Universitetsbesök med information om veganism

En hand håller fram en folder med texten Varför vegan?

Köttkonsumtionen måste minska och larmrapporter om hälsorisker med att äta rött kött gör att fler efterfrågar information om att äta vegetarisk kost. Lagom inför vegetariska världsdagen 1 oktober är organisationen Djurrättsalliansen ute på universitet för att snacka vego.

Trenden att äta vegetariskt har ökat stadigt senaste åren. Enligt Food and Friends Matrapport 2018 tronar vegetariskt kost på förstaplatsen som den ”Trendigaste maträtten”. Kokböcker släpps, veganska restauranger slår upp portarna och nya produkter duggar tätt på marknaden. Men fortfarande finns det en hel del frågor gällande veganism.

Många planerar att minska sin köttkonsumtion men känner sig kanske inte helt bekväm med att laga måltider baserade helt på vegetabilier. Som jag har tipsat om tidigare så har Djurrättsalliansens informationsturné varit igång sedan 12 september och det har varit ett stort intresse. Under den första timmen på Stockholms universitet delades 1 000 flygblad ut vilket var över förväntan.

– Det var väldigt förvånande att det gick åt så mycket på så kort tid, så det blev till att sätta sig på tunnelbanan och åka och hämta mer, säger Daniel Rolke, talesperson för Djurrättsalliansen.

Totalt delades det ut totalt 10 325 häften under första veckan. Intresset kan ha fått draghjälp av att den svenskfödde amerikanen Vic Sjodin från den amerikanska organisationen Vegan Outreach deltar i universitetsbesöken. Vic har nått miljontals studenter på amerikanska universitet med information om veganism och har vanan inne.

En an håller armen om en kvinna, båda håller informationsfoldrar "Varför vegan?" i händerna.

Vic Sjodin delar ut Djurrättsalliansens foldrar i Stockholm. Foto: Martin Smedjeback

Fokus på yngre

Förhoppningen med universitetsbesöken är att det ska få många att våga testa att leva veganskt. Det vore förstås en stor fördel samtidigt som undersökningar tidigare har visat att de som redan är mest positiva till vego är yngre personer. På frågan om Djurrättsalliansen har några planer på att göra något liknande denna turné men där de når en lite äldre målgrupp, de som kanske behöver denna information mest av alla, är att de arbetar för att nå dem också. Bland annat genom Vegomässan och veganutmaningen där man kan testa att leva veganskt under 28 dagar.

Givetvis är det bra om alla åldrar kan nås av budskapet men fokus just nu är att satsa på den yngre generationen. Dels för att de många gånger är mer mottagliga till förändring men också för att det är genom att få dem att ändra livsstil störst framtida påverkan kan nås. Det är de som har flest måltider kvar att äta i livet och kan den generationen ändra på kostnormer kommer kommande generationer att kunna ha ett lägre klimatfotavtryck per automatik.

Målet med universitetsbesöken är att dela ut mellan 15 000–20 000 flygblad. Förhoppningsvis kommer några av de personer som tar emot dem att se över sin livsstil och börja leva veganskt. Många bäckar små, glöm inte – allas beteende har betydelse. De positiva val du gör, även om de bara skulle vara ibland, gör skillnad.

Delar av denna text har tidigare publicerats i tidningen Syre.

Lämna ett svar

Upptäck mer från Vego Eco

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa