Ännu en gång har Stockholm Beauty Week gått av stapeln där en mängd olika märken samlades för att presentera sina produkter. Trenden att satsa på mer veganskt och hållbart ser trevligt nog ut att hålla i sig.
Det är inte helt lätt att få en bra överblick över de närapå oändligt många varumärken som fanns på plats. Maria Forssén, denna aldrig sinande kraft att genomföra arrangemang och även grundare av beautyveckan, gav inledningsvis en välbehövlig genomgång av de olika märkena.
Fokus på veganskt och eko
Mitt fokus är givetvis produkter som är veganska och ekologiska, dessa faktorer hänger ofta – men inte alltid, samman. Att fler och fler verkligen satsar på detta och även förstår vikten av att poängtera det är välkommet. Tony Irving, Rosenseriens ambassadör, kunde inte nog påpeka att deras produkter är veganska. Det är en viktig selling point.
En del märken fanns på plats från tidigare år, som nämnda Rosenserien, Scratch och Inka. Några nya bekantskaper gjordes dock. Som Wibo och Esse, den senare ett större varumärke som lyckats gå mig förbi. Det har levande probiotika i sina hudvårdsprodukter, de är ekologiskt certifierade, stödjer rättvis handel och är koldioxidneutrala. De arbetar aktivt med att minska strömmarna som orsakar en belastning på miljön, analyserar energikonsumtionen för att vara så effektiva som möjligt och för att täcka upp för de utsläpp de orsakar köper de utsläppsrätter.

En åtgärd de gör i sitt hållbarhetsarbete är att arbeta för att behålla den biologiska mångfalden i Sydafrika. Genom att arbeta med kunskapsspridning om vikten av de träd som finns i de områden i Sydafrika som de arbetar idag och höja medvetenheten och det faktiska värdet av dem kan de bidra till att motverka den skövling som annars tenderar att bre ut sig.
Ätbar makeup
Wibo är ett polskt märke som nu har kommit till Sverige. De är helt veganska och en av deras signumprodukter är puder. Produkterna är baserade på naturliga ingredienser, de går att äta om en nu skulle vilja göra det. Knappast lika lockande som att sminka sig med dem men ett sätt att tydligt påtala hur ”rena” produkterna är. De doftar faktiskt av de grundingredienser som de innehåller. Jag fick prov på en av storsäljarna, Banana Loose Powder, som faktiskt doftar banan. Ögonskuggorna går att köpa för att förvara i refillpaletter. Förstår inte varför inte fler satsar på det. Saknar verkligen bra alternativ för det.

Men det finns fler som gör det. Det här området är något som Zao är inne på. Deras förpackningar är gjorda av bambu och går att köpa refill till. Toppen, mer sånt!

