Ica satsar på klimat och in-i-kylen-leveranser

Ica har börjat visa fötterna lite mer inom miljöfrågor med satsning på ekologiska och vegetariska varor. De är också delaktiga i att göra fruktdryck och marmelad av frukt som annars skulle slängas istället.

Vego Eco har tidigare kritiserat Ica för att de tagit bort vegetariska produkter till förmån för sina egna som då ofta innehåller ägg. Det ser ut att ha blivit lite bättre, många butiker säljer nu fler märken men detta kan förstås variera beroende på var man bor.

Mål att bli klimatneutral

I slutet av förra året fattade Ica beslut om ett nytt klimatmål för att minska sitt klimatfotavtryck. Målet är att verksamheten ska vara helt klimatneutral år 2020. En bit på väg har man kommit då man under perioden april 2015 till mars 2016 har minskat utsläppen av växthusgaser med 24 procent under perioden jämfört med 2006.

Det räcker föstås inte, för tio år sedan låg inte fokus lika starkt här så en minskning på denna period vore märklig om man inte uppnått men förstås är det bra att man ändrat inriktning och satsar på detta. Det företag som inte gör det idag har knappast någon framtid.

Försäljningen av ekologiska, etiska eller miljömärkta varor ökar och är hos Ica uppe i tio procent, en ökning med 18 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Den ekologiska försäljningen ökade med 40 procent.

Klimatanpassade recept

För att hjälpa konsumenter att göra bättre miljöval har man börjat med klimatguidade recept. De recept som är bra klimatval märks med ett, två eller tre löv som symboliserar hur bra de är ur ett klimatperspektiv. Det bör tilläggas att de värden som anges görs på varugruppsnivå. Det är ett värde per kategori, t.ex. ett för ost, ett för fisk osv. Utöver klimatguidningen har vissa recept också klimatanpassningstips som inspiration. Hittills är cirka 1 400 recept klimatguidade av de cirka 17 000 recept som finns där. Alla nya recept kommer att klimatberäknas och ytterligare ett antal befintliga recept kommer att beräknas samt klimatanpassas under året.

Klimatguidade recept

Digitalisering gör leveranstid flexibel

En nyhet som är intressant är det pilotprojekt som ICA, PostNord och Glue utvecklat som handlar om hemleverans av mat. Att beställa hem kassar är ett allt vanligare sätt att handla idag, under 2016 väntas handeln växa med 38 procent. Nästa steg i dess service är att även få den uppackad.

Tack vare ett digitalt lås som installeras på dörren kan man få sin mat levererad ända in i bostaden och uppackad i kylskåpet om man inte har möjlighet att vara hemma vid leveransen.

Tekniken Glue Smart Lock gör att dörren till hemmet kan öppnas och stängas via en smartphone och det går att dela ut digitala nycklar till familj, vänner eller företag. På det viset slipper man passa leveranstid och chauffören som i förväg har fått godkännande och digital nyckel kan komma in i hemmet för att packa upp varorna.

Spännande utveckling och förhoppningsvis kan leveranser som inte lika mycket behöver styras av kunden innebära en bättre resrutt där planering kan minska på resväg och därmed utsläpp. Digitalisering som bidrar till ett mer hållbart samhälle, ett område som kommer att kunna bidra till klimatsmarta lösningar.

Det är intressant att se hur den digitala tekniken utvecklas för att underlätta vår vardag. Tidigare har Volvo och Mat.se presenterat samarbete med liknande modell men då leverans till bilen. En tämligen snäv målgrupp; Volvoägare i Göteborg som handlar mat hos Mat.se och prenumererar på tjänsten Volvo On Call låter som riskabelt smalt men man måste ju börja någonstans. Vet inte vad det samarbetet utmynnat i men antar att vi oavsett utfall där kommer att få se fler lösningar av liknande slag inom servicesektorn.

2 kommentarer på “Ica satsar på klimat och in-i-kylen-leveranser

  1. Pingback: Smart matkasse minskar svinn | Vego Eco

  2. Pingback: Var hälsosam, var kompis med kroppen | Vego Eco

Lämna ett svar

Upptäck mer från Vego Eco

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa