Max uppmanar till klimatomställning inom hamburgerbranschen

Hamburgerbranschen ser ut att ha fått vad mjölkindustrin fick med Oatly, någon som aktivt höjer rösten till förmån för miljön. Nu uppmanar de genom ett öppet brev i lördagens Chicago Tribune branschen att påbörja sin klimatomställning och visar att det är en lönsam affär.

Max fick tidigare i år stor uppmärksamhet då de lanserade sin största förändring i menyn någonsin sett till antalet produkter, de femdubblade utbudet av vegetariska alternativ. I sommar öppnar de en helt vegetarisk restaurang på festivalen Way Out West och nu tar man ton för miljön genom ett öppet brev i Chicago Tribune.

I dagarna samlas stora delar av världens hamburgerbransch, främst den amerikanska, i Chicago för att delta i en stor fastfood-mässa. Det är i samband med detta som Max nu uppmanar branschen att påbörja sin klimatomställning och visar att det är en lönsam affär.

Köttproduktionen har en stor påverkan på vårt klimat, det uppmärksammades bland annat på klimatkonferensen i Paris i slutet av förra året. “Är vi en del av problemet, har vi ett ansvar för att vara en del av lösningen”, säger Richard Bergfors, vd för Max Hamburgerrestauranger. “Som hamburgerkedja vill vi skapa valmöjligheter för våra gäster så att de kan göra klimatsmarta val”.

Att lansera fler vegetariska rätter visade sig vara uppskattat av gästerna. Max egna prognoser överträffades och lanseringen blev den mest framgångsrika i företagets historia. “Vi hade som mål att var femte såld måltid 2020 skulle vara något annat än rött kött. Det målet uppfyllde vi direkt och har därför höjt målet till var tredje måltid. Nu vill vi dela med oss av våra erfarenheter till resten av branschen och därför annonserar vi i Chicago Tribune”, säger Christoffer Bergfors, Max Sverigechef.

Det är precis detta som behöver ske, att företag börjar ta sitt ansvar. Att de som är mitt i det som är miljöförstörande gör det istället för att bara tuffa på och hävda att det finns annat som är värre eller andra dåliga ursäkter. Det är då vi förhoppningsvis kan börja se en ändring och förbättring. De som vill välja vegetariskt kan göra det tack vare större utbud och de som tidigare inte gjort det får förhoppningsvis upp ögonen för det.

Enkelt och effektivt. Vanor och normer. Är det någonstans köttnormen är ingrodd är det väl ändå inom hamburgerbranschen så att det mitt i denna börjar ställas krav från en av de egna är mycket välkommet. Vilket blir nästa företag att våga sticka ut hakan till förmån för vårt klimat?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: