Vegetariska alternativ

Det är inte alls svårt att göra sin kost helt vegetarisk. Numer finns massor av vegetabiliska alternativ till animaliska produkter.

Det mesta finns som vegetariska alternativ, som korv och pålägg. Det finns även en mängd växtbaserade varianter av komjölksprodukter. Detta gör det enkelt att bara byta ut den grädde, mjölk eller liknande produkt som du annars brukar använda.

Så du behöver inte försaka dina gamla favoritrecept, bara byta mot något annat om du vill göra dem vegetariska.

Du väljer givetvis själv vilka ingredienser du vill använda i din matlagning. Men tänk gärna på att animaliska produkter orsakar lidande för djur har större miljöpåverkan än vegetabilisk dito så ju oftare du väljer något vegetabiliskt, desto bättre för miljö, djur och även din hälsa.

Växtbaserade alternativ

Creme fraiche/gräddfil

Oatlys iFraiche rekommenderas varmt, det finns även en från Yosa samt sojabaserade produkten Sour Supreme. Oatlys PåMackan är ett syrligt alternativ som kan användas där syrliga produkter behövs.

Glass

Det finns olika alternativ baserade på ris, havre och soja. Även som pinnglass och strutar. Eller varför inte göra egen glass? Kolla gärna in recept under receptfliken.

Matlagningsgrädde

Jag föredrar iMat från Oatly men det finns även soja-, kokos- och mandelalternativ från till exempel Alpro, GoGreen och Carlshamn.

Mjölk

Finns massor av sorter, jag använder mest havrebaserade produkter men det finns flera andra bra, beroende på vad som ska tillagas; ris, soja och mandel bland annat. Och fler kommer hela tiden, det är en fröjd att se allt gott som dyker upp och som kan förhöja smakerna i din matlagning och bakning.

Ost

Vegusto har massor av olika ostar, Cheezly har en god sojafri ost, Astrid & Aporna har flera sorter. Bland andra, fler finns att få tag på i webbutiker. Se gärna etiketten ost på Vego Eco för att följa nyheter och tips.

Smör/margarin

Carlshamn har både smörgåsmargarin samt ett för bakning, Icas margarin är numer veganskt precis som Floras. Det går även bra att använda kokosalternativ, i många fall går det även fint att använda olja istället för margarin eller smör.

Vispgrädde

Alpro har en sojabaserad som blir bra att vispa hård, en annan som har vispbar grädde är GoGreen. Tips för att vispa vegetabilisk vispgrädde är att vispa riktigt länge, fem minuter på högsta effekt, om du vill ha den hård för till exempel semlor eller prinsesstårta.

Yoghurt

Precis som mjölk finns det många alternativ baserade på, främst havre- och sojabaserade.

Ägg

Beroende på vad som ska göras så finns olika alternativ att ersätta med, till exempel bakpulver, äppelmos, tofu, banan och så vidare. men en produkt som jag verkligen gillar och som är bra att ha hemma är NoEgg. Den senaste upptäckten som är ett bra alternativ är kikärtsspad som gör att du kan göra maränger på samma vis som med äggvita.

8 Comments on “Vegetariska alternativ

  1. Pingback: Växtmjölk eller komjölk – spelar det någon roll? | Vego Eco

  2. Pingback: Vegorätt, vegetariskt matprogram | Vego Eco

  3. Pingback: Hjälp! Veganer på middag | Vego Eco

  4. Pingback: Grönt julbord | Vego Eco

  5. Pingback: Vegansk kvarg | Vego Eco

  6. Jag blev svårt sjuk och visande drack inte mjölk riktigt så kommer mer sjuk
    Jag älskar mjölk
    Vill inte bli så sjuk igen det var hemskt

  7. Pingback: Vilka mjölkfria mejeriprodukter vill du ha? | Vego Eco

  8. Pingback: Veganskt som ny norm | Vego Eco

Kommentera

%d bloggare gillar detta: