Paradiset, butik där hälsa och ekologiskt får råda

Hur ska en göra för att skapa en verksamhet som är ett bättre val för miljö och hälsa i en branch där prispress råder? Livsmedelsbutiken Paradiset har lyckats utan att tumma på värderingarna.

I veckan talade Johannes Cullberg, grundare av Paradiset hos Stockholms Handelskammare om hur han byggt upp varumärket och hur värderingarna får råda. Det var verkligen härligt att höra hur hälsa, eko och djurhållning styr valen.

Johannes berättade hur han arbetat med att komma bort från mentaliteten ”jag säljer vilken skit som helst bara jag tjänar pengar” vilket han menade annars är rådande i branschen. Han vill inte som andra butiker erbjuda “torterad gris”. En vegan kan inte annat än älska att en näringsidkare uttrycker sig så, att någon inom livsmedelsbranschen säger vad det verkligen är.

Veganskt är trendigt

Johannes nämnde ofta veganskt, detta då det är den nya trenden, han märker av att de som är trendiga pratar mycket om detta. Vegotrenden har tagits upp ur flera vinklar här på Vego Eco tidigare och det är onekligen härligt att den är så stark och tydlig att det är vad som lyfts fram hos en livsmedelsbutiks tänk.

Paradiset är inte en vegansk butik men vegotrenden gör att det vegetariska är en viktig del men oavsett trend eller inte så är detta det bärande då en vegetarisk kost är bättre för både hälsa och miljö. Och för djuren givetvis. Så det animaliska som säljs hos Paradiset är ett bättre val än vad som kan finnas i andra butiker. Djurhållningen var något som Johannes återkom till förutom den inledande dräpande beskrivningen om torterad gris. Han menade att om en skulle se hur en 35 kronors-kyckling lever så skulle en ALDRIG köpa varan. Dock är det ju så att det från djurrättsrörelsen visas men dessvärre blundar folk för detta.

Varningsmärkning?

Kan inte låta bli att tänka att varningsbilder skulle kunna vara en effektiv lösning. Tänk er att det som med cigaretter och alkohol skulle finnas en varning med bild som visar hur det som ligger i förpackningen haft det innan den hamnade där. För att visa vad det verkligen är du köper. Är inte det en intressant tanke… Borde göra stor skillnad, kan det införas?

Att folk blundar för vad det verkligen är de köper är en faktor till den vidriga industrins varande men även ekonomin. Tio procent av disponibel inkomst går till matinköp vilken är en halvering de senaste åren sa Johannes. Folk lägger mycket tid och pengar på böcker om mat, följer program på tv och så vidare men lagar inte i så stor utsträckning själva. Det är trendigt att prata alltså,  att kunna en massa om vin, kaffe, teorier hur en lagar en bra vegansk gryta el dyl. Men det lagas inte lika mycket som det pratas om det, mycket snack och liten verkstad.

Intresset för hälsa ökar

Men ett skifte kan skönjas hos konsumenterna, hade Paradiset startas för 10 år sen hade det gått i konkurs vid det här laget. De senaste två åren har vänt mot att det handlar så mycket mer om utseende och hälsa. Folk vill se snygga ut och vara hälsosamma, de bryr sig även om planeten men tyvärr hamnar det lite längre ner på listan.

Hoppfullt och även inspirerande. Entreprenörer som tänker mer med hjärta än hjärna vilket Johannes menar att han gör behövs om det ska till en större vändning. Att bidra till att knuffa undan gamla köttnormer och att normalisera eko.

Normalisera eko

Eko borde inte finnas, det ska normaliseras, återta den självklara platsen i matbutikerna. Det andra som är fullt med gifter och framställt under dåliga förhållanden borde istället märkas med varningstext. Vego Eco efterfrågar härmed två nya märkningar, en med bild på hur djuret haft det och en med giftvarning/info om miljöpåverkan.

Låt vegetariskt och ekologiskt normaliseras så har vi mycket vunnet. Ni minns väl den här bilden där en handlare märkte tydligt vad det var, den typen av aktiviteter torde bidra i rätt riktning. Och butiker som Paradiset. Det ska vara enkelt att välja rätt.

Bild på butiksskyltning av bananer, en skylt anger "Besprutade Bananer" den andra "Ekologiska Bananer" samt prisuppgift.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: