Satsning på alkoholfri öl

Ett glas öl fylls från en öltapp med Carlsberg Alcohol Free

År 2006 var det inte många som valde alkoholfri öl men sedan dess har det skett en stor förändring, numer ses det inte alls som ett så märkligt val. Trenden är uppåtgående där konsumtionen av alkoholfria drycker ökar, idag dricker vi 20 miljoner liter alkoholfri öl om året.

En förändring har skett i synen på alkoholfri öl även om jag fortfarande hör fördomsfulla röster likt då, för 15 år sedan när de började lanseras, om att de skulle vara blaskiga och osmakliga. Visst gäller det för en del sorter även idag, självklart finns det många smaker där vi alla har våra egna favoriter. Men personliga favorit Carlsberg Alcohol Free är en av de vanligaste sorterna  och var även en av de första att ta plats i utbudet.

2011 var en milsolpe för det alkoholfria ölet då det för första gången såldes över en miljon liter Carlsberg Alcohol Free och de senaste åren har den alkoholfria ölförsäljningen fortsatt stadigt uppåt. 2014 drack svenskarna fem miljoner liter alkoholfri öl, och förra året uppgick den totala försäljningen till 20 miljoner liter. I pandemitider har det också blivit allt mer populärt att köpa alkoholfri öl på nätet, år 2020 ökade nätförsäljningen med 351 procent jämfört med 2019.

En flaska Carlsberg Alcohol Free med ett glas med is och mynta bredvid

Idag finns 13 olika alkoholfria öl i bara i Carlsbergs portfölj, så det är knappast svårt att få ett alkoholfritt alternatvi när en vill dricka en öl. Något som varit mycket efterlängtat är att det sedan ett år tillbaka även finns som fatöl.

Firar med historisk satsning på alkoholfri öl 

Carlsberg firar sitt 15-årsjubileum med en historisk satsning på alkoholfri öl. Även om den alkoholfria konsumtionen går stadigt uppåt är det mycket välkommet att producenterna satsar även inom detta segment. Precis som med att normalisera möjligheten till att äta vegetariskt genom att öka utbudet kan samma sak ske med alkohol. Att de som tål och klarar av att dricka lite alkohol ibland gör det har ingen negativ inverkan men tyvärr är det långt ifrån så harmoniskt det ser ut i alla sammanhang där alkohol istället orsakar extremt mycket lidande, överallt, i alla samhällsskikt och regioner.

Så jag blir glad över att läsa om hur Carlsberg i år kommer att göra en storsatsning med Carlsberg Alcohol Free, som tack och lov är vegansk, och gör en landsomfattande reklamkampanj, en av Carlsbergs största reklamsatsningar någonsin. Inför sommarens fotbollsmästerskap har de även tagit fram en Limited Edition-flaska av Carlsberg Alcohol Free för alla som vill ta en alkoholfri öl under matcherna. Blir fint att njuta av till sommaren och kommande fotbollssäsong!

Kommentera

%d bloggare gillar detta: