Svanenmärkta produktserier

Förra veckan bjöd Svanen in till mingel och seminarium där de lyfte några exempel på företag som pushar sina konkurrenter till att arbeta mer miljövänligt. Petra Schagerholm från Svanen och Miljömärkning Sverige guidade oss genom kvällen. 

Maria Steffensen från Lindex presenterade sin nya skönhetsserie Lindex Beauty som innefattar produkter inom make-up och kroppsvård. De är alla Svanen-märkta där man tagit särskild hänsyn till användning av kemikalier, vatten- och energiåtgång och avfall. Inga av produkterna är testade på djur, huruvida de är helt vegetabiliska är dock inte helt klart. Återkommer med info kring det. De är dock alla allergitestade.

Arbetet med att vara ett hållbart företag innefattar bland annat samarbete med WaterAid och vid lanseringen av denna serie var samarbetet med Svanen ytterligare ett steg. Man valde detta för att vägleda konsumenter, främja ämnen som lätt bryts ner i naturen, effektiva och dryga produkter som räcker längre, minska miljöbelastningen från förpackningar, helheten med omfattande tester samt Svanens höga igenkänningsgrad vilken är hela 96 procent.

New Wave Group har också tagit fram en miljömärkt serie. Cottover är en kollektion som är certifierad av Svanen, all bomull är 100 procent ekologisk och Fairtrade-certifierad. Serien ställer krav i alla led, bl.a. gällande kemikalier, rening och energiförbrukning enligt Svanens riktlinjer.

Rebecka Svensson, CSR-ansvarig berättade om hur de via sitt arbete bidrar till en positiv social utveckling genom att arbeta på detta hållbara vis. Deras engagemang i en hållbar produktion i Bangladesh innebär en minskning med två procent av extrem fattigdom varje år. Två procent kan låta lite men omräknat i personer är det hela 15 miljoner människor. Detta sätt att arbeta för att få till en förändring för människor ligger i samma linje som SIDA arbetar med där generaldirektör Charlotte Petri Gornitzka vid ett seminarium samma dag berättade att fattigdom inte utrotas med bistånd. Det går inte heller att tvinga på nya värderingar utan det som behövs är hållbarhetsmål, beteendeförändringar och investeringar från företag. Taktiken för att nå framgång är att företag som jobbar för viktiga sociala och hållbara frågor finns på plats i landet och på så vis kan nå fram till förändring.

Sist ut var Apoteksgruppen där Ulla-Karin Löjdquist presenterade serien ELW som är produkter för barn och kan användas redan från spädbarnsålder. Även om produkterna inte är nödvändiga redan för så små barn valde man att tillverka dem så för att det inte ska behöva uppstå frågetecken gällande vilken ålder man kan använda dem från. Produkterna är även märkta med Astma och Allergiförbundets symbol och är parfymfria. ELW Vego Eco

Väldigt bra när stora kedjor tar ansvar för att ta fram produktserier som är hållbara och förhoppningsvis sätter press på sina konkurrenter. Man ger konsumenter möjligheten att på ett enkelt och förhoppningsvis mer prisvärt sätt kunna välja ett miljövänligare alternativ. Som visades på Stockholm Beauty Week tidigare i år så börjar fler inom skönhetsindustrin anamma en mer hållbar profil. Mycket välkommet, det behövs!

Annonser

3 Comments on “Svanenmärkta produktserier

  1. Pingback: Beauty som vegan | Vego Eco

  2. Pingback: Cottover | Vego Eco

  3. Pingback: Cottover, miljövänliga kläder | Vego Eco

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: