Vegetariska spett – enkelt att variera och att göra

Att äta spett till middag är genialiskt, förstår inte varför man inte gör det oftare. På sommaren toppen att grilla men även väldigt enkelt och gott att slänga in i ugnen en stund när det inte är grillsäsong. 

Spett har många fördelar, alla kan få det de vill, det går fort och enkelt att göra och alla kan hjälpas åt. Även de riktigt små barnen vill ju vara med och pilla dit det som de vill äta. Vill man ha marinerade saker så krävs förstås att man kommer ihåg att lägga detta i marinad t.ex. på morgonen så att det har hunnit dra åt sig ordentligt till kvällen. 

Men en riktigt snabb variant som är poppis hos oss, främst hos barnen kan tilläggas, är att dela korv och grönsaker som de är. Här är exempel på vad vi brukar göra som kan användas som idé, fritt fram att variera. 

Recept
korv
paprika
champinjoner
lök
coctailtomater
vegbullar

Sätt ugnen på 225°C. Dela korv och paprika i mindre bitar. Halvera champinjonerna om de är stora och klyfta löken. Sätt alla ingredienser på blötlagda spett och tillaga i ugnen ca 20 minuter eller om det är säsong, grilla dem!

Servera med t.ex. potatis och en god sås. Allroundsås är allas absoluta favorit hos oss. Använd vegetariska och ekologiska produkter, se till så att de även är äggfria om du vill att spetten ska vara vegan. 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: