Vegetariska spett – enkelt att variera och att göra

Att äta spett till middag är genialiskt, förstår inte varför en inte gör det oftare. Toppen att grilla på sommaren och väldigt enkelt och gott att slänga in i ugnen när det inte är grillsäsong. 

Spett har många fördelar, alla kan få det de vill, det går fort och enkelt att göra och alla kan hjälpas åt. Även de riktigt små barnen vill ju vara med och pilla dit det som de vill äta. Vill man ha marinerade saker så krävs förstås att man kommer ihåg att lägga detta i marinad t.ex. på morgonen så att det har hunnit dra åt sig ordentligt till kvällen. 

Men en riktigt snabb variant som är poppis hos oss, främst hos barnen kan tilläggas, är att dela korv och grönsaker som de är. Här är exempel på vad vi brukar göra som kan användas som idé, fritt fram att variera. 

Recept
korv
paprika
champinjoner
lök
coctailtomater
vegbullar

Sätt ugnen på 225°C. Dela korv och paprika i mindre bitar. Halvera champinjonerna om de är stora och klyfta löken. Sätt alla ingredienser på blötlagda spett och tillaga i ugnen ca 20 minuter eller om det är säsong, grilla dem!

Servera med till exempel potatis och en god sås. Allroundsås är allas absoluta favorit hos oss. Använd vegetariska och ekologiska produkter, se till så att de även är äggfria om du vill att spetten ska vara vegan. 

SparaSpara

SparaSpara

2 Comments on “Vegetariska spett – enkelt att variera och att göra

  1. Pingback: Veckomeny 3 juli | Vego Eco

  2. Pingback: Veckomeny 13 november | Vego Eco

Kommentera

%d bloggare gillar detta: