White Monday vs Black Friday

Skyltfönster med reaskyltar

Julen närmar sig och med den uppmaningar om shopping. Det hela kickas igång med Black Friday, en dag där butikerna vill ta handeln till nya nivåer. Konsumtionshetsen triggas av deras branskande reaskyltar. Men det finns de som vill stoppa köphetsen och vill flytta fokus från konsumtion till tjänster och återbruk.

Den 23 november är det Black Friday, konsumtionsdagen som ursprungligen kommer från USA och infaller dagen efter Thanksgiving, den fjärde torsdagen i november. Den här dagen har blivit USA:s största shopping- och readag som ses som starten för julhandeln. Uttrycket sägs härröra till att det är nu som affärer och företag kan börja se en vinst för året. Om detta stämmer är oklart. Enligt Wikipedia härstammar uttrycket ursprungligen från den stora trafik- och fotgängarökningen som kom dagen efter Thanksgiving. Oavsett detta så har begreppet importerats till Sverige där den svenska handeln givetvis har hängt på uttrycket och bombarderar oss med reaerbjudanden.

Alla är tack och lov inte lika förtjusta över Black Fridays reahets. På en klimatkrisande planet känns det tämligen unket med dessa hysteriska dagar och som motreaktion till detta har White Monday lanserats. Denna dag infaller måndagen före Black Friday, i år alltså den 19 november. Syftet med dagen är att lyfta fram cirkulära alternativ som en motpol till den nykonsumtion och köphets som fredagen uppmanar till.

Texten White Monday mot ljus bakgrund

Schyssta affärer

Under White Monday så kommer företag som erbjuder delnings- och cirkulära tjänster att tillsammans sprida information om alternativa köpval. De vill på det viset göra det enkelt för för personer att laga, hyra och återanvända saker istället för att köpa nytt. Ett schysst val som de uttrycker det.

Den här uppmaningen är både välkommen och välbehövlig. Hur många har inte sagt att “jag kan inte stå emot de lockande priserna”? Med ökad information om olika sätt att kunna laga eller hyra saker kan förhoppningsvis folk upptäcka att det kan bli ännu billigare än vad de utreade produkterna kostar. Marknadsplatser som Tradera och Blocket är med precis som många företag som arbetar med att återbruka. Emmaus, Bye Buy Baby och Remake är några andra exempel.

Digitala plattformar hjälpande hand

Den digitala utvecklingen är en fantastisk möjliggörare av att öka tillgängligheten på tjänster som på olika sätt bidrar till att ta vara på resurser. Ett effektivt sätt att minska konsumtion är att dela med oss. Det är många produkter runt omkring oss som vi använder sällan eller så kort tid att andra likväl kan ta del av dem. Nya exempel kommer titt och tätt, här handlar det om att hjälpas åt att tipsa och påminna varandra om olika lösningar för att sprida det goda ordet.

Exakt vad White Monday alltså handlar om. Hygglo som erbjuder möjligheten att hyra eller hyra ut saker och Retoy, som är en plats där barn byter och lagar leksaker är ett par andra exempel på företag som anslutit sig till konceptet. Retoy ger inte bara möjlighet att återbruka leksaker utan lär även ut hållbar konsumtion till barn och deras vuxna vid olika träffar som sker runt om i landet.

Barn i en ring på en matta med leksaker i mitten

Bytesaktivitet med Retoy. Foto: Jasmin Jahja

Den 23 november får många av Stockholmarna sin lön. Förhoppningsvis har ni redan sett till att lösa era främsta behov på White Monday, där kanske fått nya kunskaper om cirkulära konsumtionsmöjligheter och på så vis slipper att lägga pengarna på (dumma impuls-) köp på fredagen. Det vinner både planet och plånbok på.

Denna artikel har i ett liknande utförande publicerats i tidningen Syre.

En kommentar på “White Monday vs Black Friday

  1. Pingback: Giving Tuesday en god motpol till Black Friday | Vego Eco

Lämna ett svar

%d bloggare gillar detta: