För att möta en ökande efterfrågan på växtbaserad mat lanserar Findus produktserien Pease. Det är en helt ny, texturerad och klimatsmart proteinkälla som är gjord på ärter.
Findus har varit världsledande inom odling och förädling av ärter sedan 50-talet. Så att de skulle satsa på en ny produkt med ärter som bas är inte så långsökt. Den nya produkten som kommer är en frysvara som finns i tre varianter där alla är veganska.
Tack vare att många äter vegetariskt allt oftare kommer samtidigt intresset för att lansera vegoprodukter och särskilt gällande proteinkällor. Det är här Findus vill kvala in Pease som ett gott, hälsosamt och klimatsmart alternativ till den som vill äta mer grönt. Produkterna har hög proteinhalt, hela 27–33 procent, och ska vara enkel att variera i olika rätter.
Innovativt samarbete
Findus har tillsammans med partnern Amidori – The plant protein people – inlett ett långsiktigt samarbete med fokus på innovation. Utvecklingen av Pease har pågått under flera år och lanseringen är första steget mot att kunna erbjuda fler växtbaserade och klimatsmarta produkter.
– Vi vill fortsätta att förändra synen på vegetarisk mat och inspirera ännu fler till att äta grönt. Pease är för alla – oavsett om du är vegan, vegetarian eller allätare. Pease är gott, lätt att tillaga och fullproppat med protein. Dessutom har det låg klimatpåverkan, något vi såklart är extra stolta över, säger Viktor Olsson, Brand Manager på Findus.
De produkter som har lanserats är tre olika varianter; som färs, strimlor och pulled. Färs och strimlor är naturella medan Pulled är kryddad med chili och vitlök. En förpackning innehåller 250–350 gram beroende på produkt.
Kul med nyheter, blir nyfiken på detta. Särskilt som det är ett proteinalternativ som inte är sojabaserat, verkligen positivt!
Pingback: Urban Deli lanserar svensk baljväxtfärs | Vego Eco
Pingback: Svenska baljväxter ett steg mot att nå klimatmålen | Vego Eco
Det låter som en riktigt bra produkt, men hela inlägget känns som smygmarknadsföring. Är detta ett sponsrat inlägg?
Hej Maria,
Nej, det är inte ett sponsrat inlägg utan helt på eget initiativ då denna typ av innovativa produktnyheter är en sak som jag tycker är bra och gärna informerar om. Skulle det ha varit sponsrat skulle det tydligt ha framgått.