Om sponsrade läromedel i Kaliber

Kaliber har tillsammans med Skolministeriet granskat hur företag och organisationer har tagit makt över vad barn lär sig i skolan. I programmet pratar man om risken för snedvriden undervisning och där man via en undersökning kommit fram till att varannan lärare använder sponsrade läromedel. 

Även Annika Lillemets har precis som jag reagerat över vinklade perspektiv. Hon nämner bland annat broschyrer med glada kor, grisar och höns, material som berättar att kycklingarna är glada tills vi äter upp dem. Vem som säger det? Jo, Svensk Fågel…

Bondgårsbesök som marknadsföring

Med anledning av min reaktion tidigare i år då min son skulle besöka en Arlagård så är jag med och utvecklar lite kring min åsikt om det. Och min son är knappast ensam om att ha gjort besöket, över 750 000 barn har besökt Arlas bondgårdar och Arla har förstås också utarbetat ett gediget läromedel som man får när man bokar besöket.

Det har blivit en del reaktioner på programmet, bland annat i P1-Morgon, Sydsvenskan och Lärarnas riksförbund. Aftonbladet har skrivit en artikel om resultatet från undersökningen samt en ledarkrönika om att undervisningen inte ska bygga på sponsrade artiklar.

Brist på pengar och tid

Frågan är vad som händer nu? Ingenting? Jag tror dessvärre inte att det kommer att hända någonting och inte lärare/föräldrar/elever verkligen börjar säga ifrån. Men hur ska det gå till? Barnen som intervjuas i programmet har inte uppmärksammat det och lärarna har brist på både tid och pengar. Och föräldrar måste vara angelägna och lägga sig i för att få veta, det är det knappast alla som har möjlighet till.

Här kan man se lite mer av resultatet från undersökningen som gjordes inför programmet.

Gällande korrespondensen som jag haft med bl.a. skolan med anledning av Arlabesöket så finns en sammanställning här där det finns länkar till de olika brev och svar som skrivits om det hela.

Annonser

One Comment on “Om sponsrade läromedel i Kaliber

  1. Pingback: Köttfri dag i skola och förskola | Vego Eco

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: