Oatly har retat och roat många med sina annonser efter att de lanserade sin nya design för något år sedan. Designen som med sitt nya budskap till och med orsakat att de blivit stämda, men det har väl inte någon missat vid det här laget.
Stämningen där LRF tycker att det är fel att Oatly säger att deras havredryck består av ”No badness” har fått dem att fyndigt ändra sina förpackningar till ”No… eh… whatever.” Stämningen orsakade i sin tur en försäljningsökning och en annons med svar på tal. Att komjölken är till för kalven och inte människan har vissa svårt att tänka sig medan Oatly som kontrast säger att deras dryck är just det, ”It’s like milk but made for humans”. Deras fyndiga sätt att kommunicera något så trist som fibrer och varför de gör detta på det vis de gör och på engelska presenterades med rubriken ”It takes brains to be stupid”.
Idag syns de med denna annons där de påpekar vikten av att ha starka åsikter och att företag inte ska vara rädda för att skrämma konsumenterna på det viset utan att man på så vis får nya vänner. Lojalitet. Det som alla företag vill ha från sina kunder. Att arbeta på ett hållbart sätt där tanken om vår miljö finns med anses som självklart för dem vilket det tyvärr inte är för alla.
Det är ett kommersiellt bolag som ska gå med vinst så det är hyckleri kommer några att säga. Det må så vara, men företag som ändå arbetar för att hålla sin produktion så hållbar som möjligt bör ändå ses som rätt steg på den kommersiella marknaden. Istället för att klanka på de som arbetar för miljövänligare producentled hoppas jag på en utveckling där företag strävar efter att kunna skryta om att man är ledande inom miljö- och hållbarhetsarbete. Det är något som vinner i längden och verkligen kan bygga lojalitet i kombination med en i övrigt bra kommunikationsstrategi.