inte ens den vite mannen någon framtid.

shepard-fairey-defend-dignity

By Shepard Fairey, Defend Dignity

En kommentar på “Gör det lätt att välja rätt

  1. Pingback: Tjänstebil – klimatbov som gynnas | Vego Eco

Lämna ett svar

Upptäck mer från Vego Eco

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa