För att hjälpa konsumenter att ta steget mot en grönare kost har Vegopedia.se lanserats. Syftet är att konsumenter enklare ska kunna läsa om och jämföra vegetariska produkter på marknaden.
På Vegopedia kan besökare upptäcka nya produkter, läsa om ingredienser och näringsinnehåll och filtrera dem på allergier och dieter. Målet är en tjänst som gör det enklare att sålla bland det växande utbudet av vegoprodukter och genom smarta funktioner kunna hitta produkter utifrån speciella kriterier som proteininnehåll och speciella kosthållningar.
– Vegetarisk mat ska inte vara svårt. Vi vill att alla snabbt och enkelt ska kunna hitta information om vegetariska produkter, oavsett om du varit vegan i flera år eller planerar inför en köttfri måndag, säger Clara Lundborg, designer, som är en av flera som hjälpt till att driva projektet.
Alla sätt som kan underlätta för konsumenter att hitta bra alternativ till sin vegomiddag är verkligen välkomna. Den här webbplatsen kan vara ett sätt då den även innehåller en funktion där produkter kan betygsättas av besökarna, vilket förhoppningsvis kan bidra till att leda andra till goda alternativ.