Produktutbudet för tacomiddagen får ett fint tillskott när Orkla lanserar ett nytt hållbart varumärke, Frankful. Det står för klimatsmart, massor av smak och enkelhet. Ledstjärnan är hållbarhet och det är ett helt veganskt sortiment.
Taco är minst sagt en populär middag. Uppskattningsvis äter svenskarna så mycket som 100 miljoner portioner tacos årligen så det borde onekligen finnas marknad för fler produkter, i synnerhet om de är både hållbara och veganska, områden som båda är en prioritet för många.
– Det är första gången på nästan 30 år som Orkla Foods i Sverige lanserar ett helt nytt varumärke och det är otroligt spännande. Det ligger många års utvecklingsarbete bakom för att utveckla Frankful. Varumärket möter dagens efterfrågan på hållbar mat med lågt koldioxidavtryck, och som samtidigt är riktigt god, säger Åsa Gisel, marknadschef med ansvar för affärsutveckling på Orkla Foods Sverige.
Som start lanserar Frankful tolv stycken tacoprodukter. Det är allt från dippsås och tacokrydda till tortillas och vegansk färs. Flera av produkterna består delvis av räddade råvaror, det vill säga råvaror som annars skulle ha blivit till matsvinn. Till exempel innehåller delar av både Frankfuls Taco Sauce och Tangy Apple Salsa räddad tomatsås.

Underbart när cirkulära och hållbara åtgärder appliceras på det här viset. Det behöver vi se fler exempel på. I våras lanserade Rscued en glass för att minska svinnet i samarbete med Coop och Lejonet & Björnen. Den här sortens initiativ är den utveckling vi behöver se framöver.
Riven ost – efterfrågad produkt
Bland de nya produkterna finns något som allt fler efterfrågar idag, och många har gjort länge, vegansk riven ost. Utbudet har blivit bättre senaste tiden men mycket saknas än. Vegan Grated Ch**se ska vara ett smakrikt alternativ som är baserat på kokosolja och har 60 procent lägre klimatpåverkan än mjölkbaserad ost. Mejeriprodukter har en mycket hög påverkan precis som kött, och den nya färsen, Veggie Mince, har upp till 95 procent lägre klimatavtryck än svensk nötfärs. Inte dumt alls!

Ser verkligen fram emot att testa dessa nyheter, kul med varumärken som satsar på dessa frågor och kan bidra till att fler väljer mer hållbara och hälsosamma alternativ.