Hightechföretag med i kampen mot näthandeln med utrotningshotade djur

Två svarta noshörningar på gräsäng i Sydafrika. Foto Chris Kelly

Världens ledande företag inom e-handel, teknik och sociala medier har börjat samarbeta med Google och WWF. Målet är att göra online-plattformar och mobilappar omöjliga att använda för den illegala handeln med utrotningshotade djur.

21 high-techföretag kommer att samarbeta med WWF, TRAFFIC och den internationella djurskyddsorganisationen IFAW för att minska handeln på internet med utrotningshotade djur. Målet är en minskning med 80 procent fram till 2020 där varje företag som är med ska bidra till att utveckla system och tekniska lösningar som stoppar handeln.

– Att föra samman de här branschjättarna är ett viktigt steg i kampen mot den illegala djurhandeln på nätet. När regler skiljer sig åt från en plattform till en annan blir förebyggande åtgärder inte lika effektiva, exempelvis om annonser med vilda djur som tagits bort från en webbplats dyker upp på en annan, säger Mats Forslund, expert på handel med hotade arter på WWF.

De företag som nu ska börja jobba ihop kan också dela information med varandra om nya trender och ny teknik. En sak som är väldigt viktig för att få kontroll över handeln på nätet. Som det är nu tar det bara några minuter att hitta tvivelaktiga sajter där vilda djur säljs.

Att komma till bukt med detta är verkligen önskvärt. Ett samarbete är därför både efterlängtat och välbehövligt för att stävja denna enorma handel som varje år uppgår till runt 20 miljarder dollar, enligt FN:s CITES-konvention, som reglerar handeln med utrotningshotade djur och växtarter. Cirka 20 000 afrikanska elefanter dödas årligen för sina betar. Nästan tre noshörningar tjuvskjuts varje dag i Sydafrika, enbart för sina horns skull.

– Många arter hotas av den öppna e-handeln. Men de flesta konsumenter är inte ens är medvetna om att den produkt de köper kan vara förödande för en hel djurart och som finansierar de kriminella gäng som jobbar med detta, säger Mats Forslund.

Köp inte djurdelar och andra typer av djurrelaterade objekt. Detta bidrar till den illegala handeln och mycket av det djurplågeri som följer på vägen. Läs gärna tips och mer information om detta i artikeln om djurturism med Tom Svensson, artikeln finns här.

Grundarna i den nya globala koalitionen för att få stopp på den illegala handeln på nätet med utrotningshotade djur är Alibaba, Baidu, Baixing, eBay, Etsy, Facebook, Google, Huaxia Collection, Instagram, Kuaishou, Mall för Afrika, Microsoft, Pinterest, Qyer, Ruby Lane, Shengshi Collection, Tencent, Wen Wan Tian Xia, Zhongyikupai, Zhuanzhuan och 58 Gruppen som leds av WWF, TRAFFIC, och IFAW.

Kommentera

%d bloggare gillar detta: