Den starka vegotrenden märks även i kyldisken där allt fler väljer alternativ från växtriket och byter ut mejeriprodukter mot vegetabiliska alternativ. En undersökning visar en ökning på hela 30 procent sedan förra året.
Undersökningen är gjord inför lanseringen av Plantis nya ekologiska soygurt. Här dyker ord som soygurt och växtmejeri upp när det handlar om växtbaserade alternativ till animaliska produkter som till exempel grädde, mjölk och yoghurt. “Växtbaserade/mjölkfria produkter har funnits på marknaden länge men nu ser vi en allt kraftigare tillväxt” säger Sofie Zeffer, brand manager för Planti.
Tidigare gjordes mjölkfria val främst av medicinska skäl eller av veganer och vegeterianer men har nu blivit en produkt för alla som tänker på hälsan och på miljön.
Även efterfrågan på eko växer vilket leverantörerna nu börjar bemöta. Nyligen lanserade Anamma ett par ekonyheter och nu kommer Planti med en; Planti Eko Soygurt Jordgubb/Smultron. Efterfrågan på ekologiska växtbaserade mejeriprodukter har haft en tillväxt på 39 procent jämfört med förra året så intresset är onekligen stort.
Soygurt har lika mycket protein som en vanlig yoghurt. Då soygurten innehåller naturligt protein från sojan har den betydligt lägre andel mättat fett än motsvarande vanlig yoghurt, en klar hälsofördel att välja vegetabiliska alternativ alltså. Även för miljö och djur.
Pingback: Sveriges första KRAV-certifierade veganska snabbmatsrestaurang | Vego Eco
Pingback: Minska klimatpåverkan, delta i #lunchvego | Vego Eco