Att bilen bidrar till utsläpp och att bilåkandet bör minska för att bidra till bättre klimat är knappast något nytt. Lovvärda initiativ som bilfritt år och uppmuntran till att cykla kan hjälpa. Men med en väldigt förmånlig tjänstebil kommer dess fördelar att vinna, det är vad folk väljer.
DN-läsare har senaste tiden kunnat se Matilda Molander ta ton mot det förryckta i utformningen av regler för tjänstebil och hon fortsätter att belysa detta, det är toppen! Att det ska vara lätta att göra rätt proklamerades det för nyligen på Vego Eco och ännu ett inlägg om bilismen kan verka tjatigt men faktum kvarstår; det är en bidragande faktor till klimatkrisen och att bilismen ökar när en kunde både hoppas och tro att den skulle minska är beklämmande.
Av hälso- och miljöskäl borde vi välja andra alternativ än bil, i synnerhet i storstäder, men det görs inte. Och mycket beror på den förmånliga tjänstebilen. Totalt vansinne. Att bilförsäljningen slår rekord är något jag aldrig kunde tänka mig. Senaste åren har jag levt i den naiva villfarelsen att den skulle gå ständigt nedåt. I stadsmiljö borde det inte vara på annat sätt.
En bekant sa till mig i veckan med en röst full av dåligt samvete att jag uttalar ordet “bil” som om det vore något äckligt. Det var inte min mening. Jag tycker inte illa om bilar i sig, tvärtom lite ångest över att jag faktiskt tycker att motorsport är underhållande. Men stor inverkan har onekligen det onödiga åkandet, småsträckor inne i städer borde minskas till max – inte gynnas. Gå, cykla, åk kollektivt. Men om det till och med lönar sig att ta bilen, att ha fri trängselskatt och parkering och möjlighet för arbetsgivaren att betala drivmedlet för anställda, det uppmuntrar vraket till att låta bilen stå – eller att rent av inte skaffa någon.
Med en lovvärd klimatlag presenterad får vi hoppas att detta är något som kommer att åtgärdas. Stryp dessa vansinniga subventioneringar och lägg dem på bättre cykelbanor och kollektivtrafik.