Domen mellan Svensk Mjölk och Oatly

Förra veckan meddelade Marknadsdomstolen sin dom, Oatly förlorar mot Svensk Mjölk. Detta innebär att formuleringar som Oatly använt sig av förbjuds och de ska betala rättegångskostnaderna på 1,3 miljoner kronor.

Detta är häpnadsväckande. Många med mig blev förvånade, till och med komjölkstrickare har hörts oja sig över dumheten i denna stämning. Man har inte kunnat se hur detta kan vara något nedvärderande för mjölken, enkom att man lyfter sin egen produkt. Och det gör ju alla, ingen marknadsför sig för annat syfte än att höja sin produkt, öka försäljningen, bygga varumärket. Och så vidare.

Det är därför närmast chockerande hur man kan fälla Oatly. Är det någon industri som systematiskt använder sig av vilseledande kommunikation så är det mjölken. ”Naturens egen sportdryck” är en av de mest provocerande formuleringarna i modern tid. Mjölken kommer inte från naturen, den kommer från kon. Det är di till hennes avkomma. Inte något man skördar i naturen vilket dock snarare havren är. Så kanske skulle mjölken ge den formuleringen i present till växtdryckestillverkarna? Men ingen vill väl ta i den men tång efter att ha använts av en industri som är en av de mest miljöförkastliga vi har.

Den tid vi lever i nu visar att vi snarast måste lägga om vår kost. Klimatet och vår hälsa drabbas oerhört hårt av kött- och mejeriprodukter. Nu handlar inte domen om klimat utan om formuleringar, men i detta är det fortsatt så att formuleringarna vänder sig till att just hävda det, att det är en produkt som är ett fördelaktigt val utifrån hälso- och miljöperspektiv. Att mjölkindustrin som är långt sämre alternativ här väljer att se det som riktat mot dem kan bara ses som en patetisk panikåtgärd. Soja nämns bokstavligen men ingen som gör sojaprodukter har reagerat. Borde inte t.ex. Alpro istället gått i taket snarare än Svensk Mjölk om det var andras produkter man refererar till? Jo, men det gör de inte, denna dumma idé har inte kommit till dem, tack och lov.

Vad man istället behöver göra, från både politiskt håll och industri är att ställa om till en mer hållbar produktion. Vegetabilier är vad man behöver satsa på, ställa om till produktionsmodeller som främjar hälsa och miljö. Men nu väljer man att tolka marknadsföringen för en produkt som går denna väg på ett sätt som bär iväg åt helt fel håll.

I domen står det att formuleringar som ger intryck av att mjölkprodukter, till skillnad från havrebaserade livsmedel inte passar eller är dåliga för människor inte får användas. Inte heller får man komma med påståenden som ger intryck av att havre är hälsosamt. Såklart ska man inte smutskasta andra produkter men det är inte heller vad man syftade till. Men ännu märkligare är det väl ändå att man inte får säga att havre skulle vara bra. Komjölken, precis som många andra produkter, hävdar ju sin förträfflighet men det ska alltså inte havredryck få göra. Ytterst besynnerligt.

Detta är en trist utgång, låt oss hoppas att det ändå innebär att folk tänker till själva, läser på och inser vad som är det bästa för både klimat och hälsa. Och det är att minska på animaliska livsmedel till förmån för vegetabiliska. Styrmedel behövs från politiskt håll och tills vi har det så är det upp till industrin att själva ta ansvar och oss konsumenter att välja att äta grönt. Börja med en dag i veckan om du är ovan, testa olika recept och produkter. Du kommer snabbt hitta några favoriter och njuta av att äta på ett per hållbart sätt.

Ett glas som fylls med mjölk mot turkos bakgrund

Vilken sort häller du i glaset, mandel, havre, soja, ris…?

4 kommentarer på “Domen mellan Svensk Mjölk och Oatly

  1. Helt fel att fälla Oatly tycker jag. Helt otroligt att en ens lämnade in en sådan stämning från början! Men det är klart att det är lätt för ett stort företag med mycket pengar och makt att agera mjölkmaffia. Tack för ett bra och viktigt inlägg.

    Allt gott
    Cajsa Lovehav

  2. Pingback: Oatly expanderar | Vego Eco

  3. Pingback: Nyårskrönika 2015 | Vego Eco

  4. Pingback: Ursprung, djur eller natur? | Vego Eco

Lämna ett svar till Cajsa LovehavAvbryt svar

Upptäck mer från Vego Eco

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa