Den hållbara maten

Igår var jag på seminariet ”Den hållbara maten – konsumenten i fokus” som arrangerades av Swedish Water House, FAO och KSLA. Forskaren Johanna Björklund inledde med att prata om vilka effekter olika beteenden har för klimatet och tog t.ex. upp vårt beroende av olja för vår dagliga mat. Vi kan i dagsläget i stort sett inte göra någonting utan olja. Onekligen läskigt att tänka sig att vi har gjort oss så beroende av den. 

En annan sak som hon lyfte fram som en av de viktigaste sakerna gällande negativ miljöpåverkan var köttet. Kött står för 18 % av alla utsläpp och hälften av all antibiotika används till djuren. Vi måste äta mindre kött, ändå ökar konsumtionen och nästan allt som konsumeras i Sverige idag är importerat kött. Ur klimat-, men även djurrättsperspektiv, är det förstås oerhört illa att det är så. Ännu en gång då; dra ner på köttkonsumtionen och köp svenskt! 

En annan väldigt negativ påverkan är de naturskövlingar som sker runt om i världen, t.ex. regnskog i Brasilien som huggs ner till förmån för sojaoldingar som går till utfordring av djur. Utan att kasta skugga på någon enskild individ undrar jag bara stilla hur man kan njuta av kött när man vet att landområden skövlas, människor, djur och natur far illa och i slutändan riskerar hälsan för våra barn, nästkommande generationer, i och med risken för ökad antibiotikaresistens pga den stora användningen inom djurindustrin. Med detta i beaktan, hur gott kan det smaka? Men jag antar att folk inte tänker på detta. Frågan är då; hur kan man inte göra det? 

Johanna avslutade med några råd för hur man kan göra för att äta på ett mer klimatsmart sätt: 

  • minska mängden kött och välj det du äter med omsorg 
  • välj närproducerat
  • välj fisk som inte hotas av överfiske och ekologisk sådan
  • släng inte mat!
Louise König, chef hållbar utveckling på Coop, var nästa talare som bl.a. berättade om hur Coop arbetar med att försöka få alla led inom organisationen att lyfta fram det ekologiska. Idag har butikerna massor av ekologiska varor som är bra val men som kanske inte alltid finns på de mest iögonfallande platserna vilket de bör vara. Något som jag efterfrågat tidigare, de klimatsmarta varorna ska ju inte gömmas utan snarare vara de som är de mest framträdande för att förhoppningsvis bli de självklara valen för konsumenterna. 
 
Coop har också en tydlig palmoljestrategi, denna ”fulolja” är en viktig fråga bland många andra. Tyvärr var Louise tvungen att gå rätt snabbt så flera av de frågor jag hade hann tyvärr inte ställas, men en av de frågor hon hann få var just önskan om att personalen i butik samt kundkontakt bör vara kunnigare än vad den är idag. Hon påpekade att de har massor av duktiga och välinformerade butikschefer, men det räcker inte. All personal måste kunna detta med miljö- och klimatsmarta val. Om inte ens de gör det, hur ska man då kunna förvänta sig någon större förändring i köpbeteende hos konsumenterna? 
 
Den sista talaren var Oloph Fritsén från Drömgården som pratade om de ekologiska aspekterna på ett lantbruk. Hur kan skulle kunna erbjuda konsumenter workshop i t.ex. hur man slaktar och tillagar en höna. 
 
En intressant sak som nämndes vid den korta frågestund som var efteråt var att det i dagsläget inte finns några politiska beslut eller riktlinjer för hur vi ska få en mer hållbar konsumtion. Skandal! Och i skolor där enorma mängder mat konsumeras och där då samtidigt möjligheten till att lära barn om en nyttig och ekologisk matkonsumtion skulle kunna ske går förlorad. Lagen om offentlig upphandling omöjliggör att skolorna kan köpa svenskt kött var det någon som sa. Detta är ju anmärkningsvärt om det är så, borde snarare vara tvärtom.
 
För att summera det hela så var det för de som är intresserade av dessa frågor egentligen inte något nytt som kom fram utan vad det handlar om är fortfarande hur man kan få ”alla” att förstå detta och ändra sina köpbeteenden. Siffran som sades där var att 95 % av svenska folket inte vet/bryr sig om vilka konsekvenser deras köttätande har på klimatet och hur stor skillnad det gör att välja ekologiska alternativ istället för de ”vanliga”. 
 
En annan sak jag saknade var precis vad en annan person påpekade efteråt: var är apsekten kring djurskyddet? Ingen nämnde det. Om folk kände till hur mycket större lidandet är inom djuruppfödningen utanför Sverige, tillsammans med den där mycket högre antibiotikakonsumtionen, kanske fler skulle gå över till att köpa Svenskt? 
 
Låt oss hoppas på att fler lär sig, förstår och börjar respektera vår planet och gör ett aktivt val i en förbättrad konsumtion för en hållbarare livsstil. 
 
 
Kaffe, nyponsoppa och morotsjos att förtära innan vi fick lyssna till talarna. 
Annonser

One Comment on “Den hållbara maten

  1. Pingback: Hållbar sojaproduktion | Vego Eco

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: