Ät gott, rädda hälsa och klimat med miljödieten

Reporten Daniel Öhman som lyft många intressanta frågor inom miljö och kost med programmet Matens pris har slagit sina påsar ihop med kocken Maximillian Lundin och givit ut boken Miljödieten.

Daniels inriktning på mat som inte skadar miljön tillsammans med Maximillians inriktning på ekologisk och vegansk kost har blivit en bok som på ett tydligt och enkelt sätt lyfter fördelarna av en vegetabilisk kost.

Miljödieten

Det som är bra för vår hälsa är i regel det för både miljö och djur, det har påtalats otaliga gånger här på Vego Eco och det är i stort detta som boken utgår ifrån. Genom att äta mer vegetariskt ger du kroppen den näring den behöver men utan att orsaka skada. Och samma sak blir resultatet för miljö och djur.

Daniel konstaterar att vi har passerat planetens gränser, den globala uppvärmningen är ett faktum men ändå fortsätter vi utan att se sambandet mellan det industrialiserande jordbruket och övergödningen. Konsumtionen av kött går hand i hand med ökande övervikt och ohälsa samtidigt som miljön förstörs.

Mindre kött och vi har mycket vunnet alltså. Och bokens syfte är att ge verktyg för övergång till en mer hälsosam livsstil med recept men ger även mycket fakta om både miljöaspekter och hälsa, där ingen näringsinformation har missats.

Miljödieten är uppdelad i fem steg, mindre kött och mera grönt, dra ner på sockret, välj ekologiskt, följ årstiderna och rör på kroppen. Är det en diet? Nej, egentligen kan man väl säga att de bara summerat sunt förnuft i några punkter. Men som det ser ut i samhället i dag är det välbehövligt och folk behöver påminnas om detta. Valen vi gör har stor betydelse, man kan inte skylla på att det finns en massa kött att köpa utan det är att det köps som gör att det finns där, eller hur? Sluta köp, ingen erbjuder varor som ingen vill köpa. Marknad och efterfrågan hänger som vanligt samman, även när det gäller mat.

Boken ger mycket kunskap om miljön, historien bakom mycket av hur livsmedelsindustrin har kommit att bli vad den är och hur det belastar idag. Näring, utsläpp och miljö, en mycket läsvärd bok vilket är att förvänta från en reporter av Daniel Öhmans mått. Och där blir man inte besviken, bekämpningsmedel, näringslära, hälsoaspekter beroende på kostval etc. Denna recension skulle lätt kunna bli en oändligt lång upprapning av lovord över hur alla dessa aspekter lyfts, förklaras och visar hur allt detta hänger samman. Men försöker begränsa och hänvisar helt enkelt till boken, läs den!

Men maten då? Maximillian vill leva så sunt han kan, varför förstöra sin kropp? Efter en tid som vegan började han känna sig piggare, utslag försvann och magproblemen upphörde. Men som kock ligger fokus i boken på smaken där han menar att det blev ett uppvaknande även där, vegansk mat tillåter inga genvägar. Att en köttbit kan ”kamouflera några trista tillbehör”, en ”fettsprängd muskel som döljer slarvet med de andra råvarorna” är inget att tänka på. I köttbaserad matlagning är det proteinet som har huvudrollen medan protein från växtriket går att variera i större omfattning men kräver mer kryddning och blir en mer integrerad del av hela måltiden.

Det som beskrivs kring matlagningen kan å ena sidan kanske skrämma några, att det är krångligt – det är det inte. Vad som syftas på är att det är en hel måltid med komponenter som lyfter varandra snarare än just en proteinklump som sedan får lite tillbehör. Önskar att alla kockar som ännu inte förstått att vegetarisk mat är mer än sallad eller risotto skulle läsa detta för att få lite större insikt och tips på vilka oändliga möjligheter det finns att laga god, näringsrik och varierad kost som inte är baserad på kött.

Receptdelen bjuder på pålägg och röror utöver middagstipsen som i sin tur kan lagas på olika vis. Grunden är helt vegetarisk, eller vegansk som man väljer att benämna det här. I denna bok har man nämligen cementerat kidnappningen av ordet vegetarisk till att vara övergripande ord för lakto-ovo-vegetarisk kost. Det finns tillägg vid recepten på hur man kan göra om dem till vegetariska (läs lakto-ovo-vegatariska) genom att ta bort något och lägga till t.ex. grädde. Någon man kan göra som vegan också givetvis, det finns ju vegetabilisk grädde. Eller animalier om man vill det, fisk, nöt, kyckling osv.

Maximillians tankar kring matlagningens sammansättning och kryddning kommer fram genom rätter som tomatris med foutapenade, mangobräserad tofu, adukigryta med mera men även rätter som kan kännas mer ”vanliga” som sparrissoppa och pasta med tomatsås. Jag gillar det mesta, dock är det inte den sortens rätter som barnen jublar över tyvärr.

Somliga klagar över alla de köttsubstitut som kommit senaste åren och de kan djupdyka i boken. Ingen färdigmat här, det närmsta man kommer köttersättning är i så fall tofu, resten betår av mat där proteinet kommer från råvaror som är en integrerad del av måltiden.

Bovetecrepes med persiljepesto Miljödieten

Copyright/fotograf: Erik Olsson

Kosten är onekligen en starkt bidragande orsak till både vår egen och vår planets välmående. Att man mår bättre och går ner i vikt genom att äta nyttigare borde inte vara något nydanande. I boken påpekar man vikten av motion vilket även det är en självklarhet. Man behöver röra på sig för att må bra. Summan av detta är en diet som faller tillbaka på sunt förnuft. Ät nyttigt och rör på dig. Ur den aspekten en onödig bok, den säger vad alla säkert vet innerst inne men med tanke på hur det ser ut i samhället nu en i högsta grad välbehövlig bok. Mycket läsvärd med all sin fakta kring miljöproblematik, matindustrins påverkan och näringslära. Till det ett gäng inspirerande rätter. Läs!

Avslutar med citat från Daniel, ”hjälp till att sprida sanningen. Att äta mycket kött är dåligt för oss. Det gör oss sjuka och överviktiga och förstör dessutom vår planet”. Det finns inget att skylla på eller bortförklara, köttet behövs inte, minska konsumtionen – en dag kommer du inte ens vilja ha det längre.

One Comment on “Ät gott, rädda hälsa och klimat med miljödieten

  1. Pingback: Birka lanserar vegansk meny | Vego Eco

Kommentera

%d bloggare gillar detta: