Pop-up store för ökad medvetenhet om hållbar konsumtion

Butiksfönster med texten the lobby

Förra veckan öppnades möjligheten till en mer hållbar handel upp i Stockholm. Med handelsplatsen The Lobby erbjuder fastighetsbolaget AMF Fastigheter en testplattform för hållbar konsumtion av kläder och designvaror på Regeringsgatan.

Under en månad kommer en pop-up store med noga utvalt second hand-sortiment av prylar och kläder vara öppet, mitt i centrala Stockholms shoppingmecka. Temat är “Tomorrow is now”, där fastighetsägaren fokuserar på en av de största utmaningarna som framtidens handel kan stå inför. Vårt slit-och-släng-beteende är inte hållbart, inte heller att tillverka och sälja billiga produkter i den omfattning som görs idag, och nu måste handeln anpassa sig till en omställning.

The Lobby är en testplattform för att utforska handelns utmaningar inom olika områden. De kommande veckorna kommer fokus bland annat att riktas mot den cirkulära affärsmodellen och dess möjligheter. Flera aktörer har gått samman i denna satsning för att utmana beteendet, om alternativen till att köpa nytt och se hur framtidens shoppingupplevelse kan se ut.

– Tillsammans med konsumenter och flera utställande varumärken kommer vi i början av 2019 att utforska alternativen till att köpa nytt: hur mode och inredning kan hyras eller bytas ut, uppgraderas, lagas och redesignas. Vi vill skapa en plattform där retailers och konsumenter kan mötas för att inspirera varandra utan pekpinnar, säger Göran Swärdh, konceptansvarig The Lobby och affärsutvecklare AMF Fastigheter.

Nyhandeln utmanas

På de 150 kvadratmeter The Lobby erbjuder kommer nyhandeln att utmanas med varumärken som Myrorna, Myrornas upgrade, Stadsmissionen, Röda Korset och Erikshjälpen, som kommer att erbjuda ett dagsaktuellt sortiment av kläder, design och inredning. För de medverkande företagen är det ett otroligt bra tillfälle att erbjuda second hand-sortiment i ett traditionellt shoppingdistrikt där återbruk kan komma i ett annat ljus och sammanhang än det vanliga.

– För oss är det en fantastisk möjlighet att nå både våra kunder och nya målgrupper genom det centrala läget. Området är välbesökt och närheten till både MOOD-gallerian och NK gör det väldigt konsumtionsintensivt. Vår förhoppning är att många fler ska upptäcka Myrorna, få upp ögonen för second hand och inspireras till hållbarare konsumtion, säger Lotta Kökeritz, varumärkes- och kommunikationschef på Myrorna.

Varumärket Remake, Stockholms Stadsmissions eget mode- och designmärke, kommer också att finnas på plats. De fick lite extra uppmärksamhet i december då kulturminister Alice Bah Kuhnke kom till Nobelfesten i en klänning tillverkad av återvunna och omsydda sidenplagg från dem. Nu kan alla ta chansen att hitta sin egen hållbara festblåsa här. Och för den möbelintresserade kommer ett antal unika uppgraderade second hand-möbler av inredaren Sanna Evers att finnas. Sanna kommer även att besöka butiken och berätta om sina alster.

Tre personer fixar med en balklänning på en kvinna som ler mot kameran
Alice Bah Kuhnke i hållbar Nobelklänning 2018. Karin Sterner, Maria Lagerman och Marie Teike från Stockholms Stadsmissions Remake fixar de sista detaljerna. Foto: Fredrik Hjerling

Mer än shopping

Tanken är att besökare och kunder ska kunna lära sig mer om hållbara alternativ, inte bara handla. Det kommer att arrangeras kostnadsfria workshops, inspirationsträffar och föredrag om bland annat remake och redesign. Seminarier om hållbarhet som lyfter frågan kring hur man kan stimulera ökad återanvändning kommer att hållas. Samtal om cirkulär ekonomi, konsumtion och trender utlovas, även inspiration till att göra om sina egna prylar.

En stol och ett litet bord i mossgrönt. Bloomor i en vas på bordet
Myrorna Upgrade by Sanna, foto Sanna Evers

Det låter onekligen som att det är väl värt att göra ett besök på The Lobby närmsta tiden. Förhoppningsvis kan det attraktiva läget bidra till att fler kan inse möjligheterna med second-hand, men även att börja tänka till kring den ohållbara konsumtion som pågår idag. Vi behöver ändra oss här, för i ärlighetens namn så är det nog inte så många som egentligen ifrågasätter om vi verkligen behöver allt vi köper eller inte. I regel blir svaret nej. Ändå handlar vi. Kanske kan lite återbruk och intressanta seminarier öppna upp för beteendeförändring.

Denna text har tidigare införts i tidningen Syre.

Kommentera

%d bloggare gillar detta: