Sedan 2014 har Livsmedelsföretagen frågat sina medlemsföretag om vilka konsumenttrender som påverkar deras produktion vilket gett svar på vilka mönster och tendenser som påverkar både livsmedelsindustrin och även samhället i stort.
Det som hamnar absolut i topp på vad som efterfrågas nu är lokalt producerade varor. Det här har kunnat anas en tid då ekologiskt har gått upp men många har diskuterat och undrat över vad som är det bästa, att köpa importerat ekologiskt eller lokalt men kanske inte ekologiskt odlat? Det är en fråga med olika svar beroende på vara, odling och ursprung. Därför är det inte förvånande att nu, efter flera års fokus på ekologiskt, se intresset för det lokala öka. Det är gott även ur den cirkulära aspekten men vi får hoppas att detta inte innebär att handeln av eko går ner för det.
Klimatet med för första gången
På tredje plats hamnar klimat vilket inte funnits med på toppen tidigare. Här räknas hela livsmedelskedjan med i form av svinn, kemikalier, transporter och så vidare med. Och producenterna börjar nu att deklarera mer om detta för att ge bättre svar på vilket klimatavtryck som orsakats. Något som inte har gjorts tidigare.

Här finns intresse för att öka möjligheten till att använda sig av blockchain, en digital teknik som ger möjlighet att skapa en informationskedja om varans väg från produktion till butik. Detta är något som presenterades som något kommande på utställningen Framtidens Mat & Dryck på Spritmuseum tidigare.
Ekologiskt har alltså halkat ner till femte plats i trendtoppen och klimat klättrat upp. Än starkare är hälsointresset som hamnar redan på andra plats.
Med det faktum att hälsa är så starkt i fokus är det intressant att se är hur exportförändringar skett för några produkter. Positivt är att trenden med alkoholfria drycker fortsätter att öka, den har ökat med hela 39 procent. Samtidigt har det mindre nyttiga snuset också gått upp mycket, 32 procent.
Veganskt i toppen
Intresset för veganska livsmedel har ökat för rejält. Det är positivt ur många perspektiv och med tanke på att klimat och hälsa klättrat upp i toppen så hamnar det veganska där med rätta. En vegansk kost är ett bra val för både klimat och hälsa, och även djurrätt vilket är en fråga som inte bör glömmas bort.
I undersökningen framkom det att 28 procent kommer att dra ner på köttkonsumtionen och det här bidrar till att det fortsätter att komma nya produkter, även mer premium, dyrare och bättre produkter som knappt går att skilja från animaliska alternativ. Välkommet för de som vill äta kött eller andra animalier som nu får chans till det utan att känna någon skillnad.
Ett exempel på det är ost. Ost är något som ofta återkommer hos de som säger att “jag skulle gärna bli vegan, bara det fanns god ost”. Och det kommer! Det är ett område, som förutom olika “shark-produkter”, lanserar mer exklusiva produkter. Ett par exempel på det är La fauxmagerie och Meat Free Butchers i London som erbjuder veganska kvalitétsvaror.

Det är mycket glädjande att intresset för vegansk kost fortsätter och förhoppningsvis kommer det att etableras som något självklart och inte som specialkost framöver. Med hänsyn till klimatet borde det blir det nya normala att servera vegoalternativ istället för animalier vid möten och konferenser.
Härligt också att det är hållbara faktorer som veganskt, klimat och närodlat som är de främsta kriterierna för vad konsumenter efterfrågar gällande livsmedel. Att producenterna därför satsar på att utveckla fler vegoprodukter och ta större ansvar för produktionen är en positiv utveckling som behövs för att arbeta mot en bättre hälsa och hållbarhetsmålen.
Pingback: Satsning på alkoholfri öl | Vego Eco