Julbord med familj och vänner

Röda äpplen och kanelstänger

Efter lång tid av pandemi och isolering längtar många efter julbord i sällskap av nära och kära. På julbordet ska det enligt Livsmedelsföretagens julmatsundersökning finnas julmust och ris à la Malta och det viktigaste med julmaten är att den ska vara svenskproducerad.

På uppdrag av bransch- och arbetsgivarorganisationen Livsmedelsföretagen har Demoskop frågat 1473 svenskar vad de kommer att äta och dricka i jul och hur de kommer att fira i år. Att långt fler än förra året planerar att äta julbord på restaurang i år, 37 procent jämfört med 7 procent förra året, är väl inte direkt otippat. Inte heller att närmare dubbelt så många som förra året kommer fira jul med närmsta familjen i år.

Precis som de senaste åren hamnar svenskproducerat i topp gällande vad som ska serveras. Tyvärr håller köttet starkt ett grepp om julbordet även om ett ökat intresse för vegoalternativ fortsätter att öka vilket är väldigt positivt. Fler vegetariska alternativ kommer och på julborden har det blivit mycket mer grönt. Här syns ett intresse av att tillgodose fleras behov och olika typer av dieter. Välkommet att det är ett mer inkluderande tänk här alltså, härligt.

Ordmoln från Livsmedelsföretagens julundersökning 2021

Bland de rätter som nämns som “oväntade” på julbordet dominerar, som syns i detta ordmoln, vegetariska alternativ. Kul, men låt oss hoppas att det kommande år inte längre ses som oväntade rätter, att det gröna då ses som ett självklart alternativ.

Brist på jämställdhet 

Vad det gäller att ordna julborden så är det allt annat än jämställt. Att alla ska bidra för att göra det gott, trevligt och att alla ska få samma chans till avkoppling är något som männen tydligt tycker är ointressant. Det är tragiskt att se att så stor del av männen fortsatt icke är delaktiga. 36 procent av kvinnorna har “stort eller fullt ansvar” för att ordna julmaten medan 22 procent av männen deltar “inte alls, kommer till ett dukat bord”. Tämligen sorgliga siffror. 

Julmust favoritdrycken

Julmust är fortfarande den överlägset populäraste drycken på julbordet, den är nästan dubbelt så populär som tvåan julöl. Därefter följer vatten, snaps och glögg. Gällande de två sistnämnda syns en tydlig vattendelare där en positiv trend är att det dricks mindre bland unga idag. Snaps är något av en generationsfråga. 43 procent av alla över 65 år vill ha snaps till julmaten, men bara 26 procent av 18–39 åringarna där de yngre hellre dricker glögg, 36 procent av dem föredrar det istället.

Trenden att skippa, eller åtminstone minska på, alkoholen vid jul underlättas av att utbudet med alkoholfria drycker både blir bättre och större för varje år.

Äpple och kanel till jul

Bland de trendande smakerna bland årets nyheter syns äpple och kanel samt polka. Men antalet nyheter gällande vegetariska alternativ var det glest av på presentationen. HUJ lanserar den vegetariska pastejen “Smoky”, det var det som var uppenbart vego. Några till alternativ bland drycker kan förekomma, men måste återkomma om det när jag fått mer info från leverantörerna.

Lite av en besvikelse att det gröna och mer klimatsmarta valen kom så totalt i skymundan. Intresset för vegetariskt blir bara större och större och ingen kan ducka för den pågående klimatkrisen. Ändå var de gröna och hållbara frågorna bara nämnda som hastigast i förbigående. Det enda som egentligen framkom ur hållbarhetsperspektiv var att flera leverantörer satsar på mindre förpackningar som därmed kan bidra till minskat matsvinn. Alltid något.

En kommentar på “Julbord med familj och vänner

  1. Pingback: Önskan om hållbar jul bland svenskarna | Vego Eco

Kommentera

%d bloggare gillar detta: