Behövs högre medvetenhet om branschers klimatpåverkan

Planeten jorden som en boll i en persons öppna högerhand från höger in i bild mot en svart bakgrund

I veckan presenterades undersökningen Sustainable Brand Index 2017 där svenska folket tillfrågats vilket de anser är Sveriges mest hållbara företag. På första plats 2017 hamnade Apoteket som knep placeringen för andra året i rad.

Frågan är vad som får folket att ge dessa svar? Givetvis ligger det en gedigen marknadsföring bakom topplaceringarna, annat vore konstigt. Vad som ändå är sorgligt är hur företag som inte alls borde förknippas med hållbarhetsarbete hamnar där.

Apoteket står för hälsa och välmående och med senaste tidens marknadsföring av ekoprodukter är det inte otippat att de hamnar i topp. Så långt gott. Likaså Saltå Kvarn och ICA som hamnar på placeringarna efter. De satsar på ekoprodukter och ICA har presenterat många klimatsmarta produkter under det gångna året.

Topplaceringar för bransch med hög klimatpåverkan

Vad värre är när företag som står för en industri som är ett dåligt val för klimatet hamnar i topp. Gällande kost så är kött det sämsta valet för klimatet, därefter mejeriprodukter. Att mejeriföretag hamnar på första plats (!) i både Norge och Finland känns därför direkt tragiskt.

De kan mycket väl ha satsat på att göra sina företag mer hållbara än vad de var tidigare. Men faktum kvarstår, deras verksamhet är i grunden något som inte är ett smart klimatval. Att då kunna stoltsera med en förstaplacering borgar endast för att kunna rida vidare på den hållbarhetsuppfattning folk redan har om dem.

Öka medvetenheten

Vad vi behöver är istället att öka medvetenheten om vilka kostval vi bör konsumera. Att minska sin konsumtion av kött och mjölkprodukter är ingen stor uppoffring men skulle innebära positiva effekter för vår planet. Här behövs mer information och bra förebilder.

Detsamma gäller faktiskt det omvända. Att läsa listan över de bolag som toppar värstinglistan, där folket istället har sagt vilket företag de anser är det mest skadliga. Där toppas listan av Betsson följt av Unibet och Ryanair. Det sistnämnda tillhör ett av de absoluta värstingområden som klimatet stångas mot idag. Flyg bör finnas där men istället för företag inom kött- eller oljeindustrin toppas listan av spelbolag.

Mejeriföretag toppar de goda och spelbolag de dåliga. Vill inte påstå att spelbolagen är duvungar men detta säger en del om problematiken kring brist på medvetenhet om vilka områden som är de som orsakar störst besvär för vårt klimat.

Flyg, bilar, kött, mejeri, olja. Och så ser tyvärr inte listan enligt folkets uppfattning ut. Det finns fler värstingar men bäst är förstås att fokusera på de fina exempel som finns. Danmarks vinnare Urtekram och många andra på listan i Sverige arbetar aktivt med att lyfta ekologiska alternativ för att minska sin klimatpåverkan. Det är här fokus bör ligga.

Politiska styrmedel

Därför önskas att politiker tar sitt ansvar för att föra fram åtgärder som ökar möjlighet till förändring och skapar större kunskap och medvetenhet om konsumtionens påverkan. Mjölken har debatterats en del senaste åren i spåren av de hälso- och klimatlarm som kommit. Den cirkulära rapport som presenterades tidigare i år önskar skatteavdrag för den som hyr istället för köper. Detta bidrar till en omställning mot tjänster istället för ägande.

Det är vad vi behöver och kan politiker bidra genom styrande åt detta håll kan vi nå en ny riktning här. Intresset finns, de unga leder förhoppningsvis vägen, Klimatbarometern visade tydligt hur de väljer mer vegetariskt och intresserar sig för att hyra eller låna istället för att köpa för att minska sin klimatpåverkan.

One Comment on “Behövs högre medvetenhet om branschers klimatpåverkan

  1. Pingback: Slavfri choklad | Vego Eco

Kommentera

%d bloggare gillar detta: