Tidigare i år presenterade WWF Klimatbarometern 2017. Den visar att klimatförändringarna är den viktigaste samhällsfrågan för unga mellan 16 – 25 år idag. Sex av tio tänker på klimatförändringen minst en gång i veckan och oroar sig över klimatets påverkan på framtiden.
I undersökningen anger totalt 13 procent av den yngre generationen att de är vegetarianer eller veganer. Detta kan jämföras med sju procent för befolkningen som helhet och bland gruppen män över 50 år är siffran endast tre procent. Vi har å ena sidan en grupp som är högst medvetna och oroar sig medan en annan inte alls är så angelägen. Och det är här det kan göras skillnad om det vegetariska normaliseras.
Medvetenheten om vegetarisk kost har ökat de senaste åren. Vegotrendens styrka bara växer och det är inte längre något konstigt att beställa en vegetarisk måltid. Det finns många positiva aspekter av detta, framför allt för vårt klimat, en viktig fråga som berör alla. Men känner alla till detta?
Leverantörer har sett försäljningen av vegoprodukter explodera och matar oss med nyheter som bidrar till att fler väljer vego. Det är när det allmänna intresset för att äta mer vegetarisk kost, och möjligheten till att göra det tack vare ett rikt utbud, vi kan se en förändring på riktigt. Om köttet byts ut mot ett vegetabiliskt alternativ ibland minskar klimatavtrycket, även små förändringar gör skillnad.
Vegomässor för ökad medvetenhet
Vegonyheter och ökat intresse kan summeras som att trenden är här för att stanna. Men fortfarande finns en brist i kunskap om vilka negativa konsekvenser animalieindustrin har för klimat, djur och människor. En önskan om starkare politiska ställningstaganden är något som står på mångas önskelista.
Det är viktigt att skapa ett kunskapslyft om vegofrågor som miljö, djuretik och samhällspolitiska frågor. Vegovision, som går av stapeln 4-5 november i Stockholm, kommer att lyfta detta. Det blir två dagar fyllda med föreläsningar men även av mat och produktinformation. Ämnen som träning och vego på jobbet varvas med en filmvisning och kanske viktigast av allt, samtal om minskad köttkonsumtion.

Bild från mässan Vegovision som arrangerades på Münchenbryggeriet i Stockholm helgen 5-6 november 2016. Foto Djurens Rätt
Internationella vegandagen
Vegonyheter i butikerna borgar för en fin uppladdning inför Internationella vegandagen som infaller den 1 november. Se dagen som en möjlighet att testa något nytt vegetariskt, bjud hem vänner på en härlig vegobuffé och bidra till ökad medvetenhet om hur bra och gott det är. Förutom att klimatavtrycket minskar vid en vegomåltid, varje gång någon äter vegetariskt bidrar det till att få fler intresserade av vegetarisk mat och bryta gamla vanor.
En längre version av denna artikel har tidigare publicerats i Tidningen Syre.