Vegetariska festivaler och hållbara event

Konserter och olika typer av event kan ha stor negativ inverkan på vår miljö. Men det finns sätt att minska den, ett sätt är att tänka på vilken mat som serveras.

Fredrik Holmstedt är en av initativtagarna till att göra festivalen Way Out West köttfri. Han är själv vegan och berättade nyligen på ett seminarium om att skapa hållbara event hur Way Out West arbetar för att vara just det, ett hållbart event. Nästa ut med samma budskap är Popaganda som i år går över till att vara en vegetarisk festival med stort veganskt utbud.

Maten har stor inverkan

Popaganda gör detta av den enkla anledningen att bli en mer medveten och hållbar festival. Maten är enligt festivalledningen en extremt viktig del i själva festivalupplevelsen och samtidigt är det ur klimatpåverkan sett ett område med stor förbättringspotential. Popaganda påpekar att det 2016 inte är något storslaget, effektsökande eller sensationellt att utesluta köttalternativ utan ett helt naturligt steg i arbetet för att påverka besökares val under sitt festivalbesök.

Popaganda_vegetariskt

Foto: Popaganda

Bryta normer

Att utgå från vegetarisk kost istället för animalisk hjälper till att gå emot samhällets köttnorm. Det var också vad Fredrik talade om på seminariet, hur Way Out West tog initiativ och ställning mot gamla normer. Tack vare sitt ställningstagande har de gjort avgörande bra saker för miljön, att man i större sammanhang bryter mot normer innebär mycket. ”Evenemanget skulle inte bli sämre av att det är vegetariskt” påpekade Fredrik. Exakt, kan man göra något som blir bättre för miljön och det inte inverkar på verksamheten i övrigt finns det ingen tvekan, då är det bara att göra det.

Det är samma linje som Popaganda är inne på. “För oss i Föreningen Popaganda tycker vi helt ärligt inte att det är en så stor grej. Med tanke på vilket högkvalitativt matutbud vi som vanligt kommer att leverera – och vilka miljömässiga steg vi tar, känns det helt enkelt helt självklart. I föreningen är vi redan typ 80 procent vegetarianer, så på sätt och vis är detta en bättre spegling än någonsin av vår hållning till vegetariskt matutbud,” säger Simon Ahlgren, projektledare på Popaganda.

Sociala benen

Hos Way Out West arbetar man enligt de tre benen sociala, ekonomiska och hållbara där alla måste vara lika starka. Förutom inriktningen på miljöfrågor arbetar de även aktivt med feminism då de anser att man verkligen behöver lyfta jämställdheten i branschen. Detta är en sak utöver det vegetariska som det fokuseras på. Låt oss hoppas på lika stor positiv förändring där.

Way Out West lyckades få ner klimatpåverkan med sin kostomställning och nu säger Popaganda att de vill vara bäst i klassen på att arbeta med hållbarhet. Detta i alla led, såväl klimatmässigt som socialt vilket låter som att de arbetar enligt samma devis som Way Out West.

Det är just detta som är så underbart när det sker. Någon tar ett lysande initiativ och det föder mersmak. Att andra tar efter och snarare gör en kapplöpning mot det bättre – att vara bäst inom området – stimulerar positiva krafter. Enligt Popaganda är detta årets första steg i denna riktning, vi har alltså fler att se fram emot.

3 kommentarer på “Vegetariska festivaler och hållbara event

  1. Pingback: Spirande vegotrend | Vego Eco

  2. Pingback: Lundapride inkluderar alla med vegansk mat | Vego Eco

  3. Pingback: God karma med minskat matsvinn | Vego Eco

Lämna ett svar

Upptäck mer från Vego Eco

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa