Nu ska Coca-Cola ge sig in i kampen om mjölkpengarna. De lanserar komjölken Fairlife som ska få tillsatt protein, lägre sockerhalt och sakna laktos. Man utlovar en dryck som ska vara bra för dig utan något syntetiskt junk. Priset ska vara cirka det dubbla mot vanlig komjölk.
Jösses, vad säger man? När jag läste detta för någon vecka sedan undrade jag först om jag vaknat upp från koma och det var den första april. Som om vi inte har nog med produkter som är dåliga för miljö och hälsa så ska man nu ta fram fler. Men här vill man tydligen påskina att det är något bra för hälsan, dels genom namnet men även priset. Det brukar ju vara så att ”hälsoprodukter” stoltserar med högre pris. Är den utan laktos så är det ju mindre socker tack vare det, men den ska å andra sidan få tillsatt protein. Varför då? Protein är knappast något västerlänningar får i sig för lite av och det är ju där produkten lanseras. Men enligt Coca-Cola så är potentialen enorm, försäljningen av mjölk med tillsatt protein ökar i USA.
Som om inte dumheterna räckte här så hade företaget även för avsikt att lansera drycken genom sexistisk reklam. Kampanjen har nu dragits in men att man ens tänkte tanken säger en del om vad företaget står för. De tror att det kommer att strömma in pengar tack vare produkten men låt oss hoppas på totalflopp. Jag hoppas att ingen vill stötta ett företag med människosyn som denna. I synnerhet inte när det gäller en totalt onödig produkt. Bojkott tack.
Hoppas de håller sig undan våra regioner, det är redan trångt i kyldisken med andra produkter, Coca-Colas Fairlife är sannerligen inget som vi behöver. Finns det överhuvudtaget någon som kan tänka sig att betala dubbelt så mycket för en komjölk med tillsatt protein från ett sexistiskt företag? Hoppas inte.