Vego Eco

Vad säger forskningen om kostens klimatpåverkan?

Hamburgare med bröd tonat med texten "Kostens klimatpåverkan" framför

Vilka strategier behövs för att minska klimatpåverkan från vår matproduktion? Hur ser egentligen en klimatsmart diet ut enligt forskningen?

Ni som följer Vego Eco på Twitter och Facebook har många gånger blivit tipsade om Klimatpodden. I senaste avsnittet träffar Ragnhild Larsson, som driver bloggen, Chalmersforskaren Fredrik Hedenus där de pratar om matens klimatpåverkan.

Det är verkligen intressant att höra de olika infallsvinklarna. Bland annat den svårbesvarade frågan om eko respektive närodlat och säsongsprodukternas roll som båda är svåra, om inte omöjliga, att ge ett tydligt och enkelt svar på.

Smakskifte kan vara en väg

Sätten att försöka skapa förändring är en viktig del som de talar en del om. Till exempel att många vegoprodukter ser ut och till och med smakar som kött. Fredrik menar att vi i stor utsträckning äter det vi åt som barn och det är grunden till produkternas utformning. Samtidigt är det så att matpreferenser ändras, som sushi eller taco som idag är något självklart i väldigt mångas hem men otänkbart eller okänt för inte alls så lång tid sedan. Vi gör ibland ganska stora smakskiften, men inte så många råvaruskiften, poängterar Fredrik.

Så detta borde kunna ske även gällande köttminskning till förmån för vegetariskt. För det som vi sett senaste åren är att till exempel potatiskonsumtionen har gått ner medan köttkonsumtionen har gått upp. Så återigen, en minskning av köttkonsumtionen innebär bara att vi går mot hur vi åt för några år sedan. Då var det inte några köttätare som klagade på att konsumtionen var så låg att det var något att bråka om.

Nudging

De kommer även in på nudging, att driva förändring hos personer genom att påverka på olika vis. Ett exempel kan vara att sätta det vegetariska alternativet högst upp på menyn. Eller att restauranger klimatmärker olika rätter. Fredrik berättar att det visat sig att folk väljer dessa rätter i högre utsträckning om det görs. Men det blir för liten påverkan av det, det behövs större åtgärder för att göra det till en mer avgörande faktor.

Det kan det bli tack vare att en når andra personer på vägen. De som arbetar med mat får större kunskap och förståelse för vad kosten har för klimatpåverkan om de blir involverade i detta. Om ansvariga inköpare ser vad ingredienserna orsakar för utsläpp så finns det benägenhet att köpa mer av en viss, klimatvänligare, vara. Restauranger kan använda verktyg för att förändra inköpen och där ger det mycket större effekter.

Köttskatt, köttfri måndag och olika kostvals utsläpp behandlas. En måstelyssning för alla som vill veta mer om vad forskningen kommit fram till så här långt gällande dess klimatpåverkan. Här hittar du programmet. Bara att sätta igång att lära och inspireras av.

Annonser

Veckomeny 24 juli

En ny veckomeny med somrig rädissallad, ta chansen att grilla pizza och korv om tillfälle ges och vädret tillåter. 

Måndag: potatissallad med korv och grönsaker
Tisdag: pastagratäng med broccoli
Onsdag: vietnamesisk Pho
Torsdag: sallad med rädisor och hummus
Fredag: friterad f*sk med klyftpotatis och sås
Lördag: pizza
Söndag: vegetarisk cowboygryta

Smaklig måltid!

Klimatforskaren uppmanar – sluta släng mat

En enda uppmaning ber miljödebattören Johan Kuylenstierna oss om i sitt sommarprogram, att sluta slänga mat.

Johan Kuylenstierna är vd för Stockholm Environment Institute Drivs och inleder sitt program med att han drivs av optimism för att lösa de utmaningar vi står för. Det är även den riktning hela programmet har. Det är långt ifrån något avskräckande eller deprimerande vi får höra. Även om en del av det vi hör förstås är nedslående och direkt förfärligt så levereras det med en känsla av möjlighet och hopp.

Inkluderande och cirkulärt

Han pratar om vårt behov av att bygga inkluderande och hållbara städer. Om hur vi ska röra oss mot cirkulära resursflöden istället för slit och släng, och framför allt komma till rätta med allt avfall som kväver vår planet. Johan tror att framtidens människor kommer att skratta åt det leverne vi har idag.

Givetvis kom maten på tal vilken för Johan symboliserar vad hållbar utveckling handlar om. Något vi alla är del av, om vattenresurser, ekosystem och klimatet. Han nämner vår fördubblade köttkonsumtion och att rödlistad fisk säljs i butikerna. Många dumma saker men det behöver inte vara så.

Påverka med dina kostval

Vi kan själva påverka genom vad vi äter, att välja bort det ur klimatsynpunkt sämsta som kött och mejeri och framför allt, släng inte mat. Mellan 30 – 40 procent av all mat som produceras i världen konsumeras aldrig utan förstörs eller slängs. Den mat som produceras idag räcker för att föda 10 miljarder människor, den är bara väldigt felfördelad och dessutom slängs stora mängder.

Med det blir hans enda direkta uppmaning i programmet, att sluta slänga mat, lukta istället. Det är något som gör skillnad direkt – redan idag.

Här kan du lyssna på programmet.
Här kan du läsa tips för att minska ditt matsvinn och även på på ”Stoppa matsvinnet!
Här finns tips för en mer hållbar kost.

Tips och recept på vegansk pizza

Pizza sedd uppifrån med färsk tomat, svarta oliver, feferoni, vegetarisk korv

Pizza, denna rätt som det finns så många åsikter om. Gott, nyttigt, onyttigt… Det är dock många som tycker att det är väldigt gott och det går ju faktiskt att variera en pizza nästan hur mycket som helst. Även vegansk sådan. 

Även för vardagen så kan det fungera med pizza, det behöver inte ta så lång tid att göra om väljer några snabbalternativ eller planerar in det. Antingen kan du förbereda en deg som står och jäser en stund innan du ska laga middagen så blir det inte några större problem. Här finns recept på en bra deg från Pain de Martin.

Pizzadeg

Vill du göra det väldigt enkelt, vilket vi oftast gör, så kan du göra den på bakpulver och på några minuter har du en färdig deg. Detta recept räcker till fyra pizzor om du kavlar ut till bakplåtsstorlek.

Recept pizzadeg, snabbvariant:
8 dl vetemjöl
0,5 tsk salt
4 tsk bakpulver
100 g mjölkfritt margarin
3 dl växtmjölk

Blanda mjöl, salt och bakpulver. Fördela margarinet och knåda samman till en deg tillsammans med mjölken. Dela degen i fyra delar och kavla ut till fyra pizzor. Bred på pizzasås, lägg på ost eller ostsås och övriga ingredienser. Värm ugnen till 275°C, ha gärna plåten (eller plåtarna om du använder varmluft) inne i ugnen och lägg in pizzan direkt på den heta plåten när du gräddar. Sänk värmen till 250°C och grädda mitt i ugnen i cirka tio minuter.

Tomatsås

Till pizza krävs förstås en tomatsås. Även här finns olika vägar att gå. Här finns ett recept, gör gärna en stor omgång och frys in så att du har till nästa gång du gör pizza. Står du utan färdig sås och vill spara in på tid så finns givetvis en snabbvariant att tillgå. Den är så enkel att det är oförskämt, smak blir det ändå men förstås inte en lika fyllig sådan som för en sås som får stå och sjuda en längre tid.

Recept snabb pizzasås:
1 förpackning passerad tomat
salt och peppar
finhackad eller torkad basilika
ev en vitlöksklyfta

Rör ner kryddor efter smak och eventuellt en pressad vitlöksklyfta i den passerade tomaten. Klart! Bara att bre ut över pizzadegen.

Veganska ostalternativ

Osten då, vem vill inte ha en god ost på pizzan? Vi använder nästan alltid Violife eller Jeezly smältostar som är en favoriter. En annan variant som vi också tycker mycket om som är ett gott alternativ är att göra en ostsås att bre ut på pizzan. Ett mycket gott sojafritt alternativ för dem som vill ha det.

Recept vegansk ostsås:
2,5 dl växtbaserad grädde
1 tsk NoEgg

Koka upp grädden och reducera till hälften. Rör ner NoEgg. Klart att bre ut, räcker till två till tre pizzor av bakplåtsstorlek.

Sedan kommer ju det bästa – allt gott att lägga på pizzan. Hos oss går det åt svarta oliver, gul lök och paprika i mängder. Annat som uppskattas är broccoli, sparris, soltorkade tomater, färska tomater och feferoni. Något mer köttigt alternativ brukar några vilja ha, mest använder vi prickig korv, skinka eller delikatesskorv.

Pizzaslizar sedda uppifrån med färsk tomat, feferoni, grön paprika och gul lök

Så nu har ni några recept och tips för att på olika sätt göra din egen favoritpizza. Snabb eller långkok, massor av (onyttiga?) godsaker eller en grönsaksdröm. Har du några andra favoriter du lägger på din pizza? Tipsa gärna!

SparaSpara

SparaSpara

Ben & Jerry’s mjölkfria glassar har kommit till Sverige

Tre stycken Ben & Jerry's på rad, märkta mjölkfria

Ben & Jerry’s åt folket! Nu har det äntligen hänt – Ben & Jerry’s har lanserat sina mjölkfria glassar i Sverige. Som vi har längtat!

Det är över ett år sedan som vi fick höra att de på andra sidan Atlanten kunde få vegansk Ben & Jerry´s. Nu kan vi veggisar och mjölkallergiker i Sverige äntligen få smaka denna så omtalade glass.

Är den så magiskt god som det sägs? Glassen som kommit nu är Ben & Jerry´s Non-Dairy och är gjord på mandlar och “så fullpackad av kakbitar och såsvirvlar att du kommer få Ben & Jerry´s eufori i varje tugga”.

Ben & Jerry’s har blivit något av en ikoniskt efterlängtad produkt av somliga. Som Ben & Jerry´s själva säger, vare sig vi har väntat tre decennier eller tre dagar efter denna glass så är den hur som helst äntligen här.

Vegan-certifierad

Att det nu har kommit en mjölkfri glass handlar om våra önskemål. Precis som så ofta annars så är det veganers oförtröttliga önskan om att få företag att ändra sina ingredienser för att bli mer inkluderande som ligger bakom. Vi har tidigare hört om till exempel Quorn och Anamma som gjort samma sak. Det lönar sig att som konsument försöka påverka.

Ben & Jerry´s har samarbetat med Vegan Action i USA för att intyga att de mjölkfria produkterna inte innehåller animaliska produkter av något slag, varken ägg, mjölk eller honung.

Mandel och brownies från Greyston Bageri

Efter en del experimenterande föll valet på mandlar som utgjorde den bästa smakkombinationen med brownies, nötter och choklad. Greyston Bageri i Yonkers, NY, ett samarbete som har pågått sedan 1988, har tagit fram en vegansk brownie som används i de mjölkfria smakerna. Ett företag som även är New York States första certifierade B Corps, det vill säga ett bolag med fokus på samhällsnytta.

Tre mjölkfria smaker

Smakerna som har lanserats är Chunky Monkey med banansmak med chokladiga bitar och valnötter. “Den tjockast chokladsbitsfyllda-gått-bananas-hopkok-någonsin” enligt dem själva.

Peanut Butter & Cookies är en choklad-sandwich-kakor och knapriga jordnöttsvirvlar och den tredje smaken är Chocolate Fudge Brownie, en chokladglass med brownies helt enkelt.

Nu gäller det bara att få tag på dessa förhoppningsvis delikata glassar. Kommentera gärna nedan om du fått tag på den så att vi kan tipsa varandra om vilka som tagit in dem.

Veckomeny 17 juli

En sandfärgad, rektangelformad keramikform med mangolddolmar i två rader

Veckans meny bjuder bland annat på mangolddolmar och en BBQ-taco. 

Måndag: grekiska bönor
Tisdag: mangolddolmar
Onsdag: pastasallad Farfalle med örtbröd
Torsdag: koreansk BBQ-taco
Fredag: vegetarisk korvstroganoff
Lördag: gräddig chichi med pasta
Söndag: paj med ugnsbakade grönsaker

Smaklig måltid!

Vegansk hudvård tillverkad i Sverige

Halverad kokosnöt på en strand

Hudvård utan giftiga kemikalier, syntetiska ämnen eller konserveringsmedel? Positivt är att det hela tiden kommer fler sådana. Ett för mig nytt märke är UneCare of Sweden som jag bekantade mig med på Stockholm Beauty Week.

UneCare of Sweden använder endast naturliga ingredienser helt utan mineraloljor, syntetiska tillsatser och stabilisatorer. Tanken är att det som tas från naturen till produkterna även ska kunna släppas ut igen utan att skada naturen. Cirkulärt tänkande alltså.

Kokosolja som bas

De flesta produkterna har ekologisk kokosolja som bas och dofterna från helt naturliga ekologiska aromer, eteriska oljor och örter. De är lokalt producerade i Åsa i norra Halland och enligt grundaren Anna Unemark kommer produktionen alltid att vara förlagd i Sverige.

Idén till produkterna kom efter att Annas son fick torra eksem och jakten på orsaken tog sin början.  Vid insikten om att de flesta “vanliga” produkter de flesta slänger ner i varukorgen innehåller långt mer än bara naturliga ämnen insåg hon hur stor skillnad det gjorde för honom att utesluta dessa till förmån för produkter med bara naturliga ingredienser.

Test av facecream

Jag har testat UneCares ekologiska facecream, Lovely Facecream, som även blev nominerad till Årets produkt Organic Beauty Awards 2017. Det är en kräm för både morgon och kväll. Den har en mild och frisk doft, tycker verkligen om både den och konsistensen. Har lite svårt för att använda krämer dagtid, vill helst bara ha det kvällstid men denna är inte så tung utan känns bara skönt. Lovely Facecream tillför den fukt jag behöver utan att kännas kladdig, helt klart en produkt jag vill använda igen. 

Miljövänlig förpackningsdesign

Produkten måste givetvis fylla sina behov och det tycker jag att denna gör, att den är gjord i Sverige och packas i förpackningar av nedbrytbar miljöplast är en mycket trevlig bonus. De har även slopat extra emballage som tillhörande kartonger som brukar vara runt produkterna för att spara lite extra på miljön.

Produkterna är inte testade på djur och sånär som på några av dem som innehåller bivax är de veganska.

SparaSpara

Veckomeny 10 juli

Sallad med potatis, gurka, bönor, tofu och majs toppad med sparris på vitt fat. Står på en duk med svart och vitt mönster

En svalkande gazpacho inleder denna veckas meny, följd av sallad med sommarpotatis och annat gott. 

Måndag: gazpacho
Tisdag: sommarsallad med färkpotatis och sparris
Onsdag: auberginegratäng med ris
Torsdag: grön ärtig pasta med dill
Fredag: Z:as färspaj med grönsallad
Lördag: potatis med tofubiff och sås
Söndag: grönsakslasagne

Smaklig måltid!

Lösviktsgodis med 95 procent mindre socker – men med gelatin

Lösgodisbitar i olika färger, svart, brunt, rött och gult

Coop börjar sälja lösgodis med 95 procent mindre socker och naturliga ingredienser. Men inklusive gelatin och mjölk.

Godiset är ”Sweets with Benefits” från det nystartade svenska företaget Tweek. Detta lösgodis innehåller alltså hela 95 procent mindre socker än vad som är vanligt och även upp till 50 procent färre kalorier än traditionellt godis.

Det låter onekligen som ett lysande initiativ för oavsett hur mycket folk känner till om sockrets påverkan på vår hälsa så kommer nog ingen, eller möjligen få, att sluta äta godis för det.

Under våren har Coop sålt godiset på prov i tio butiker för att undersöka intresset. Efterfrågan har varit stor och de har därför tagit beslut att nu lansera godiset i ytterligare 100 Coopbutiker runt om i Sverige.

Lågt socker- och energivärde

Tweeks godis är sötat med erytritol och steviolglukosider som gör att sockerhalten kunnat sänkas så mycket. Utan tillsatt socker sjunker också energivärdet, vilket ger upp till 50 procent färre kalorier jämfört med traditionellt godis. Till skillnad från traditionellt godis är också kostfiberhalten hög eftersom tapiokafiber är en viktig ingrediens i Tweeks recept.

En får känslan av att företaget gärna vill belysa det naturliga och hälsosamma. De berättar att godiset inte innehåller några konserveringsmedel, palmolja eller soljalecitin och färg- och aromämnen är naturliga. På hemsidan säger företaget att “vi tycker så mycket om våra ingredienser att vi tillägnar dem en helt egen sida”.

Naturliga färger kompletteras av nötgelatin

Jag vill bara ropa hurra när jag även läser “Visste du att den röda färgen i vårt underbara gelégodis kommer från sötpotatis? Och att vår lila färg är extraherad från lila morötter?” Ja! Äntligen bara naturliga ingredienser, och med naturliga borde de även vara vegetabiliska, det hörs ju; sötpotatis och morötter.

Rotsaker på rad på mintgröna underlag,

Dessvärre är det inte så bra, godiset innehåller tyvärr både smör och nötgelatin. Men för att veta vad som finns i produkterna, om alla innehåller det, hänvisas en till att klicka på galleri, sedan produkt och sedan ytterligare klick för att få upp info. Alltså väldigt många klick och detta ska sedan göras för varje produkt, ett evighetsgöra alltså.

Vego Eco gjorde det lättare för sig och kontaktade Åsa Rosén, grundare av Tweek. Hon bekräftar farhågan att det i dagsläget inte finns några produkter i sortimentet utan animaliska ingredienser. Men att “däremot finns det med i våra planer för framtiden.”

Naturligt bör vara vegetabiliskt

Ja, snälla. Med denna lovvärda inriktning känns det som att det vore helt självklart att inte ha animaliska ingredienser. BUBS som gjort animaliskt godis i evigheter städar bort sitt gelatin och många andra går i samma spår. Det ekologiska och naturliga brukar hänga samman med vegetabiliskt. Så en stor besvikelse men vi får hålla tummarna för en ändring av ingredienserna snarast hos ett i övrigt lovvärt initiativ.

SparaSpara

Dela tjänster och saker ger många fördelar

Vit cykel med rosa sadelskydd lutad mot vägg med klängväxter. Ordet WORK i bakgrunden

Delningsekonomi är ett sätt att ta tillvara på våra resurser bättre. Men hur fungerar det och hur kan du dra nytta av detta?

Vi överkonsumerar och sliter på vår planet. Samtidigt är det inte så att vi behöver alla dessa produkter vi köper. Många förblir oanvända den mesta tiden och används möjligen vid några få tillfällen per år. Att otaliga hushåll ändå skaffar produkter är alltså väldigt onödigt.

Mycket onödigt ägande

Transformator har arrangerat ett frukostseminarium tillsammans med Cradlenet för att diskutera delningsekonomi och tjänstedesign. Där berättade bland andra Ola Degerfors från Hygglo att deras existens grundar sig på just det stora onödiga ägandet som finns. Han nämnde släpvagnen som exempel. Bara i Stockholm finns det hela 98 000 släpvagnar. De används endast några timmar per år och det är inte annat än fasligt onödigt med alla dessa vagnar.

Ola menade att folk inser allt mer att att saker bör användas, om en till exempel en dyr cykel inköps men bara blir stående så är det “synd”. Men det ses inte som ett hållbarhetsproblem. Följderna av vår onödiga överkonsumtion är därmed inte tillräckligt hög.

Vi är vana vid att äga, vad som behövs är att driva förändring mot delningsekonomi. Att ta tillvara på det vi har, låna och låna ut, är ju i sig inget nytt men vi behöver tänka in det i större perspektiv och det blir även lättare ju fler tjänster som kommer. Detta kan bidra till att ta oss från ägandefixering, frågan är när hyra blir första val före att äga.

Med fler aktörer så blir det lättare top of mind, det kan göras mer lättillgängligt tack vare större efterfrågan och nya, goda beteenden sprider sig. Det behöver inte ta så lång tid eller vara svårt. Se på film och musik. Vem idag av yngre generationer kan tänka sig att gå iväg till en butik för att köpa en cd-skiva? Knappast någon.

Hyra ger större valfrihet

Sedan finns det produktkatetgorier där det finns annat mönster till överkonsumtion, som kläder. Önskan om senaste mode gör att vi köper på tok för mycket. Och slängs för mycket. Det krävs stora mängder energi och vatten för att producera kläder som givetvis har stor inverkan på vår miljö. Att det då slängs hela åtta kilo kläder per person och år är helt galet.

Ett sätt att få bukt på detta är att istället hyra kläder. Det ger möjlighet att få “nya” kläder ofta, och även att prova på. Istället för att upptäcka efter någon tid att en inte trivs i plagget och utan möjlighet att ångra sig så har vi faktiskt just det alternativet när vi hyr.

Ekonomiskt är det fördelaktigt för kunden som kan minska sina inköp och felköp samtidigt som producenten kan tjäna pengar flera gånger på samma plagg. Elin Larsson från Filippa K berättade att de erbjuder det för att det är bra för miljön men att det inte är något som kunderna går igång på, sånär som på ”nördarna”.

Skapa tjänster som löser problem och behov

Det som behövs är förstås att tillfredsställa kundernas behov. Hållbarhetsaspekter får här snarare ses som bonus och istället får fokus ligga på det som klädköparna kan känna mervärde av. Att garderoben kan uppdateras hela tiden utan att det blir dyrt till exempel, det är något som konsumenterna tycker om. Det kan tyckas tragiskt att folk bryr sig väldigt mycket om hur de är klädda men struntar i följderna för vår planet. Det är skrämmande men får ses som en utmaning vi har att jobba med.

Och det gäller att ha tålamod, ”men hur mycket ska man ha?” undrade Elin Larsson själv, och refererade till att deras uthyrning endast utgör 0,7 procent av deras omsättning. Men med den ökade medvetenheten och möjligheterna som kommer med delningsekonomi och hyrtjänster får vi hoppas att ett större genomslag snart kommer.

Det gäller att folk är mogna för att ta in förändring. Det var något som kom fram även när Andreas Bryryd, Head Chief på Workaround, berättade om deras utveckling. Han var på plats för två år sedan då Transformator hade ett frukostseminarium på samma tema. Nu kunde han konstatera att det var alldeles för tidigt för två år sedan.

Efterfrågan på nya affärsmodeller

Det startas många företag vilket gör att det finns en stark efterfrågan på små kontor och även flexibla lösningar. Många av dessa företagare är inte intresserade av långa kontrakt och Workaround vill därför bidra till mer flexibla kontorslösningar. Behovet finns och nya tjänster behöver implementeras, hyr mer och köp mindre helt enkelt.

Cirkulär ekonomi är ett sätt att bygga stabilare affärsmodeller för att nå ökad hållbarhet. Med nya och innovativa lösningar tillsammans med insikter om ett förändrat beteende kan vi röra oss målmedvetet mot ett samhälle som inte fokuserar på köp utan cirkulära lösningar med delningsekonomi som betydande del. Vi behöver fler aktörer som arbetar med delningsekonomi så att det blir vanligare, gör det top of mind!

Samtidigt visar en färsk undersökning att företagare vill veta mer om hur de kan ställa om till en mer hållbar verksamhet. Nio av tio medarbetare på små och medelstora företag säger att intresset är stort eller mycket stort för att lära sig mer om ekodesign. Det är positivt!

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

%d bloggare gillar detta: