Vad säger forskningen om kostens klimatpåverkan?

Hamburgare med bröd tonat med texten "Kostens klimatpåverkan" framför

Vilka strategier behövs för att minska klimatpåverkan från vår matproduktion? Hur ser egentligen en klimatsmart diet ut enligt forskningen?

Ni som följer Vego Eco på Twitter och Facebook har många gånger blivit tipsade om Klimatpodden. I senaste avsnittet träffar Ragnhild Larsson, som driver bloggen, Chalmersforskaren Fredrik Hedenus där de pratar om matens klimatpåverkan.

Det är verkligen intressant att höra de olika infallsvinklarna. Bland annat den svårbesvarade frågan om eko respektive närodlat och säsongsprodukternas roll som båda är svåra, om inte omöjliga, att ge ett tydligt och enkelt svar på.

Smakskifte kan vara en väg

Sätten att försöka skapa förändring är en viktig del som de talar en del om. Till exempel att många vegoprodukter ser ut och till och med smakar som kött. Fredrik menar att vi i stor utsträckning äter det vi åt som barn och det är grunden till produkternas utformning. Samtidigt är det så att matpreferenser ändras, som sushi eller taco som idag är något självklart i väldigt mångas hem men otänkbart eller okänt för inte alls så lång tid sedan. Vi gör ibland ganska stora smakskiften, men inte så många råvaruskiften, poängterar Fredrik.

Så detta borde kunna ske även gällande köttminskning till förmån för vegetariskt. För det som vi sett senaste åren är att till exempel potatiskonsumtionen har gått ner medan köttkonsumtionen har gått upp. Så återigen, en minskning av köttkonsumtionen innebär bara att vi går mot hur vi åt för några år sedan. Då var det inte några köttätare som klagade på att konsumtionen var så låg att det var något att bråka om.

Nudging

De kommer även in på nudging, att driva förändring hos personer genom att påverka på olika vis. Ett exempel kan vara att sätta det vegetariska alternativet högst upp på menyn. Eller att restauranger klimatmärker olika rätter. Fredrik berättar att det visat sig att folk väljer dessa rätter i högre utsträckning om det görs. Men det blir för liten påverkan av det, det behövs större åtgärder för att göra det till en mer avgörande faktor.

Det kan det bli tack vare att en når andra personer på vägen. De som arbetar med mat får större kunskap och förståelse för vad kosten har för klimatpåverkan om de blir involverade i detta. Om ansvariga inköpare ser vad ingredienserna orsakar för utsläpp så finns det benägenhet att köpa mer av en viss, klimatvänligare, vara. Restauranger kan använda verktyg för att förändra inköpen och där ger det mycket större effekter.

Köttskatt, köttfri måndag och olika kostvals utsläpp behandlas. En måstelyssning för alla som vill veta mer om vad forskningen kommit fram till så här långt gällande dess klimatpåverkan. Här hittar du programmet. Bara att sätta igång att lära och inspireras av.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: