Varannan burgare som säljs 2022 ska vara klimatsmarta, målet ska nås med hjälp av 45 miljoner kronor till forskning om hållbar konsumtion.
Vad vi äter har stor inverkan på miljön och är avgörande för att nå FN:s hållbarhetssmål. Nu ger stiftelsen för miljöstrategisk forskning, Mistra, 45 miljoner kronor till forskning för att nå målen. Projektet ”Sustainable consumption – from niche to mainstream” kommer att ledas av Kungliga Tekniska högskolan i Stockholm med Max Burgers som partner och medfinansiär i projektet. Max klimatomställning av menyn kommer vara en del av forskningsprojektet.
Underlätta hållbara köpbeslut
Det fyraåriga forskningsprojektet ska få fler att börja konsumera hållbart och flera företag ställer om sina erbjudanden för att underlätta för konsumenterna att ta mer hållbara köpbeslut.
– Det här ger oss en unik möjlighet att tillsammans med offentliga aktörer, civilsamhället och näringslivet undersöka och testa lösningar för hållbar konsumtion. Därför har vi valt att samarbeta med partners som redan är med och driver på en omställning mot mer hållbar konsumtion, säger Åsa Svenfelt, Docent på avdelningen för Miljöstrategisk analys vid KTH.
Forskningen fokuserar på områdena mat, möbler/hemtextilier och semestrande. I programmet vill man sprida kunskap om hållbar konsumtion ur flera perspektiv och utforska, prova och bidra till att möjliggöra lösningar och strategier för hållbar konsumtion. Förutom Max ingår företag som ICA, Oatly, Food for Progress, IKEA, Hemtex, Stena Line och Vingresor i projektet.
Förbättra hållbart utbud
Förra året fyrdubblade Max försäljningen av sina gröna burgare. Ett tydligt bevis för att rådande utbud onekligen bidrar till möjligheten att göra bättre val. De som vill minska på köttet ska kunna göra det, men finns inga alternativ blir det givetvis bara det som står till buds, köttet i många fall, som väljs. Enkelt. Kan detta ändras, att fler erbjuder hållbara alternativ, så har vi redan där kommit en bra bit på väg.
Det ska bli spännande att följa detta och se vilka åtgärder företagen som är med i projektet kommer att göra för att ge oss konsumenter mer hållbara val. Det vegetariska behöver bli det nya normala, att en del restauranger gömmer gröna val för att inte folk ska ta av dem är ju direkt vansinnigt. Max mål är att varannan burgare som säljs 2022 ska vara klimatsmarta, det nås knappast genom att gömma dem.