Påsken närmar sig, denna tid då otaliga mängder godis slinker ner i folks magar. För att få fler barn att byta en del av påskgodiset till nyttigare alternativ har ICA tagit fram lekfulla fruktförpackningar. Kan ett roligare yttre locka bort från vanan att stoppa i sig godis tro?
Det nya påsksortimentet med roligare utseende består bland annat av avokadabra, blåkullebär och påskpraliner och anspelar på påsken och Blåkulla. Totalt består utbudet av tio frukter, bär, rotfrukter och grönsaker. Konceptet är en del av ICAs hälsosatsningar och ett samarbete med den ideella organisationen Generation Pep som arbetar för att skapa engagemang kring barn och ungdomars hälsa. Barn mellan fyra och tio år behöver ungefär 400 gram frukt och grönt per dag och för barn över tio år är rekommendationen 500 gram per dag.
– På samma sätt som vi hittar lekfulla förpackningar i godishyllan till påsk vill vi skapa inspirerande stämning i frukt- och grönsaksdisken. Vi vill bidra till en förflyttning och skapa större intresse för nyttiga alternativ för barn och unga. Vi hoppas att alla häxor och trollkarlar ska stanna på Frukt- och grönkulla på vägen till Blåkulla för att fylla på med god energi, säger Paula Frösell, dietist ICA Sverige.
Några exempel från påsksortiment är utöver redan nämnda produkter Mangodis – ätmogen mango, Nadorgottis – Nadorcott som är småcitrus och passar perfekt storlek till påskägget och Rottuggisar som helt enkelt består av gul morot i påse. Produkterna kommer att säljas under en begränsad tid runt påsk.
Tanken att detta ska inspirera unga att äta mer frukt och grönt under en högtid som annars är förknippad med sötsaker är god. Normer och vanor spelar förstås in där vi föräldrar ibland kan känna oss lite maktlösa. Vilket barn vill ha frukt istället för godis kan en undra samtidigt som å andra sidan många vuxna själva ser tillfället som en utmärkt möjlighet att låta det söta flöda. Låt oss hoppas att initiativ som detta kan bidra till att luckra upp “måstet” att ha godis. Enbart i alla fall.