Hur kan vi nå hållbar konsumtion?

En hand hålls fram för att fånga vattendroppar

Hur kan svenska innovationer bidra till att förändra konsumtionsmönster? Med en medveten yngre generation som väljer att bryta gamla normer kan hälsosamma och hållbara alternativ få chans att ta större plats.

I Stockholm har Stockholm Act pågått under veckan. Hållbarhet har stått i fokus med många olika inriktningar. Företag, privatpersoner och elever har kunnat förkovra sig i inspirerande samtal och material för att bli mer hållbara.

Yngre tar täten

Att skapa en hållbar livsstil kommer mer naturligt för yngre samtidigt som marknaden behöver följa med. Nya produkter lanseras för att möta efterfrågan på till exempel vegetariska alternativ och gamla normer kan förflyttas. Som Oatly vars havreprodukter med kaxig marknadsföring har retat gallfeber på mjölkindustrin samtidigt som de tas väl emot av marknaden. En konsumtionsförflyttning som blir mer hållbar. Livscykelanalys som har gjorts visar att det är 80 procent mindre utsläpp att dricka havredryck istället för mjölk från kor.

Kyldisk med Oatly Cold Brew Latte och Matcha Latte, cylinderformade förpackningar

Detta berättade Cecilia Sjöholm från Oatly i ett panelsamtal med forskaren Luke Metelerkamp. Men det finns fler aspekter här, mer hållbara och cirkulära system är positivt men hur kommer det att påverka konsumtionsmönstren? Om produkterna blir hållbara, kommer det leda till att konsumtionen börjar skena? Svar vi inte har idag men det är viktigt att tänka in detta parallellt med omställningen för att kunna nå önskad beteendeförändring. En förändring som ska leda till det bättre men för den sakens skull inte trigga ökning.

Använd din konsumentmakt

Skatter och styrmedel bör hjälpa till för att nå förändring. Här finns utmaningar för politiker, som vill bli omvalda och kan tänkas välja den enklaste vägen. De flesta är rädda för förändring vilket är ett problem och utmaning. Men det är vi som röstar. Vi kan välja de som vågar förespråka, rösta på de politiker som faktiskt vågar förändra.

Alla kan vi bidra genom att kontakta vår stad, de som styr, även näringsidkare och andra som vill göra sina medborgare nöjda och glada. Skriv till dem, prata med dem – det gör skillnad. Se bara på de olika varumärken som senaste tiden har lanserat vegoprodukter tack vare stor efterfrågan. Detta leder till mycket mer än bara att vegetarianerna får större utbud, vegetariskt blir normaliserat genom att även allätare äter mer vego i sin vardag. Och ett steg mot hållbarhet är taget.

SparaSpara

Kommentera

%d bloggare gillar detta: