Optimera hälsan med vegankost

David Stenholtz, ordförande i föreningen Läkare för framtiden som presenterades tidigare i år, höll en intressant föreläsning på en Kickoff för veganutmaningen. Jag lovade att återkomma med lite tips från den, det har tagit sin tid men nu har jag äntligen hunnit plocka fram och läsa igenom anteckningarna för att göra det.

En vanlig fråga gällande helt vegetabilisk kost är om man får i sig tillräckligt med proteiner och vitaminer. David visade upp en bild från bizarrocomic med en enorm gorilla med texten ”No meat at all? Are you sure you’re getting enough protein?” som exempel. Ni har säkert sett den, jag tycker den är väldigt bra. Den säger en del, för jo, man klarar sig bra utan att äta andra djur. Det man dock bör tänka på att få i sig ordentligt av är D-vitamin, B12 och omega som är av högsta vikt. Tänk på att dricka t.ex. berikad växtmjölk för B12 men tillskott kan behövas, även omega. D-vitamin kan vara svårt att få i sig tillräckligt vintertid, något som gäller även allätare.

Sambandet mellan animaliska produkter och ohälsa blir allt tydligare ju mer forskning som görs så budskapet är tämligen enkelt om man vill hålla sig vid god hälsa: ät mer vegetabilier. David drog en mängd olika siffror och fakta i en rasande fart som var svår att hinna anteckna. Många sjukdomar som hjärt- och kärlsjukdomar, cancer och diabetes mm ökar bevisligen vid intag av animalisk föda men positivt är att man även kan se att cancerutväxlingen i blodet minskade med 70 procent vid vegetabilisk kost. Så det är inte små skillnader direkt. Positivt är också att sjukdomar som kärlsjukdomar, diabetes mm går ned och till och med tillbaka vid vegetarisk kost. Så det är knappast så att ”det inte är någon mening” att ändra sina vanor om man äter mycket animaliskt. Hälsovinsten finns där och det är ju en vinst även för miljön om man gör det.

Det som förespråkas från Läkare för framtiden är att äta enligt Power Plate där måltiderna består av lika delar frukt (med bär, nötter och frön), grönsaker, fullkorn och baljväxter. Gör det så har du större chans att hålla dig frisk. Enligt medicinska studier så är största delen av nämnda sjukdomar orsakade av vårt sätt att leva och inte av arv så man har mycket att vinna.

Avslutningsvis en påminnelse om att det enda du kan behöva tänka på som tillskott är alltså D-vitamin, B12 och omega om du äter helt vegetabilisk kost. Allt annat får du i dig om du äter en varierad kost och proteiner är inte heller något problem om man ser till att ha bönor eller annan vegetabilisk proteinkälla med i kosten. Det är snarare köttätare som får i sig på tok för mycket (onyttigt) protein som där har problem att tänka på.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: