Ekologiskt ökar, passerar 10 %

När Coop summerar första halvåret 2016 konstateras att fler än en av 10 matvaror som sålts under perioden är ekologisk. Detta är en milstolpe för Coops ekoandel som därmed slår rekord.

Försäljningsandelen av eko på 10,1 procent är ett nytt rekord för ekoandel och gör även Coop till den främsta aktören på ekologiskt inom dagligvaruhandeln. Detta är en ökning på mer än 13 procent jämfört med samma period förra året.

Totalt ökar den ekologiska marknadsandelen till nio procent vilket gör svensk eko-konsumtion lika stor som i Danmark som länge har kunnat stoltsera med att vara ledande på att köpa ekologisk mat.

“Nu firar vi en delad förstaplats med Danmark och hoppas att vår marknadsandel av ekologiskt ökar så att vi vid årsskiftet är bäst i världen på att köpa ekologiskt”, säger Johanna Sandahl, ordförande för Naturskyddsföreningen.

Uppmaningen att äta mer ekologisk mat har senare år kommunicerats med målet att bräcka danskarna och nu är vi alltså ikapp.

Hos Coop fortsätter barnmat att toppa listan med högst försäljningsandel eko där mer än en tredjedel av köpen är ekoköp. Den största ökningen jämfört med förra året är färsk fågel, där andelen eko har fördubblats. Topplistan består förutom detta även av frukt och bär samt “mellanmål och efterrätt”.

“Vi har fortsatt att göra en rad satsningar på vårt ekologiska sortiment och är stolta över att vi nu nått en viktig milstolpe med en ekoandel på över 10 procent. Hållbarhetsarbetet är något Coop gör tillsammans med våra kunder och vi ser att efterfrågan på ekologiskt är fortsatt stark”, säger Anneli Bylund, tf hållbarhetschef på Coop.

Det som verkligen borde vara på listan är även kaffe som alltid bör köpas eko. Låt oss hoppas att den klättrat upp till en placering i toppen till nästa gång.

Lämna ett svar

Upptäck mer från Vego Eco

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa