Ett hållbart varumärke är det som har positiv påverkan på människa och omvärld. Detta var det inledande budskapet på ett seminarium om strategisk hållbarhetskommunikation som Erik Hedén från Sustainable Brand Insight höll före påsk.
Det utlovades information om fem färska trender inom hållbarhet där en är normalisering. I dag ser vi en normalisering i samhället vilket känns som en positiv utveckling. Man uppmärksammar miljöförstöringen mer än tidigare och försöker köpa lokalt och giftfritt. Media har även börjat ta upp mer angående hållbar utveckling där ekologiskt är en trend. Rent allmänt så är medvetenheten om miljön högre nu och många företag börjar tänka mer hållbart inom alla led.
Hållbarhet i samtalet är förlängning av detta. Folk pratar om hållbarhet överallt och allt oftare och som varumärke är det viktigt att ta sig in i dessa samtal. Ett sätt är att hitta en fråga som man kan äga och bli det ledande varumärket för.
Integration är ytterligare en trend men en fråga som upplevs som jobbig av många. Ett tips är att kliva in och vara en del av lösningen, hjälp till för en förbättring. Det finns så mycket för bolag att göra inom detta område istället för att stå bredvid och vänta på förändringar.
En stabilisering av marknaden har skett där folk känner att man har lite mer kunskap om hållbarhet. Detta ger mognare konsumenter men baksidan av detta är att företag kan få känslan av att man kan vila lite. Tvärtemot den känslan ska man istället öka takten för att fortsätta arbetet och inte hamna i stagnation.
Många varumärken är intetsägande men det gäller att positionera sig, ta plats. Att äga ett område för att tydligare komma fram med sitt varumärke. Detta gäller alla och för att få fler företag att arbeta för att bli mer medvetna om sitt hållbarhetsarbete sammanställs sedan fem år Sustainable Brand Index. Det är en lista över de mest hållbara varumärkena i de nordiska länderna och i Sverige hamnade Saltå Kvarn på topplaceringen i år.
En viktig sak är att inte skilja på kommunikation och hållbarhetskommunikation. Ett mentalt skifte har skett och i dag är inte hållbarhet nischat på samma sätt som det var för några år sedan utan ses som en del av företagandet i övrigt. För de företag som ännu inte tagit ett ordentligt grepp om sitt hållbarhetsarbete så är det hög tid. Se till att hitta en positionering och ett område att äga.
Pingback: Konsumenter efterfrågar klimatansvar | Vego Eco
Pingback: Hållbar turism, är det möjligt? | Vego Eco