Vegotrenden växer och under hösten har vi kunnat se nyheter hagla tätt på marknaden. Med fler valmöjligheter tack vare breddat utbud ökar chansen till att fler upptäcker vegetabiliska produkter som får ta plats på matbordet.
Enligt en opinionsundersökning som Djurens Rätt genomförde tidigare i år är säger närapå varannan svensk, 47 procent, som inte redan är vegetarian eller vegan att de har ökat sitt intresse för att välja vego under de senaste 12 månaderna.
Det märks, och med efterfrågan kommer ökat utbud. Den senaste tiden har massor av vegonyheter kommit ut på marknaden. Bra även för vårt klimat, att minska den animaliska konsumtionen är gott men en annan faktor är att många av de vegetabiliska producenterna även anstränger sig för att göra sina produkter klimatsmarta eller bidrar på annat sätt.
Klimatarbete från mjölkdisken
Att välja växtbaserade mjölkprodukter istället för animaliska är en stor besparing för klimatet. Vill en göra mer än så kan en bidra genom att välja Alpros specialupplaga av drycker som säljs till förmån för WWFs skogsskyddsprogram i Östafrika. Alpro och WWF har startat en kampanj för att skydda våra skogar och öka medvetenheten om att vi måste bli bättre på att ta hand om jordens resurser.
Specialupplagan av sojadrycker innebär att en krona per såld liter går till WWF:s arbete mot skogsavverkning i några av världens mest sårbara ekosystem. Skogen är hemvist för många växter och djur, men spelar också en betydande roll för klimatet och lokalbefolkningens försörjning. Trots detta avverkas hela 7,6 miljoner hektar skog varje år.
Jag hoppas att det kommer fler exempel på företag som aktivt tar ställning för vår natur genom samarbeten som bidrar till en förbättring där människan gått hårt fram. Här är det knappast vegoföretagen som är de största syndarna, kan vi få se riktigt bra åtgärder från animalieföretagen skulle det vara mycket välkommet.
Lika välkommet är det med nya produkter och företag som bidrar till en normförflyttning från det animaliska. Efterfrågan finns ju verkligen, så nu återstår bara att vänta in att fler företag ska inse det fina i att kombinera hälsa, djurrätt och klimat med bra affärer.
Delar av denna text har tidigare publicerats i tidningen Syre Stockholm.