Kriser, ökade kostnader och stor oro, men ändå med en gnutta framtidshopp. Så kan årets matdag summeras.
Förra veckan var det återigen dags för Matdagen, en dag med föredrag, debatter och prisutdelning om livsmedelssektorn, arrangerat av Livsmedelsföretagen. Efter år av uppehåll på grund av pandemin fick branschen ta del av framtidsutsikter och möjligheten att ses fysiskt för första gången på länge.
Dagen inleddes minst sagt dystopiskt där kriserna radades upp på löpande band. Och läget är onekligen både skrämmande och allvarligt. Förste talare ut var Dirk Jacobs, Director General, FoodDrinkEurope som inledde just på detta spår. Klimatkrisen är en av kriserna och han presenterade den som en av de fyra “C” som han kom att prata om; corona, conflict of war, climate change och cost inflation.
Att kriser kom att stå i fokus är inte konstigt i dessa dramatiska tider, med pågående krig och klimatkris. Här lyfte Dirk behovet av att arbeta cirkulärt och det stora behov små och medelstora företag har av omställning – och även stora företag skulle jag vilja tillägga – och den support de kommer att behöva för att klara omställningen. Här behövs kompetenshöjning tillsammans med olika insatser och åtgärder för att se till att omställning verkligen sker.
Kostnadsökningar och klimatutmaningar
Redan före kriget hade kostnaderna börjat gå upp inom sektorn och nu är de uppe i närmare 10 miljarder per år. Det motsvarar en genomsnittlig ökad kostnad på 20 procent. Hur vi ska klara denna ökning, både bransch och konsument, är en viktig fråga samtidigt som vi måste säkra en klimatomställning snarast möjligt.
Detta diskuterades vid olika panelsamtal under eftermiddagen tillsammans med utfrågningar av olika närvarande politiker. Vad som har stor vikt här, precis som i alla sammanhang gällande omställningen, är att det måste vara lätt att göra rätt. Politiker måste ta sitt ansvar för att vi ska kunna leva upp till hållbarhetsmålen, styrmedel, kompetenshöjning, omställning… Det måste tillsättas skyndsamt, det kommer inte gå att ställa om annars.
Årets livsmedelsexportör
Lite gladare tongångar blev det när priset Årets livsmedelsexportör 2022 skulle delas ut. I år gick det till “ett svenskt livsmedelsföretag som genom kreativitet och fina insatser brutit ny mark för sitt företags export”. På plats fanns utrikeshandelsminister Anna Hallberg, Jan Larsson, vd, Business Sweden och Livsmedelsföretagens vd Björn Hellman för att dela ut priset till vinnaren Paulig.
Paulig, med varumärken som Santa Maria och Risenta, exporterar till över 40 länder. Produktionen finns i Mölndal och Landskrona med cirka 400 anställda i Sverige. I motiveringen till priset lyftes hållbarhetsfrågorna, vilket minst sagt bör vara en av de viktigaste aspekterna för företag numer kan en tycka. “… det är inte bara deras välsmakande produkter som förtjänar att spridas globalt – de har även några av branschens mest ambitiösa och respektingivande hållbarhetsmål. Företagets fabriker ska vara koldioxidneutrala senast 2023, och deras förpackningar ska vara återvinningsbara och tillverkade av förnybara eller återvunna material senast 2030. Som ett led i sitt hållbarhetsarbete har företaget nyligen inlett ett banbrytande samarbete med svenska lantbrukare för att använda miljövänlig svensk råvara i sin bästsäljande produkt. Ett samarbete som kommer leda till 30 procent mindre koldioxidutsläpp”.
Hoppas att de arbetar vidare med sina hållbarhetsambitioner och även delar med sig av kunskaper till andra i branschen för att bidra till att driva på omställningen. Grattis Paulig!
Att ses i verkligheten var en ovan känsla efter en lång pandemi men trevligt att slippa ta del av allt via skärm för en gångs skull. Och chans att få lite gott fika. I pausen serverades fantastiskt vackra praliner. Men med allt prat om hållbarhet går det inte att låta bli att förvånas över att det i detta sammanhang, i pågående klimatkris, serveras en mängd sorter men endast en enda sort är utan kraftigt klimatbelastande animalier.. Vad hände med hållbarhetsaspekten kan en undra… Bättring nästa gång kan en hoppas.