Vardagspuls med Arla på TV4

TV4 har presenterat ett nytt program, Vardagspuls, som ska sändas varje vardag med start i höst. Programmet kommer att handla om livsstil och hälsa vilket låter ju lysande! Med ökad ohälsa till följd av ett mer stillasittande liv tillsammans med ökad animalisk konsumtion behöver vi absolut hitta bra vägar att informera befolkningen. Vikten av att informera har påpekats tidigare och ska inte underskattas. Här kan man nu få det genom lättsam underhållning på en av Sveriges största tv-kanaler. 

Men så är det tyvärr inte. Det är inte så bra som det låter utan snarare tvärtom. Programmet produceras tillsammans med Arla med populära Agneta Sjödin och Kristin Kaspersen som programledare. Arla förknippas med matinspiration säger deras affärsområdeschef Patrik Hansson vilket nog de flesta är benägna att hålla med om. Arla har med sin mjölkpropaganda under 1900-talet verkligen invaggat svenska folket i dessa tankegångar. Arla kommer att exponeras som sponsor före och efter programmet, detta är en redaktionell produkt och de kommer även att synas med reklamplats på nätet där programmet lever vidare. 

Patrik Hansson säger att mejeriprodukter är en naturlig del av en hälsosam kost, men det mesta talar för att det inte alls är så vilket riskerar att leda folk in i sämre hälsa och än större förvirring kring vad som är bra för dem. Det hela blir dessutom extra fånigt när programmet har en programledare som själv slutat med mjölkprodukter just av hälsoskäl vilket Agneta Sjödin har gjort. Det antar jag att man inte kommer tala högt om nu? Att fler och fler vittnar om att de mår bättre när de utesluter mjölkprodukter, till och med elitidrottare, och att Livsmedelsverket råder oss att dra ner hindrar alltså inte TV4 från att sända ett helt program som vill hävda det motsatta. 

TV4 är en kommersiell kanal där pengar styr vilket inte gör detta samarbete till något konstigt i sig. Men samtidigt är de en stor kanal och borde trots allt ta något ansvar. Det kunde man gjort genom att antingen stryka som sägs handla om hälsa och bara fokuserat på mat, då far man i alla fall inte med osanning. Men är det så att man anser att hälsospåret är det viktiga kunde man sett till att få in en annan partner. Samarbetspartners efterfrågas dock, fler får gärna vara med. Kan vi få se Alpro och Oatly där kanske? 

Mejeriprodukter har starkt samband till prostatacancer och ökar risk för benbrott. Med det program som har presenterats kommer folk i bästa mjölkpropaganda invaggas i tron att komjölk är hälsosamt och detta om något borde anses som vilseledande. Ambitionen TV4 presenterar i form av ett hälsoprogram med folkära programledare är lovvärt, men gör det i samarbete med ett företag som förespråkar en vegetabilisk kost som inte kopplas så kraftigt till allvarlig ohälsa på det vis komjölk gör. Med tidigare historik där kanalen varit uttalat vinklat positiv till komjölk så har jag tyvärr inga större förhoppningar. Men med artikeln i DN för någon vecka sedan i färskt minne där man utsett kanalen till Årets Förvillare med motiveringen att de kan bidra till ohälsa så verkar kanalen satsa stenhårt på att få utmärkelsen igen. 

Pressbild från TV4 Vardagspuls, foto Linus Hallsénius

Kommentera

%d bloggare gillar detta: