Vego Eco

Veganska proteinbars från Barebells

Texten VEGAN PROTEIN BAR och två barsförpackningar i orange och grönt mot blå bakgrund

Utbudet av proteinbars kan tyckas enormt men inte för de som väljer veganskt. Men nu lanserar Barebells, Sveriges mest sålda proteinbar, en helt vegansk serie.

Barebells är kända för sitt sortiment av proteinberikade bars, milkshakes och glassar och även om veganska alternativ finns på marknaden så är det alltid välkommet när breda varumärken kommer med veganska alternativ. Mer lättillgängligt och möjlighet för fler att äta vego.

Precis som Barebells övriga sortiment ska den nya veganska serien förstås ha lika god smak som deras andra produkter och är helt utan tillsatt socker.

– Man ska inte behöva kompromissa med smaken bara för att man väljer veganskt. Med den här serien vill vi visa att det går att ta fram minst lika goda vegetabiliska alternativ. Vi har jobbat länge med att hitta rätt i smak och konsistens och är riktigt stolta över resultatet. Let’s flex for future!, säger Viktor Helgesson, Brand Manager, Barebells.

Orange proteinbarsförpackning från Barbells

Först ut i serien är två proteinbars i smakerna Hazelnut & Nougat samt Salty Peanut. Hazelnut & Nougat består av mjölkchoklad med krispiga hasselnötter och krämig nougat. Salty Peanut är en sötsalt chokladbar för alla jordnötsfans. Båda är berikade med 15 gram växtbaserat protein från soja, ärta och ris.

Barebells veganska produkter kommer att finnas tillgängliga i butiker runtom i landet till ett rekommenderat pris på 29 kronor styck.

Veckomeny 6 april

Korvgryta i avlång vit form

Påskveckan är här så givetvis blir det påskmat till helgen. Men före dess bland annat en gyllene korvgryta och kebab. 

Måndag: Gyllene korvgryta
Tisdag: Kebab med pommes
Onsdag: Indisk potatiscurry
Torsdag: Spenatpaj
Fredag – måndag: påskmat

Det är inte alls svårt att njuta av en god påskbuffé även om en vill äta vegetariskt. Det finns massor av gott att välja bland, både om du vill testa nya recept eller äta mer traditionell påskmat.

Djurens rätt har lanserat en utmaning för att få fler att välja vego. Där kan du få tips till påsken och det finns massor av recept att välja bland på Vegokoll. Även Vegomagasinet har ett gäng goda rätter att välja bland.

Glad påsk och smaklig måltid!

Hemleverans av mat med Karma

Butiksbiträde räcker över en papperskasse med logotypen för Karma till en kund

I dessa obehagliga tider har vi kunnat se kärlek flöda där människor hjälper varandra på olika vis för att få vardagen att gå ihop. Många kan inte utsätta sig för risken att handla själva och alla har vi ansvar för att minimera antalet kontakter för att inte sprida smitta.

Restauranger, matleverantörer och livsmedelskedjor gör sitt för att underlätta. Otaliga är de exempel på restauranger som initierat drive through, hemleverans eller andra åtgärder för att underlätta och göra miljön mer säker.

Vill en ha mat levererad och samtidigt ge en extra hjälpande hand till vår miljö är Karma ett ypperligt alternativ. Appen som möjliggör att köpa mat som annars skulle bli svinn är en oerhört bra tjänst för att ta tillvara på mat istället för att låta den förfaras.

Ökat behov – då lanseras hemleverans

Nu står restauranger och caféer inför situationen att de har mer svinn än vanligt. Som följd av detta, och att många inte kan ta sig ut, har Karma kompletterat sin tjänst med att erbjuda hemleverans.

Du kan nu köpa osåld mat från massor av restauranger till 50 procent rabatt. De som bor i Stockholm city, Sundbyberg, Solna och Göteborg kan alltså även få hemleverans. Karma arbetar på att lägga till fler områden för leverans vilket förhoppningsvis kommer inom kort.

Två matboxar på gräs med en telefon med appen Karma mellan
Foto Karma

Minska svinn hemifrån

Det här är ett bra sätt att hjälpa både de som inte har möjlighet att ge sig ut själva och de restauranger, caféer och butiker som just nu har mycket svinn. För att få sin mat levererad hem ska köpet göras senast klockan 18.00 och leveransen kommer då under eftermiddagen eller kvällen. Den här möjligheten finns att tillgå måndag – fredag.

Ni som tyvärr inte bor inom dessa begränsade områden hoppas jag ändå tar chansen att gynna de lokala restaurangerna och ta till vara på mat som annars skulle bli svinn genom att nyttja tjänsten.

Sköt om er, hoppas ni håller er friska och vid gott mod.

Stort intresse för lokalproducerade och veganska livsmedel

Bönor på ett träbord

Sedan 2014 har Livsmedelsföretagen frågat sina medlemsföretag om vilka konsumenttrender som påverkar deras produktion vilket gett svar på vilka mönster och tendenser som påverkar både livsmedelsindustrin och även samhället i stort.

Det som hamnar absolut i topp på vad som efterfrågas nu är lokalt producerade varor. Det här har kunnat anas en tid då ekologiskt har gått upp men många har diskuterat och undrat över vad som är det bästa, att köpa importerat ekologiskt eller lokalt men kanske inte ekologiskt odlat? Det är en fråga med olika svar beroende på vara, odling och ursprung. Därför är det inte förvånande att nu, efter flera års fokus på ekologiskt, se intresset för det lokala öka. Det är gott även ur den cirkulära aspekten men vi får hoppas att detta inte innebär att handeln av eko går ner för det.

Klimatet med för första gången

På tredje plats hamnar klimat vilket inte funnits med på toppen tidigare. Här räknas hela livsmedelskedjan med i form av svinn, kemikalier, transporter och så vidare med. Och producenterna börjar nu att deklarera mer om detta för att ge bättre svar på vilket klimatavtryck som orsakats. Något som inte har gjorts tidigare.

Oatly redovisar vilket klimatavtryck deras produkter har på sina förpackningar.

Här finns intresse för att öka möjligheten till att använda sig av blockchain, en digital teknik som ger möjlighet att skapa en informationskedja om varans väg från produktion till butik. Detta är något som presenterades som något kommande på utställningen Framtidens Mat & Dryck på Spritmuseum tidigare.

Ekologiskt har alltså halkat ner till femte plats i trendtoppen och klimat klättrat upp. Än starkare är hälsointresset som hamnar redan på andra plats.

Med det faktum att hälsa är så starkt i fokus är det intressant att se är hur exportförändringar skett för några produkter. Positivt är att trenden med alkoholfria drycker fortsätter att öka, den har ökat med hela 39 procent. Samtidigt har det mindre nyttiga snuset också gått upp mycket, 32 procent.

Veganskt i toppen

Intresset för veganska livsmedel har ökat för rejält. Det är positivt ur många perspektiv och med tanke på att klimat och hälsa klättrat upp i toppen så hamnar det veganska där med rätta. En vegansk kost är ett bra val för både klimat och hälsa, och även djurrätt vilket är en fråga som inte bör glömmas bort.

I undersökningen framkom det att 28 procent kommer att dra ner på köttkonsumtionen och det här bidrar till att det fortsätter att komma nya produkter, även mer premium, dyrare och bättre produkter som knappt går att skilja från animaliska alternativ. Välkommet för de som vill äta kött eller andra animalier som nu får chans till det utan att känna någon skillnad.

Ett exempel på det är ost. Ost är något som ofta återkommer hos de som säger att “jag skulle gärna bli vegan, bara det fanns god ost”. Och det kommer! Det är ett område, som förutom olika “shark-produkter”, lanserar mer exklusiva produkter. Ett par exempel på det är La fauxmagerie och Meat Free Butchers i London som erbjuder veganska kvalitétsvaror.

En ostbricka med lyxiga dessertostar och kex
Veganska premiumprodukter blir vanligare. Som dessa veganska dessertostar från La Fauxmagerie. Ostbricka ”Farmhouse”. Foto från La Fauxmageries webbshop.

Det är mycket glädjande att intresset för vegansk kost fortsätter och förhoppningsvis kommer det att etableras som något självklart och inte som specialkost framöver. Med hänsyn till klimatet borde det blir det nya normala att servera vegoalternativ istället för animalier vid möten och konferenser.

Härligt också att det är hållbara faktorer som veganskt, klimat och närodlat som är de främsta kriterierna för vad konsumenter efterfrågar gällande livsmedel. Att producenterna därför satsar på att utveckla fler vegoprodukter och ta större ansvar för produktionen är en positiv utveckling som behövs för att arbeta mot en bättre hälsa och hållbarhetsmålen.

Veckomeny 30 mars

Spagetti med färssås ovanpå, dekorerat med basilika

Den här gången blir det bland annat spaghetti med färssås och vårrullar. 

Måndag: Gratinerade rotsaker med tofu
Tisdag: Morotssoppa och mjukt bröd, till exempel detta matbröd
Onsdag: Vegetarisk korvstroganoff
Torsdag: Spaghetti med färssås
Fredag: Vegoburgare med pommes
Lördag: Veganska vårrullar med ris
Söndag: Potatisgratäng med schnitzel, välj din favorit från kyl- eller frysdisken

Servera med tillsammans grönsaker. Smaklig måltid!

Välj vego i påsk

Dukat påskbord

Nu har det kommit en ny utmaning från Djurens Rätt, Välj vego i påsk. I januari uppmanade de till att testa veganskt under en månad, Veganuari. Nu lanseras vegoutmaningen över påskhelgen.

I utmaningen får folk chansen att enkelt testa vegoalternativ till påsk. Det här är ju en helg som traditionellt förknippas mycket med ägg, sill och lax. Men det behöver förstås inte ställas fram animalier på bordet för att få en fin påskkänsla. Många rätter är tämligen enkla att göra vegetariska, och att skippa fjädrar till pysslet hoppas jag att alla gör oavsett matpreferenser.

Den som anmäler sig till utmaningen får recept och inköpslista till påskhelgen och olika påsktips. Det utlovas recept på allt från röror och sill till paj och efterrätter. Anmälan till “Välj Vego i påsk” finns att hitta här.

Veganska f*skprodukter

Panerade Quorn veganska fiskfiléer i bröd och grönsaker

Nu lanserar Quorn veganska nyheter som ska falla den fisksugne i smaken. Vegan Panerade Filéer – Citron & Peppar kommer nu ut i handeln.

Nya vegoprodukter väller ut på marknaden, en mycket trevlig utveckling. Men de flesta har hittills varit köttliknande produkter där det nu finns ett tämligen gott utbud av vegokorv till exempel. Men för de som gillar fiskprodukter har utbudet varit lite mindre.

Förpackning till produkten Quorn vegansk fiskfilé

Här kommer nu Quorn med en ny helt vegansk produkt. Quorn Vegan Panerade Filéer – Citron & Peppar har en brödig panering som är smaksatt med citron och peppar och utgör ett krispigt och gott täcke för filén. De är lättlagade och kan användas med stor variation, passar till exempel fint i populära f*sh tacos eller klassiska fisk & potatis-rätter.

Med den här produktnyheten så har Quorn tre stycken veganska f*sk-produkter. Sedan tidigare finns Sprödbakade Filéer – British Style och Panerade Pinnar.

Veckomeny 23 mars

Våffla med sylt och grädde på, till vänster grädde i en glasskål

Dags för en ny veckomeny igen. Det blir förstås våfflor till våffeldagen och annat gott som nudelsallad och lasagne.

Måndag: Potatismos med korv, välj din favorit från kyl- eller frysdisken, med goda grönsaker och inlagd gurka
Tisdag: Broccolipasta med tofu
Onsdag: På våffeldagen blir det förstås våfflor. Klassiska frasvåfflor eller ljuvliga belgiska våfflor med sylt och grädde. Vill du ha dem lite nyttigare och mer matiga, blanda ner lite spenat eller grönkål i smeten, servera med creme fraiche eller en vegansk skagen.
Torsdag: Grekiska bönor med ris
Fredag: Paj med sojafärs, kikärter och aubergine
Lördag: Asiatisk glasnudelsallad med tofu
Söndag: Vegetarisk bönlasagne med ”skinka”

Servera med grönsaker, smaklig måltid!

Veganska vårnyheter på Espresso House

Bowl med bla falafel, quinoa, sallad, mango

När våren gör sig påmind lanserar Espresso House nya smaker. Vegonyheter som bowls, smoothieskålar och kärleksmums ska ge lite extra vårkänsla.

Espresso House jobbar för att utöka sitt veganska utbud i hopp om att fler gäster ska intressera sig för en hållbarare fikaupplevelse. Målet är att 50 procent av menyn ska vara växtbaserad under 2020.

Regnbågsbowl och smoothieskål

Det kommer nu flera nya bowls och smoothieskålar varav en av respektive är helt vegetabiliska. Den veganska bowlsen är en sötpotatisfalafelbowl med bland annat quinoa, lins- och bovetesallad, mango och sesammarinerad sjögrässallad och serveras med sriracha- och tahinidressing. Den är även glutenfri.

Smoothieskålen är ett lagom mellanmål där den veganska varianten är gjord på en bas av bland annat avokado, spenat och mango, toppad med färska blåbär och linfrön.

Smoothieskål toppad med färska blåbär och linfrön

Hållbart fika

För den som vill ha något lite sötare till kaffet lanseras en vegansk kärleksmums, gjord i samarbete raw-bageriet Unbakery. Det är ett bageri som inte bakar något i ugn, allt för att behålla så mycket näring som möjligt i sina bakverk. De använder inte något raffinerat vitt socker, gluten, laktos eller några konserveringsämnen. Allt är helt veganskt och innehåller bara naturliga råvaror. De använder närproducerade, ekologiska och rättvisemärkta ingredienser i den mån det är möjligt. Ett föredömligt bageri som vi får hoppas att cafékedjan satsar mer på att samarbeta med.

Alla dessa nyheter låter underbart goda! Det är verkligen härligt med fler vegoalternativ att välja bland, särskilt när de finns på kedjor som är så pass lättillgängliga som Espresso House som finns i var och vartannat gathörn. Det hjälper verkligen till att bidra till en normalisering av vegomat. Håller tummarna för att målet om att ha en till hälften vegansk meny snart infrias.

Ärtiga nyheter från Anamma

Produktförpackning av Anamma Vegonuggets

Vegosortimentet har växt explosionsartat senaste åren. Många av dessa produkter är sojabaserade och efterfrågan på alternativ finns bland konsumenterna. Anamma har hörsammat detta och lanserar nu ett nytt sortiment med ärta som bas.

Allt fler personer i Sverige äter allt mer växtbaserad mat. En undersökning Orkla genomförde i höstas visar tre av tio försöker äta mindre kött för klimatets skull. Efterfrågan ökar och konsumenter vill se en ökad variation av olika produkter och olika proteinkällor på butikshyllan. 

Nu kommer Anammas svar på detta, Ärta. Det är en ny serie veganska produkter med ärtprotein som bas som även är glutenfria. De kommer i tre olika varianter; Vegobullar, Vegonuggets och Formbar Färs. Vegonuggets är en helt ny produkt i Anamma-familjen.

Produktförpackningar av Anammas tre produkter ur serien Ärta

– Med sortimentet vill vi göra det ännu enklare för våra konsumenter att variera sin kost och inspirera till att äta mer växtbaserat, säger Thomas Sjöberg, marknadschef för Anamma på Orkla Foods Sverige.

Att det kommer den här typen av produkter är väldigt välkommet. Ärta som protein är en fördel inte bara för de som inte tål soja, det är förstås även väldigt bra att satsa på produkter vars bas kan odlas lokalt och har ett ännu lägre klimatavtryck än sojabaserade vegoprodukter.

Nyheterna har redan kunnat testas av gäster på restauranger och storhushåll sedan början av året och nu finns de ute i handeln i frysdisken.