Vego Eco

Storsatsning på vego på svenska flygplatser

Nu har det bekräftats igen, svenskarna äter allt mer vegetariskt och många säger att de kommer att äta ännu mer vegetarisk mat framöver. För att möta den tilltagande efterfrågan har Swedavia utökat utbudet av vegorätter på sina flygplatser.

Det är en ny undersökning från Kantar SIFO på uppdrag av Swedavia som visar att intresset för vego fortsätter att öka. Svenskarna kommer att äta allt mer vegetarisk mat under de närmaste fem åren, störst är ökningen i storstäderna. Var femte svensk idag äter vegetariskt flera gånger i veckan, fyra av tio tror också att de kommer att äta mer vegetariskt om ett år än de gör idag. Härliga nyheter, eller hur?!

Swedavia svarar detta med att öka utbudet av vegorätter tillsammans med restaurangerna på sina flygplatser över hela landet. Totalt handlar det om över 90 rätter, från helt vegetariska till lakto-ovo-vegetariska rätter på sju av Swedavias flygplatser.

– För oss handlar det om att tillsammans med restaurangerna på flygplatserna erbjuda resenärerna vad de efterfrågar. I det här projektet har vi arbetat med att utveckla och synliggöra utbudet, för att göra det enkelt för resenärer att ta del av det och välja något som passar dem oavsett vilken av våra flygplatser de reser från, säger Nina Sandler.

De vegorätter som erbjuds på Stockholm Arlanda Airport finns här. Övriga flygplatser som erbjuder vegorätter är Bromma Stockholm Airport, Luleå Airport, Umeå Airport, Åre Östersund Airport, Göteborg Landvetter Airport och Malmö Airport.

Annonser

Europeisk kampanj för att stoppa grisars lidande

Trots förbud utsätts idag miljoner grisar runt om i Europa för kastrering, svansklippning, tandklippning och tandslipning. Nu går Europeiska djurorganisationer samman med kampanjen End Pig Pain för att minska grisarnas lidande.

Kastrering av grisar, med eller utan bedövning, är mycket vanligt i Europa, ofattbara 77 miljoner grisar kastreras varje år. Nästan tre miljarder grisar får svansen avklippt trots att den rutinmässiga svansklippningen har varit förbjuden i EU sedan 2003. Tandklippning på rutin är också vanligt, trots förbud. Och i detta fall har förbudet funnits i mer än 20 år.

Få stopp på det avskyvärda

Djurens Rätt i Sverige har tillsammans med 15 andra djurorganisationer runt om i Europa lanserat kampanjen End Pig Pain. Syftet är att få ett slut på den kirurgiska griskastreringen och att svansklippning, tandklippning och tandslipning av grisar upphör i de länder där det fortfarande förekommer. Dags att grisbranschen att börja följa lagen helt enkelt.

– Att stympa grisar på det sätt som görs i Europa idag är ett riktigt dåligt sätt att hantera de problem som till stor del beror på dålig skötsel och undermåliga uppfödningsmiljöer där grisarna inte kan bete sig naturligt. En avel som inte sätter produktion i första rummet skulle också minska behovet av att klippa av grisarnas kroppsdelar, säger Camilla Björkbom, ordförande på Djurens Rätt.

Stjärna kampanjar för djuren

En av de som stödjer kampanjen är handbollsstjärnan Linnéa Claeson som nyligen utsågs till framtidens mäktigaste person i Sverige. Hon har gjort sig känd som en profil inom frågor som feminism, antirasism, hbtq-frågor och social utsatthet. Linnéa Claeson har prisats för sitt engagemang mot sexuella trakasserier och näthat och tar nu även ställning för djuren genom att delta i kampanjen från Djurens Rätt.

Att detta avskyvärda pågår och det i en så enorm omfattning är vidrigt. Hur det kan fortsätta pågå trots att det är förbjudet är en gåta. Varför görs inget?

– Att lagstiftningen när det gäller grisar inte efterlevs i EU är ett tydligt tecken på att ekonomiska intressen tillåts gå före djurskyddet, säger den finländska EU-parlamentarikern Sirpa Pietikainen, ordförande för EU-parlamentets djurskyddsgrupp.

Så är det uppenbarligen. Men kommersiella bolags ekonomiska intressen ska väl ändå inte få ställa sig över lagen? Dags för rättsväsendet att vakna och sätta stopp för detta. Du kan vara med och säga ifrån genom att skriva på uppropet för grisarna på www.endpigpain.se.

Innovativa klimatlösningar

WWFs utmärkelse Climate Solver syftar till att stimulera en omställning till 100 % förnybar energi med nettonollutsläpp av växthusgaser och tillgång till energi för alla genom innovation. De svenska bolag som blir Climate Solver 2017 har presenterats.

Utmärkelserna går till inoovationer som en en tvättmaskin som gör tvättmedel och varmvatten överflödigt, en bilförsäkring som baseras på bilförarens körmönster i realtid och alger som ger mer effektiv solenergi.

Stor klimatnytta i världen

Climate Solver ska bidra till omställning mot förnybart genom att lyfta fram kommersialiserade klimatinnovationer i Sverige och internationellt. Om lösningarna kan växa på den internationella marknaden kommer de att göra stor klimatnytta i världen. WWFs beräkningar för de sex innovationerna från Sverige, Finland och Norge visar att de globalt har potential att minska koldioxidutsläppen med mer än 300 miljoner ton varje år, mer än Nordens alla länders samlade årliga koldioxidutsläpp.

– Svenska innovationsbolag har stor potential att minska koldioxidutsläppen globalt och kan bidra till jobb och tillväxt i och utanför Sverige. Men idag är det ofta svårt att skala upp och nå ut till marknaden. Med Climate Solver vill vi lyfta fram bolag med stor klimatpotential och uppmana politiker och beslutsfattare att underlätta för innovationer att nå ut internationellt, säger Stefan Henningsson, senior rådgivare klimat, energi & innovation och globalt ansvarig för Climate Solver på WWF.

Svenska Climate Solvers

De svenska bolag som blir Climate Solver 2017 är Swedish Algae Factory som arbetar med material utvunnet från alger som ökar effektiviteten på solceller med mer än 4 procent, genom deras naturliga förmåga att fånga in ljus. Dessutom renas vatten vid tillverkningsprocessen.

Greater Than har tagit fram en bilförsäkring som styrs efter förarens körmönster i realtid, baserat på antal körda mil och hur säkert föraren kör. Föraren får ekonomiska incitament att spara mil, utsläpp och energi, vilket i sin tur ger samhället säkrare trafik, bättre klimat och hälsa genom minskade luftföroreningar.

Formconsult packar betong så att ytan blir jämnare och får bättre hållbarhet. Det går också snabbare och är mindre kostsamt än traditionella alternativ.

Scandinavian Water Technology har tagit fram en tvättmaskin som använder filtersystem för att tvätta kläderna rena helt utan kemikalier. Tvättmedel och varmvatten behövs inte längre, det räcker med kallt vatten.

Nya Oumph!-produkter, Tandoori BBQ och Tarragon & Lemon

Oumph! lanserar lagom till sommaren två nya produkter, Oumph! Tandoori BBQ och Oumph! Tarragon & Lemon. De är som deras andra produkter helt växtbaserade och passar bra för grillen.

Oumph! har rönt fina framgångar med sia produkter, de har tidigare fått utmärkelser som Livsmedelspriset 2015 och Årets Dagligvara 2016. Nyligen vann de första pris för “Nicest New Product” i norska The Nice Awards, Norges första tävling med vegofokus.

Tävlingen arrangeras av Vegan Norway för att hylla veganvänliga företag och organisationer. Vinnaren Pulled Oumph! röstades fram av folket. Kanske inte helt otippat då lanseringen av Oumph! i Norge hösten 2016 var en stor succé

Oumph! hoppas att de nya produkterna ska bli två riktiga sommarfavoriter.

– En tydlig BBQ-trend just nu är att vi inspireras av smaker från hela världen och tandoori är en oslagbart god kryddblandning. Tarragon & Lemon har å andra sidan en sommarfräsch smak av dragon och citron, inte helt olik bearnaise, säger Fredrik Kämpenberg, kock på Food for Progress.

Oumph! Tandoori BBQ och Oumph! Tarragon & Lemon finns ute i butik nu och kostar från 44 kr.

Använder du en meny för dina matinköp?

En gul platta med texten "Meny för att storhandla?" i svart

Vad folk tycker om att handla mat är olika, somliga handlar lite varje dag, andra storhandlar en gång per vecka eller kanske varannan.

En del tycker det är mysigt att strosa runt i en butik och handla det som en är sugen på. Andra tycker det är ett nödvändigt ont. Det finns flera sätt att hantera sina matinköp men oavsett om det sker ofta eller mer sällan, i butik eller via matleverans, så uttrycker många en önskan om tips på middagar.

Enkät om matinköp

En kort enkät om hur du handlar och vilka önskemål du har finns här. Den består av endast fem frågor och tar bara en minut att svara på. Gå gärna in och svara och dela gärna vidare den i ditt nätverk.

Gå till Enkät – matlistor och storhandling

Undersökningen är helt anonym, tar max en minut och finns öppen att svara på till den 26:e maj. Tack för din medverkan!

Kundvagnar

5 frågor om matinköp och middagsmeny

 

Nytt veganskt och glutenfritt alternativ till yoghurt

Nu kommer ytterligare ett vegetabiliskt alternativ till det befintliga yoghurtutbudet. Garant lanserar lupinghurt som kommer i smakerna mango, hallon och naturell.

Detta alternativ till yoghurt är gjord på kokos och lupin och de smaksatta varianterna dessutom frukt. Lupinyoghurten är gluten- och laktosfri, och även vegansk.

Lupiner tillhör baljväxterna och inkluderar flera hundra olika arter, varav tre används som livsmedel. Lupiner är släkt med jordnötter, sojabönor, ärtor, bönor, linser och kikärter. I Sydeuropa äts lupinfrön som snacks, och lupinmjöl används ibland som ingrediens i glutenfria produkter.

Produkterna kommer i små utföradnen, endast 500 grams förpackning där tanken är att minska matsvinnet och samtidigt passa småhushåll och singelhushåll då var tredje svensk idag bor ensam.

─ Den har också högt fruktinnehåll jämfört med övriga marknadens yoghurtalterantiv. Men framför allt smakar vår lupinghurt fantastiskt gott, säger Johan Neuman, affärsområdeschef för egna märkesvaror på Axfood.

De nya lupinghurtarna finns bland annat på Willys, Hemköp, Tempo och Mat.se. och kostar cirka 25 kronor för 500 gram.

Angående sockermängden i produkterna

Uppdatering 170526:
Det har kommit en del frågor till Vego Eco angående sockerhalten för dessa produkter. Efter kontakt med Axfood så kan det meddelas att sockerhalten är relativt hög. Det beror på att de har köpt en färdig produkt från Tyskland och sedan gjort om den till sitt eget varumärke. Halten socker är dock inte högre än motsvarande sojabaserat alternativ låter de hälsa.

Axfood arbetar dock aktivt just nu för att sänka sockerhalten i flertalet av sina egna artiklar, och det gäller även lupinghurt.

Fakta gällande sockerhalten i produkterna:

Sockerarter i Lupin, det vill säga tillsatt sockerockerarter från frukten i produkten:
Hallon 10,3 g per 100 g
Mango 8,3 g per 100g
Planti tropisk har som exempel 9,4 g
Naturell 1,5 g per 100 g
Planti Sojabaserad yoghurt Naturell har som exempel 3,5 g

Veganskt som ny norm

Tallrik med köttliknande produkten Oumph! och grönsaker

Intresset för vegetarisk mat ökar ju fler som inser den stora klimatbelastningen animalisk kost medför. Men även den veganska livsstilen intresserar fler.

Antalet personer som besöker de vegomässor som arrangerats senaste åren går stadigt uppåt och veganska produkter ökar. Men fortfarande finns ett visst hinder i veganers vardag i form av normer och utbud.

Vad som skulle behövas är förstås ett ännu större utbud och att butiker, restauranger och hotell erbjuder mer vegetariska alternativ. Att en del gömmer undan dem med motiveringen att “inte andra än veganer ska ta av dem” är helt fel väg att gå. För både klimatets och för djurens skull ska givetvis det motsatta göras.

Göm inte produkterna!

Ställ den vegetabiliska yoghurten längst fram, erbjud veganska rätter som standard på menyn, gör det inte till någon konstigt och annorlunda. Det gör att fler upptäcker att det är gott, inget konstigt och lika gärna kan välja det som att ta det animaliska alternativet.

Ta till exempel produkten Oumph! vars produkter jag personligen har lite svårt för då de är så väldigt lika kött. “Men varför görs produkter som är så lika kött?” Den frågan har jag fått höra många gånger. Jag tycker det är tämligen enkelt. Och bra. Människan är ett vanedjur och ett flockdjur. Vi vill ha det vi känner igen och som vi är vana vid och det som andra gör eller har. Att därför göra köttliknande produkter gör att veganer inte känner sig helt utanför men det jag ser som den största fördelen är att de som kanske inte är intresserade av att välja vegetariskt kan “råka” äta vegetariskt och ändå tycka att det är gott.

Foton från Oumph!

Att erbjuda vegetariskt till alla

Jag har varit på tillställningar där det föredömligt nog har serverats endast vegetariskt där maten varit så lik animaliskt dito att de som inte är vegetarianer först inte tänkt på det, ätit och tyckt att det varit gott. Det är så intresset och toleransen för att ändra sina kostvanor kan vakna. Och de som eventuellt vill äta vegetariskt men tycker om smaken av kött och saknar det kan sin längtan tillfredsställd.

Jag har tvärtom svårt för vissa köttliknande produkter men tycker å andra sidan väldigt mycket om mejeriliknande produkter som yoghurt och ost. Och skinn. Jag har alltid varit väldigt förtjust i skinnkläder och till somliga veganers avsky, även djurmönstrade produkter. Att kunna laga rätter eller använda “skinnprodukter” trots att en inte vill bidra till djurs lidande och att klimatet kraschar borde vara normen idag.

Att se videos som denna som Bring Me gjort är drömmen. Om det inte framgick att det var veganska produkter skulle det se ut som vilken reklamfilm som helst som vill kränga sötsaker och produkter. Men allt är vegan. Så kära ni som tvekar kring möjligheten att leva veganskt men tror att ni måste försaka mycket av livets goda: det behövs inte. Men jo, fortfarande är det tyvärr svårare att ta del av det på lika enkelt vis som de som föredrar att djuren fått stå för notan. Att ha en Portland vegan mini-mall i varje kvarter borde vara en självklarhet. Alla butiker borde forma sitt utbud för att gå mot detta håll.

Mer veganska exempel att inspireras av

Klättercenter som normaliserar vegansk livsstil
Vegomässor att förkovra sitt veganska kunnande
Skillnad mellan vegan och vegetarian
Info om mjölkfria mejerprodukter och ost

Sveriges första veganska fast food-kedja Taku-Taku har öppnat

Ännu ett steg mot normaliseringen av vegetarisk mat har tagits. Nu har nämligen Taku-Taku öppnat, Sveriges första veganska fast food-kedja.

Restaurangen Taku-Taku är en del av Paradiset Matmarknad och erbjuder slow cooked fast food med enbart veganska råvaror. Bakom koncept, recept och upplägg står kocken Sebastian Schauermann som i somras lanserade Taku-Taku på festivaler runt om i Sverige.

Taku-Taku öppnar först i Sickla och senare i år på Södermalm i Stockholm. Ytterligare etableringar beräknas i framtiden, samtidigt som Paradiset expanderar med nya butiker över hela landet och genom detta samarbete tar ytterligare ett steg i den gröna mattrenden.

– Sebastian Schauermann har alltid haft en fantastisk känsla för råvaror, vilket han nu tagit med sig in i sitt veganska kök. Taku-Taku har bjudit på en av mina hittills bästa veganska matupplevelser och restaurangen har redan en självklar plats i Paradisets matmarknad, säger Johannes Cullberg, VD Paradiset.

Hos Taku-Taku kommer du att få “spännande och innovativa” veganska rätter med inspiration av smaker, nationalrätter och kryddor från hela världen. Allt tillagas från grunden på 100 procent naturliga råvaror. Färska tortillas bakas dagligen och menyn anpassas efter säsong men några fasta rätter kommer att finnas. De kommer även att sälja egentillverkade veganska såser, inläggningar och kryddblandningar.

Therése Lindgren och CCS lanserar ny vegansk skönhetsserie

Therése Lindgren, vit, ung kvinna med långt, rakt blont hår, ler in i kameran och gör ett hjärta med händerna framför sig.

Sveriges största Youtuber och vegan Therése Lindgren, har tillsammans med CCS utvecklat sju vårdande och mjukgörande skönhetsprodukter.

Therése Lindgren gör ett stort och viktigt jobb för djuren. Som en förebild för många bidrar hon till att öka kunskap och intresse för det vegetabiliska genom att berätta om sin veganska livsstil.

I oktober 2016 lanserade hon tillsammans med kosmetikföretaget CCS handkrämer och lipshines i en limiterad upplaga. Samarbetet var lyckat och därför kommer nu ytterligare produkter i ett samarbete dem emellan. Det fokuseras på kombinationen av Theréses två hjärtefrågor – djurens rätt och skönhet.

De produkter som kommer nu består enbart av vegetabiliska ingredienser, alla är 100 procent veganska och tillverkade i Sverige. Ingredienserna består bland annat av kokosnöt, sheanöt och aprikos.

Therése Lindgren, vit ung kvinna med långt blont hår, sedd från sidan, skrattar och håller två tubflaskor i vänster hand och en i höger. Vita med rosa detaljer av märket CCS Love your body

– Det känns superkul att fortsätta mitt samarbete med CCS. Vi delar värderingar i flera frågor och för mig är det så roligt, viktigt och givande att få utveckla mina egna drömprodukter – som självklart är veganska. Jag hoppas verkligen att ni ska gilla dem lika mycket som jag gör! säger Therése Lindgren.

Lanseringen består av tre mjukgörande lip shines, två handkrämer och två kroppsprodukter. Love your body är en rengörande duschtvål och en body lotion. Love your lips är vårdande och skimrande lip shines i tre av Theréses favoritdofter; aprikos, kokos och vanilj. Love your hands är handkrämer i dofterna aprikos och vanilj.

Samtliga produkter har redan släppts och finns att köpa på Apoteket AB, Kronans Apotek, Apotek Hjärtat, Apotea, Lloyds Apotek, Apoteksgruppen, Lyko och Nordic Feel från och med 1 maj 2017.

Recept vitlökssås

En glasskål med vitlössås i, till vänster en vitlökspress och ovanför några vitlöksklyftor

En vegansk vitlökssås? Inga problem, använd vegetabilisk yoghurt, därmed får du en mjölkfri och allergivänlig sås.

Ingredienser:
3 dl yoghurt naturell
2 vitlöksklyftor
2 tsk senap
2 tsk basilika
salt och svartpeppar

Pressa ner vitlöksklyftorna i yoghurten. Rör ner senap och basilika, smaka av med salt och peppar. Klar att servera men blir ännu godare om den får stå och dra en stund.

%d bloggare gillar detta: