Delningsekonomi är ett sätt att ta tillvara på våra resurser bättre. Men hur fungerar det och hur kan du dra nytta av detta?
Vi överkonsumerar och sliter på vår planet. Samtidigt är det inte så att vi behöver alla dessa produkter vi köper. Många förblir oanvända den mesta tiden och används möjligen vid några få tillfällen per år. Att otaliga hushåll ändå skaffar produkter är alltså väldigt onödigt.
Mycket onödigt ägande
Transformator har arrangerat ett frukostseminarium tillsammans med Cradlenet för att diskutera delningsekonomi och tjänstedesign. Där berättade bland andra Ola Degerfors från Hygglo att deras existens grundar sig på just det stora onödiga ägandet som finns. Han nämnde släpvagnen som exempel. Bara i Stockholm finns det hela 98 000 släpvagnar. De används endast några timmar per år och det är inte annat än fasligt onödigt med alla dessa vagnar.
Ola menade att folk inser allt mer att att saker bör användas, om en till exempel en dyr cykel inköps men bara blir stående så är det “synd”. Men det ses inte som ett hållbarhetsproblem. Följderna av vår onödiga överkonsumtion är därmed inte tillräckligt hög.
Vi är vana vid att äga, vad som behövs är att driva förändring mot delningsekonomi. Att ta tillvara på det vi har, låna och låna ut, är ju i sig inget nytt men vi behöver tänka in det i större perspektiv och det blir även lättare ju fler tjänster som kommer. Detta kan bidra till att ta oss från ägandefixering, frågan är när hyra blir första val före att äga.
Med fler aktörer så blir det lättare top of mind, det kan göras mer lättillgängligt tack vare större efterfrågan och nya, goda beteenden sprider sig. Det behöver inte ta så lång tid eller vara svårt. Se på film och musik. Vem idag av yngre generationer kan tänka sig att gå iväg till en butik för att köpa en cd-skiva? Knappast någon.
Hyra ger större valfrihet
Sedan finns det produktkatetgorier där det finns annat mönster till överkonsumtion, som kläder. Önskan om senaste mode gör att vi köper på tok för mycket. Och slängs för mycket. Det krävs stora mängder energi och vatten för att producera kläder som givetvis har stor inverkan på vår miljö. Att det då slängs hela åtta kilo kläder per person och år är helt galet.
Ett sätt att få bukt på detta är att istället hyra kläder. Det ger möjlighet att få “nya” kläder ofta, och även att prova på. Istället för att upptäcka efter någon tid att en inte trivs i plagget och utan möjlighet att ångra sig så har vi faktiskt just det alternativet när vi hyr.
Ekonomiskt är det fördelaktigt för kunden som kan minska sina inköp och felköp samtidigt som producenten kan tjäna pengar flera gånger på samma plagg. Elin Larsson från Filippa K berättade att de erbjuder det för att det är bra för miljön men att det inte är något som kunderna går igång på, sånär som på ”nördarna”.
Skapa tjänster som löser problem och behov
Det som behövs är förstås att tillfredsställa kundernas behov. Hållbarhetsaspekter får här snarare ses som bonus och istället får fokus ligga på det som klädköparna kan känna mervärde av. Att garderoben kan uppdateras hela tiden utan att det blir dyrt till exempel, det är något som konsumenterna tycker om. Det kan tyckas tragiskt att folk bryr sig väldigt mycket om hur de är klädda men struntar i följderna för vår planet. Det är skrämmande men får ses som en utmaning vi har att jobba med.
Och det gäller att ha tålamod, ”men hur mycket ska man ha?” undrade Elin Larsson själv, och refererade till att deras uthyrning endast utgör 0,7 procent av deras omsättning. Men med den ökade medvetenheten och möjligheterna som kommer med delningsekonomi och hyrtjänster får vi hoppas att ett större genomslag snart kommer.
Det gäller att folk är mogna för att ta in förändring. Det var något som kom fram även när Andreas Bryryd, Head Chief på Workaround, berättade om deras utveckling. Han var på plats för två år sedan då Transformator hade ett frukostseminarium på samma tema. Nu kunde han konstatera att det var alldeles för tidigt för två år sedan.
Efterfrågan på nya affärsmodeller
Det startas många företag vilket gör att det finns en stark efterfrågan på små kontor och även flexibla lösningar. Många av dessa företagare är inte intresserade av långa kontrakt och Workaround vill därför bidra till mer flexibla kontorslösningar. Behovet finns och nya tjänster behöver implementeras, hyr mer och köp mindre helt enkelt.
Cirkulär ekonomi är ett sätt att bygga stabilare affärsmodeller för att nå ökad hållbarhet. Med nya och innovativa lösningar tillsammans med insikter om ett förändrat beteende kan vi röra oss målmedvetet mot ett samhälle som inte fokuserar på köp utan cirkulära lösningar med delningsekonomi som betydande del. Vi behöver fler aktörer som arbetar med delningsekonomi så att det blir vanligare, gör det top of mind!
Samtidigt visar en färsk undersökning att företagare vill veta mer om hur de kan ställa om till en mer hållbar verksamhet. Nio av tio medarbetare på små och medelstora företag säger att intresset är stort eller mycket stort för att lära sig mer om ekodesign. Det är positivt!
Pingback: Dela, dela, dela – VMG