Om cirkulär ekonomi

I veckan var jag på ett seminarium om cirkulär ekonomi där hållbarhetsansvariga från olika företag berättade om sina verksamheter. Det var intressant att höra de olika infallsvinklarna och glädjande att det finns företag som satsar på att arbeta enligt en mer hållbar modell än de flesta företag där man ser en linjär produktionsmodell som grund i de flesta fall.

Johan Börje från Ragn-Sells Miljökonsult inledde, det var även de som bjudit in till seminariet. Han berättade hur de hela tiden arbetar för att fortsätta att utveckla tekniker får återvinning, avgiftning och sätt att hitta system för att återanvända material effektivare. T.ex. samlas det in 33 000 däck per dag som man bland annat gör tyst asfalt av men försöker hitta sätt för att göra nya däck.

Återvinn textilier

Emma Enebog, hållbarhetschef på Myrorna berättade om deras arbete med textilåtervinning. Varje år slängs 70 000 ton (!) kläder och textil i Sverige och Myrorna arbetar för att samla in och möjliggöra att plagens livstid förlängs. Kläder ska i mesta möjliga mån användas igen för att därefter återvinna dem. Vad både hon och Filippa Ks Elin Larsson påpekade är att allt ska samlas in. De flesta väljer säkert att slänga gamla utnötta strumpor i soporna, men gör inte det! Lämna även gamla slitna saker till insamlingen, företagen arbetar sedan med att få in dessa produkter i ett cirkulärt system för återvinning.

Hur ska en då få personer att samla in mer, till och med det som är utslitet? H&M togs som exempel där de å ena sidan arbetar i rätt riktning med att erbjuda kunder att återvinna i sina butiker men väl där sker det på ett sätt som gör att kunden känner sig dum. Här är det en bra idé för företagen att tänka på att erbjuda möjligheten att återvinna med en bra känsla och attityd för konsumenterna. Ingen ska behöva känna sig dum för att en lämnar in, det är ju snarare så att en ska få fler att göra det. En hjälp på vägen vore att höja statusen och kommunicera detta mer och bättre i butikerna genom t.ex. en mer lockande design.

Kurera garderoben

Men det handlar förstås inte bara om återvinning, vi måste även konsumera mindre. Detta kallade Elin Larsson för att ”kurera garderoben”, att ha färre plagg men att de ska vara mer genomtänkta, cirkulär design. För även om vi kan öka insamlingen och återvinna mer så kvarstår faktum att det går åt enorma mängder energi och vatten för varje plagg som tillverkas. För att minska resursåtgången tittar Filippa K på mer miljövänliga sätt att producera kläder, bl.a. genom att gå över till mindre resursslukande material som tencel där det går åt en bråkdel så mycket vatten som för bomull. De utvecklar även något de kallar ”front runners” som är plagg framtagna helt enligt en cirkulär ekonomi.

People People tog sedan vid som är ett företag som arbetar för att med designens hjälp främja produkters livslängd. Att sammanföra design och innovation och gör produkter som är anpassade för att kunna uppdateras och repareras under tidens lopp. Helt motsatt till vad de flesta andra företag gör som istället gör det absolut sämsta för miljön genom att arbeta med ett planerat åldrande och främja slit-och-släng-mentaliteten (mer om det här).

En bra fråga som kom från publiken är hur man kan säga att hållbarhet ska vara för alla men att produkter som är tillverkade cirkulärt ofta är dyrare än andra. Det är förstås ett problem om folk inte har råd att köpa. Likviditeten hos personer kan vara ett hinder men samtidigt så kvarstår faktum att folk i allmänhet handlar väldigt mycket. Vad som behöver ske är att få människor att handla färre men av bättre kvalité. Den totala personliga kostnaden blir då inte högre och vinsten för miljön blir stor.

Tänk igenom dina köp

För både privatpersoner och företag kanske det kan upplevas som besvärligt att ta hela steget till att arbeta med cirkulär ekonomi men en start i rätt riktning är att börja med avfallsminimering och konsumtionsminskning. Tänk igenom vad du verkligen behöver köpa. Måste du äga eller räcker det med att låna eller hyra? En produkt som används vid något enstaka tillfälle per år är bättre att inte äga och vår invanda syn på att köpa allt man behöver för stunden – och ofta nytt – är en livsstil som behöver justeras.

Bra att det finns företag som tar ansvar för att arbeta cirkulärt. Låt oss hoppas att fler följer efter och att konsumenter samtidigt förstår det förkastliga i ett slit-och-släng-leverne.

En slide från Naturvårdsverkets presentation där Sanna Due Sjöström berättade om vilka styrmedel de kan ge regeringen för att gå mot en cirkulär ekonomi. Totalt sett bra presentationer från alla medverkande med olika infallsvinklar via respektive företags verksamhet.

Annonser

5 Comments on “Om cirkulär ekonomi

  1. Bra att företag tar ansvar! En enkel och ganska trevlig sak man som privatperson kan göra är att ordna klädbytardagar tillsammans med sina vänner – ett bra sätt att förnya sin garderob utan att behöva slänga eller köpa något nytt. En trevlig aktivitet i höstmörkret, kanske i samband med en adventsfika.

    Vänliga hälsningar,
    Karin Nordlander
    Sparterapeut Advisa

    Gilla

  2. Ja, visst är det positivt med sådana företag Karin.
    Bra idé. Naturskyddsföreningen brukar ha en sådan dag som uppmuntran till mer byte men hindrar ju inte till att göra det oftare än en gång om året. 🙂

    Gilla

  3. Pingback: Nya arbetssätt för cirkulär ekonomi | Vego Eco

  4. Pingback: Återvinning istället för sopor | Vego Eco

  5. Pingback: Lindex satsar på textilinsamling | Vego Eco

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: