Förra veckan var jag på en frukost arrangerad av byrån MNML Agency som bjöd på bl.a. vitamininjektioner från Juiceverket, underbart!
Grundaren till byrån Roland-Philippe drog tio trender som inledning. Enligt honom är läget så här:
1. Gamification. Något som även Alexis från Green Hat People talade mer om. Ska bli intressant att se hur mycket mer plats detta kommer att ta framöver. Detta ska hjälpa att tydliggöra företagets mål. Att ge mer motivation när man ser dem på ett enklare sätt, som i ett spel.
2. CV-döden. Processen att rekrytera ser helt annorlunda ut idag där man hittar och anlitar personer på andra grunder än bara CV.
3. Personliga varumärket blir allt viktigare och viktigt att tänka på hur man arbetar med det. Strategiskt tänk väger allt tyngre t.ex.
4. Att vara ett med naturen, både på företags- och individnivå, att tänka på hur man påverkar naturen.
5. Att träna för karriären, den stora trenden är att få anställda att träna att vara med i olika lopp etc för att motivera och hålla sig pigga och friska.
6. Att göra saker tillsammans på företag som t.ex. upplevelseresor. Mer äventyrsinriktade som bergsbestigning mm.
7. Leva som man lär. Detta måste självfallet genomsyra hela verksamheten.
8. Att ha en egen PT blir viktigt om man vill motivera personalen.
9. Konst! Konstklubben är på väg tillbaka, kultur är bra för hälsan.
10. Teknik att mäta lycka. Kommer fler och fler indikationer på detta och hur man mäter befolkningars lycka.
Ja, det är rätt så självklart en del kan man tycka. Men inte alla företag arbetar lika målinriktat med hälsa även om vi fick höra från Flexpay som var där att det idag är helt självklart att företag ska erbjuda sina anställda friskvårdsbidrag, allt annat otänkbart. Företag vill upplevas som sportiga och satsar på friskvård och att inspirera sin personal till hälsosammare livsstil. Låt oss hoppas på att de även börjar ta samma krafttag och ansvar för miljön. Att nr 4 angående naturen blir närvarande, att en cirkulär ekonomi integreras i ett större perspektiv än vad som sker idag.

Hälsa och arbete för en naturvänligare företagsamhet kan inte vara annat än bra för välbefinnandet – och därmed företaget, eller vad säger ni?