Mjölkfri kolaglass utgår

För ett par dagar sedan bloggade jag om den trevliga nyheten att Oatly kommer med en ny glassmak; choklad. Glädjen blev dock kortvarig då det i en kommentar på Facebook från dem framkom att chokladen ersätter kolasmaken, den kommer att utgå. Kolaglassen är min personliga favorit, att jag tycker det är väldigt trist är en underdrift. 

Jag har frågat Oatly om detta och enligt dem är anledningen till detta beslut att det är ”stenhård konkurrens om utrymmet i butikernas frysdiskar och många gånger måste man ta bort den smak man säljer minst volym av, när man vill lansera en ny smak”.

Ok, det förstår jag. Alla leverantörer kan såklart inte få in hur mycket som helst. Men om man tittar på hur oerhört många olika varianter av glassorter det finns gjorda på komjölk kan man ju lätt bli lite bitter. Det får inte finnas mer än ca tre smaker mjölkfri medan animalisk kan få bre ut sig i vad som kan kännas som all oändlighet. 

Vi behöver dra ner på vår animaliska konsumtion om planeten ska orka med oss ett tag till. Men så länge som de vegetabiliska produkterna hamnar i skymundan så känns det inte sannolikt att fler väljer dessa spontant. Som det är nu är det väl mest veganer och allergiker som köper dem. Lyft fram dessa produkter på ett mer naturligt sätt i butikerna, lägg dem inte i ett hörn utan ge dem mer plats så att fler förhoppningsvis upptäcker dem och köper dem för att de är goda. 

Tänk t.ex. på produkten Creamy Spread som försvann från marknaden för ett tag sedan med motiveringen att den inte sålde tillräckligt bra. Tacka för det, hur skulle den kunna det med obefintlig marknadsföring, anonymt placerad i (fåtalet) butiker. Det skulle vara intressant att få ta del av dess försäljningssiffror om den fått samma exponering som Philadelphia i ett par veckor, kombinerat med annonser i kundtidningar och kuponger i butik…

När kommer detta att ske? När kommer man att tycka att vegetabiliska alternativ är lika självklara som animaliska? Av hänsyn till miljön (och djuren!) borde det väl vara så? Antar att vi inte kan göra mycket annat än att fortsätta tjata på butikerna. Men i slutändan handlar det väl ändå inte bara om dem utan även om leverantörerna? Somliga av dem gör det säkert, men i fallet Creamy Spread har jag svårt att tro att det låg något större arbete bakom att försöka få produkten att sälja mer, jag har då aldrig hört om minsta lilla marknadsaktivitet från dem. 

Är rädd att det blev en något negativ ton från mig här, det är inte meningen, men jag är så evinnerligt trött på att sämre alternativ ges större utrymme i butikerna. Ungefär som att komjölk subventioneras i så stor utsträckning. Ska något som belastar miljön så hårt få stora bidrag? Kan inte lite av de pengarna gå till information om vegetabiliska alternativ istället? Det tycker jag vore ett litet steg åt rätt håll. 

Utgående kolaglass, foto: Oatly

Kolaglassen som snart är ett minne blott, skynda till butiken om du vill hinna få en sista smak av den. 

Annonser

2 Comments on “Mjölkfri kolaglass utgår

  1. Jag vet, skräp är det! Själv grät jag stora krokodiltårar när Tofulines kolaglass (med mindre fett) försvann, och ännu fler när de även tog bort kaffeglassen ur sortimentet. För många, många år sedan hade de även en hallonglass som var supergod. SÅ TRIST att vi som inte äter ägg och mjölk ska hålla oss till de tre traditionella glassmakerna vanilj, jordgubb och choklad. Samt päron, förutsatt att man köper tresmak (från Tofuline). Det enda rätta är att införskaffa en glassmaskin (vilket vi har)!Vad beträffar den veganska färskosten – min man, som ”bara” är lakto-ovo-veg valde hellre den än de mjölkinnehållande sorterna, eftersom den var minst lika god. Håller fullständigt med om att det handlar om marknadsföring och produktplacering. Nu är det ju inne både med sojaprodukter och med klimatvänligt, så varför inte haka på trenden istället för att göra motsatsen?Kram och tack för en bra blogg:-)

    Gilla

  2. Ja, visst är det tråkigt med bara de vanliga. 😦 Tror de skulle vinna många komjölksglassätare om de lanserade lite andra alternativ istället. Varför köpa mjölkfri choklad när det finns en uppsjö andra choklad redan…? Åh, vad jag önskar att det kunde bli så. Fram för mer miljövänligt! Tack! ❤ 🙂 Kram /A.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: