Klimatsmarta måltider får nytt pris, Årets Klimatkök

En deg knådas på bakbord, bredvid står en tetraförpackning med Oatly havredryck

White Guide Junior får i år Oatly till sin hjälp för att lyfta fram offentliga kök som satsar på klimatsmarta måltider. Kött och mejeriprodukter är de områden som har störst klimatpåverkan inom kosten.

Sverige är ett av få länder som serverar gratis skolmat och då är det viktigt att det serveras bra, hälsosam och klimatsmart mat. White Guide Junior ska bidra till att höja kvaliteten på den offentliga sektorn och att klimatet har stor vikt lyfts genom priserna Sveriges mest hållbara skolmatskommun och Årets Klimatkök.

– Vilken mat och dryck som serveras i våra skolor har alltså en stor betydelse för klimatet och livsförutsättningarna för våra barn och framtida generationer. Bland livsmedel är det kött och mjölk/mejeriprodukter som genererar mest växthusgasutsläpp – hela 75 procent, trots att dessa livsmedelskategorier bara utgör 35 procent av vårt kaloriintag, säger Carina Tollmar, hållbarhetschef på Oatly.

Premiera skolkök som satsar på klimatsmarta måltider

Oatly har gjort sig kända för att utmana mjölklobbyn och arbeta målinriktat med hållbarhetsfrågor och vill nu lyfta fram offentliga kök som satsar på klimatsmarta måltider. I skolmatstävlingen lanseras därmed en ny kategori: Årets Klimatkök.

Priset syftar till att lyfta fram kockarna och teamen i landets skolkök som satsar på klimatsmarta måltider och aktivt arbetar för en omställning till mer växtbaserad mat och dryck. Krititerierna för Årets Klimatkök är samma som klimatdelen i WWFs pris Sveriges mest hållbara skolmatskommun.

Skolmaten normgivande

Mejeriprodukter har historiskt haft en stark närvaro i skolan samtidigt som de har stor negativ klimatpåverkan. I samtal med Cecilia Sjöholm, Corporate Communications Director på Oatly, berättar hon om bakgrunden till att inrätta priset, att de vill lyfta de som arbetar aktivt för att ge våra barn goda, hälsosamma och klimatsmarta måltider.

– Skolmåltiden är ett av de viktigaste målen för många barn och ungdomar, och den kost som serveras i skolorna är normgivande. Eftersom vår kosthållning är en så viktig framtidsfråga, både ur ett hälso- och klimatperspektiv vill vi lyfta fram engagerade eldsjälar i våra skolkök som driver dessa frågor. Det allra bästa är ju att växtbaserad mat och dryck är det bästa både för hälsan och vår planet, säger Cecilia Sjöholm.

Och det är mycket mat det handlar om. Det serveras cirka tre miljoner måltider inom offentlig sektor och klimatpåverkan motsvarar 2 200 personbilars medelkörning. Enbart skolan står för 2,3 miljoner måltider, exklusive personalmåltiderna.

Viktig fråga bland unga

Klimatbarometern 2017 visar att klimatförändringarna är den viktigaste samhällsfrågan idag för unga. Att de unga är medvetna om att det du äter har stor inverkan på vårt klimat märks tydligt. Totalt anger 13 procent av den yngre generationen att de är vegetarianer eller veganer och så många som 43 procent uppger att de har dragit ner på köttätandet under det senaste året för att minska sin klimatpåverkan.

I skolorna har vi elever som är drivande, värderingsstyrda personer, som väljer vegetabiliska produkter för klimatets skull, “Food for the planet”. Att skolan tar sitt ansvar och möter denna efterfrågan känns därför högst relevant. Och som Cecilia är inne på angående normer, det är mer än ett kortsiktigt ansvar under själva skoldagen det handlar om. Det barnen växer upp att se varje dag skapar normer och här behöver vi se större ansvar för övergång till att normalisera det vegetabiliska alternativet.

Utbildning för att bryta gamla vanor

Cecilia Sjöholm berättar att de hjälper skolkök att se hur lätt det är att byta ut de miljöbelastande komjölksprodukterna. Det behöver inte vara ett så stort steg, det handlar mycket om vana, att bryta invanda beteenden.

– Det behövs eldsjälar som går i bräschen för detta, som verkligen vill driva en förändring för våra barn och kommande framtid. Det är ett viktigt arbete som verkligen behöver premieras – för barnens skull, säger Cecilia Sjöholm.

En köksbänk med skärbräda, örter och tetraförpackningar med Oatly grädde

För att möta den ökande efterfrågan satsar Oatly mycket på innovation och produktutveckling. De har många produkter på gång, vilka berättar inte Cecilia men förhoppningsvis kommer någon av de produkter som toppar efterfrågan, vilka är vispgrädde, glass och större förpackningar.

Anmälan till priset

Alla skolkök är välkomna att anmäla sig till tävlingen. I maj nomineras finalisterna och vinnarna koras senare i samband med White Guide Junior galan. Så tipsa de som arbetar inom området eller nominera någon själv.

Sista anmälningsdatum är den 21 april 2017. Du anmäler genom att kontakta Malin Komaiszko på malin@bergkvistpublishing.se.

SparaSpara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: