
Filmbranschen har en betydande negativ klimatpåverkan, något som många länge har blundat för. Men äntligen verkar branschen ha vaknat till! En eftermiddag på Filmhuset i veckan där hållbarhet stod i fokus ingav hopp.
Med tanke på det tidigare ointresse jag mött från branschen angående denna fråga var det minst sagt överraskande att kliva in på Filmhuset och se att det var närapå fullsatt på detta seminarium. Mycket glädjande med det stora intresset! Eftermiddagen bjöd på intressanta case blandat med fakta och insikter från olika branschföreträdare.
Först ut var Lena De Geer, hållbarhetschef Viaplay Group, som gav en överblickande presentation om CSRD, EU:s nya hållbarhetsdirektiv, en lag som i korta drag reglerar hur företag ska rapportera om hållbarhet. Det här påverkar förstås även film- och tv-branschen som behöver planera för att klara av att leva upp till styrning, implementering av policys och sin orsakade klimatpåverkan med mera vilket måste beaktas tidigt för att hålla sig inom fastställda ramar.
Det handlar inte bara om rapportering, utan även om ekonomi då allt fler kommer att kräva en viss miniminivå för att ingå samarbeten och att finansiera projekt, dels från offentliga medel men även kommersiella aktörer då bolag behöver säkerställa att alla i sin leverantörskedja lever upp till kraven.
Finansieringen kan dock också utgöra vissa hinder ur klimatsynpunkt vilket Ronny Fritsche, producent på Zentropa Sweden, målade upp en tydlig bild av när han beskrev de många utmaningar som kan uppstå i finansieringsprocessen. Att förlägga inspelningsplatser i det land som finansiering kommer ifrån kan ha sina utmaningar då resor står för en betydande del av produktionens klimatpåverkan. Hur kan detta hanteras och löses på bästa sätt? Kan en från början ha med sig insikten om att historien kan anpassas baserat på finansiering och vara öppen för det finns stora möjligheter till besparingar. Och detta är tankar en bör ha med sig gällande location oavsett destination. Hur kan en berätta historien och samtidigt begränsa antalet inspelningsplatser för produktionen?
Efter att under lång tid ha känt tvekan och att det inte har funnits intresse för diskussionen om klimatfrågan så var det otroligt glädjande och peppigt att höra Hanna Nybeson, hållbarhetskoordinator för serien Young Royals, berätta om det gedigna grepp hon tog kring hållbarhetsarbetet under produktionen. Hanna, tillsammans med producenterna Lisa Berggren Eyre och Martin Söder från Nexiko, var på plats och berättade om det hållbarhetsfokus de haft genom hela produktionen.
De var noga med att skapa engagemang genom att informera och involvera alla i teamet så att samtliga visste vad som gällde. Detta tillsammans minutiös planering gjorde att de kunde fullfölja inspelningen där resor skedde med elbilar eller tåg. De såg över sina elavtal och serverade endast vegansk kost. I första säsongen var det dock endast teamet som fick det, det som filmades exkluderades. Men även detta ändrades med tiden och i tredje säsongen så är allt i serien veganskt – både framför och bakom kameran. Mycket lovvärt!

Detta sparar mycket på miljö och klimat, och något som kan vara minst lika viktigt i det långa loppet – det bidrar till att ändra normer. Detta lyfte även en senare talare som berättade att 70 procent av filmen Kevlarsjäls team blev veganer tack vare den normförändring som skedde under produktionen. Detta enligt filmens producent Ronny Fritsche.
Det är något som arrangörerna för dagen borde snegla på. För att visa att en tar ställning och ansvar borde det, i synnerhet en dag som fokuserar på hållbarhet, serveras vegansk fika, men så var tyvärr inte fallet denna gång. Men förhoppningsvis kommer insikterna och normförändringen också att synas vid nästa tillfälle då ett seminarium arrangeras på Filmhuset.
Att göra den typen av val, och att efterfråga klimatvänliga alternativ, har stor inverkan. Att servera vego bidrar till normförändring, samtidigt som förfrågningar till leverantörer om energieffektiva eller klimatvänliga val bidrar till att öka efterfrågan och därmed utbudet. Länge har en fått höra från leverantörer att de skyller på att det inte finns någon efterfrågan som motiv till att de inte har miljövänliga alternativ i sitt utbud. Samtidigt hävdar kunderna det motsatta som uttrycker att de vill upphandla bättre val men att det inte finns. Så efterfråga! Vi måste prata om dessa frågor. Det var vad de gjorde under produktionen av Young Royals med följden att till exempel en budfirma som ratades snabbt ställde om och såg till att lösa kravet om att erbjuda fossilfria alternativ för att få jobba med produktionen. Bra jobbat!
Ett sätt att verkligen få folk att få upp ögonen för klimatpåverkan är enkla jämförelser och den krassa informationen om hur mycket utsläpp en viss aktivitet orsakar. Att göra en klimatberäkning brukar kunna skapa många insikter som bidrar till förändring.
Det finns många verktyg och livscykelanalyser, de som är särskilt anpassade för filmbranschen är bland andra Elsa och Albert. Ett annat verktyg, som både fungerar som ett community och kalkylator, är Green Production Club med verktyget Green Producers Tool, som hjälper kultursektorn att nå målen med mottot “measure to reduce” som Mads Astrup Rönning, en av grundarna, uttryckte det så träffande. För exakt så är det. Verktyget är lättanvänt och forskningsbaserat som bidrar till att skapa medvetenhet och ge underlag för att fatta beslut som har så låg klimatpåverkan som möjligt.
När en börjar beräkna och får syn på alla poster och dess utsläpp blir det naturligt att även kunna få en god överblick över kostnaderna. De flesta företag jag möter motiverar ofta sitt beslut att inte vidta cirkulära förändringar för att de inte har råd eller för att de (ännu) inte måste. Men det är snarare så att de inte har råd att inte göra det, det kommer att bli nödvändigt inom många utsläppsområden att göra förändringar. Det innebär en betydande risk att inte planera för att möta de nya lagkraven som införs genom EU-direktiv. En annan risk är även att bli utkonkurrerad av andra som tar ansvar och blir mer konkurrenskraftiga genom att ha miljövänliga alternativ som lever upp till de förordningar som finns för utsläpp. Dessutom är det så fint att cirkulära och klimatsmarta lösningar snarare är mer fördelaktiga ur ekonomiskt perspektiv, till skillnad mot vad många alltså tror.
Detta var något som Maikol Petersen, Nationella Produktionsnätverket, har tittat på. Han presenterade en studie baserad på en långfilmsbudget som visade att hållbara beslut kan leda till kostnadsbesparingar. Alla poster blir inte billigare men den totala budgeten innebar i detta fall en besparing.
Att filmbranschen ska ta ansvar är en självklarhet och att det nu äntligen märks av ett ökat intresse från industrins medarbetare är otroligt glädjande. Vi behöver tänka på hur och vad vi orsakar när vi skapar verk. För det ska vi givetvis göra, film och tv är i sig en otroligt rik källa till mycket gott, men då behöver vi också säkerställa att det vi ser har producerats på ett sätt som vi känner att vi kan stå för.
För att nå dit behöver vi, precis som vilken annan bransch som helst, arbeta målmedvetet med dessa frågor. Det krävs styrmedel och incitament för att främja och driva på förändringen. Branschföreträdare och finansiärer behöver ta ansvar. Se till att alla i beslutande position har kunskap om hållbarhet och säkerställer att detta förankras i organisationen för att kunna fullföljas under arbetets gång. Det behöver bli det nya normala.
Alla behöver vara med i arbetet, det skapar engagemang och stolthet. Och då får vi en ännu mer fantastisk bransch att verka i! Tack alla arrangörer för en givande dag och dagens moderator Patrik Axén, Produktionscontroller på Svenska Filminstitutet, som höll samman det hela.
Det är ett glädjande besked för alla kaffeälskare och andra havredryckskonsumenter som har efterfrågat en ekologisk veganbarista. Nu lanserar Oatly en välkommen nyhet: Oatly iKaffe Ekologisk.
Det har varit lite glest med nyheter från det uppkäftiga havreföretaget senaste tiden. Men nu kommer en; efter många års väntan kommer vi äntligen att få njuta av en ekologisk variant av den gamla trotjänaren iKaffe. Sedan lanseringen av Oatlys baristamjölk för tio år sedan har den hittat sin plats som en favorit hos både konsumenter och professionella baristor.
Nu tar Oatly ett steg framåt genom att lansera en ekologisk version av iKaffe, helt i linje med en ökad efterfrågan på ekologiska alternativ. Särskilt inom vegosegmentet där detta är något som är saknat.
Ilse Siekkinen, General Manager på Oatly Norden, är minst sagt stolt över iKaffes framgång och det ökade intresset för en ekologisk variant. ”Vi är verkligen malliga över att iKaffe är en så pass älskad produkt i de svenska hushållen och på caféer, och efterfrågan på en ekologisk iKaffe har varit stor. För oss som vill göra det enklare för fler att göra mer klimatsmarta val, som att byta komjölken mot havredryck för att minska klimatavtrycket, hoppas vi att en ekologisk variant av vår populära iKaffe kan få ännu fler att ta det steget”.
Lanseringen tycks komma mycket lägligt. De senaste åren har det kommit flera rapporter om nedgående försäljning av ekologisk mat men nu verkar trenden vända. Enligt Svenskt Ekoindex senaste rapport, som kom igår, ökade ekologiskt för första gången på tre år, totalt +2,8 procent. 2023 började med en stor nedgång för den ekologiska maten, men som under det sista kvartalet istället ökade försäljningen av ekologisk mat. Låt oss hoppas att den ökade efterfrågan på ekologiskt håller i sig och att vi fortsätter att välja mer hållbara alternativ för vår hälsa och miljö.
Oatlys ekologiska iKaffe är KRAV-märkt och tillverkad på svensk havre. Den innehåller enbart ekologiska ingredienser och finns att köpa i butik från vecka 8.
Start, av många en älskad frukostfavorit, inte ovanligt att jag hör ordet ”nostalgi” i samband med den, firar nu 50 år och det med tre stycken nya smaker; Crazelnut Crunch, Raspberrylicious Pie och Choc-Go Bananas.
Tre varierande smaker med den trygga igenkänningen av Start, nötter, bär och den alltid välkomna frukostkompisen banan. Inga konstigheter så långt. Men det som jag blev glad över, och varför jag ens nämner dessa nyheter här, är det som inte finns med i produkterna – honung och mjölkprodukter.
Detta kan säkert tyckas självklart för personer som inte har allergier eller av etiska skäl inte väljer bort ingredienser, de har kanske inte ens tänkt på hur vanligt det är i den här typen av produkter. Men inte sällan är det just dessa två som kan gömma sig i müsli och flingor med smak. Istället är chokladsmaken här enbart från kakao, utan något tillsatt mjölkpulver, vilket gör dessa nya smaker till ett välkommet tillskott.
Crazelnut Crunch lockar med en kombination av nöt och choklad, med browniefudge och nougatfluff som en del av upplevelsen. Raspberrylicious Pie bjuder på smaken av hallonpaj, med frystorkade hallon och en touch av vit toffee fudge. Medan Choc-Go Bananas är en kombination av choklad och banan, med små bitar av bananfudge och kakao samt små kulor av browniefudge. Samtliga smaker är gjorda på en ny variant av Start-basen.
Med de här smakvariationerna behövdes ingen som helst konfliktlösning här hemma. En av barnens favoriter är banansmaken, medan den andra, som föredrog jordgubbssmaken, sa att det var en av de godaste smaker hen någonsin provat. Själv älskar jag nötter så det är ju inte svårt att räkna ut vilken som blev min favorit. En mycket bra kombo, fullträff gällande smaker för den här familjen.
Tack för dessa goda smaker och stort grattis till Start på deras 50-årsdag! Många är vi nog som har en del minnen till frukost med Start. För mig är det att på sommarlovsmorgonen sitta i värmen på altanen och äta. Med det sagt så längtar jag än mer efter sommaren nu.
En fantastisk invigning och firande överväldigade mig i Wisdome på Tekniska museets 100-årsjubileum! Att närvara denna tisdagsförmiddag var en ära. Kulturminister Liljestrand och astronaut Fuglesang delade sina tankar, medan H.M. Konungen personligen klippte bandet. En högtidlig ceremoni fylld av bekräftelser för detta enastående museum, och lovorden haglade med rätta.
Tekniska Museets nya Wisdome är en upplevelsearena och dometeater för omslutande 3D-upplevelser av vetenskap. Med visualiseringsteknik i världsklass och en arkitektoniskt spektakulär friformskonstruktion i trä väckte den tidigt internationell uppmärksamhet.
Arkitektkontoret Elding Oscarson står för pennan bakom denna byggnad med ett tak som är ett böljande rutnätssystem. Det består av fem lager träbalkar med en spännvidd på 48 meter, och detta är byggt helt utan pelare. Ytan är 1 325 kvadratmeter och domens storlek är 21,6 meter i diameter och höjden 12,2 meter.
Hållbarhetsaspekten har funnits med genom hela bygget. Att använda sig av trä har i detta fall inneburit bland annat minskade transporter, tystare byggen och en behagligare miljö. Vikten har kunnat reduceras avsevärt, 1,5 ton jämfört med traditionella material. Den speciella utformningen har tillkommit tack vare att trä har böjts och anpassats med exakt precision. Detta gör att det är flexibelt och hållbart för framtiden, det är demonterbart tack vare konstruktionen som är byggd utan lim sånär som på det allra första lagret.
Prominenta talare kastade glans över evenemanget. Hans Sohlström, VD och koncernchef på Stora Enso, huvudpartner till projektet, prisade ingenjörskonsten och påpekade att det krävts mod och beslutsamhet för att driva igenom projektet. Kulturminister Parisa Liljestrand var även hon djupt imponerad av detta stora bygge. H.M. Konungen delade med sig av barndomsminnen från Tekniska museet och sa att “det känns skönt att bara vistas under det här taket”. Och det instämmer jag i, vilken härlig byggnad!
Anders Ynnerman, professor i vetenskaplig visualisering, gav oss en invigningsvisning i Wisdome som var helt magisk. Aldrig har jag hört en professor fånga en publik för att ta med den på en resa i universum med en berättarteknik som var hänförande. I samband med visningen avslöjade han även en kommande produktion om klimat och miljö, vilket förstås fångade min uppmärksamhet extra. Hoppas på att få veta mer om detta framöver.
Det gläder mig särskilt att invigningen av denna imponerande dome betonade miljöfokus. Det är minst sagt en milstolpe för hållbar och innovativ byggkonstruktion. Ett monument för hållbart tänkande, i linje med Tekniska Museets tradition av ingenjörskonst. Kan inte annat än att rikta ett stort grattis till alla inblandade parter – det är en fjäder i hatten att ha rott detta i land.
En fantastisk byggnad med enastående teknik, bevis på att Wisdome är den mest högteknologiska domen, enligt ingen mindre än Anders Ynnerman själv. Vilken dag att minnas och vilken plats att besöka! Gör det!
Fotograf för det inledande fotot på Wisdome, Anna Gerdénm, Tekniska Museet.
En explosion av veganska färger, doftande hårvård och fantastiska smycken genomsyrade årets Stockholm Beauty Week, och jag hann precis fånga lite grann av detta.
Tidigare i veckan ägde Stockholm Beauty Week rum igen. Då jag missade den förra så var jag glad över att hinna besöka årets mässa, om än kort. Jag hade tyvärr inte chans att gå på varken pressvisning eller seminarier då mitt schema endast tillät ett kort besök på mässan. Men det blev ändå en härlig resa genom ett färgstarkt landskap av nyheter och dofter.
I min vandring genom trängseln, bland en stor mängd utställare, försökte jag snappa upp nyheter med mitt fokus, veganskt och ekologiskt. En sak jag hittade var en färgglad nyhet i form av läppglansen Zanella. De är både veganska och vårdande samtidigt som de har starka, glittriga färger. Verkligen härligt!
Även om det har kommit en del mer färgstarka sminkartiklar senaste åren så är det fortfarande en glädjeboost att se detta. Hade inte tillräckligt med tid för att kolla ut någon färg så slog inte till på någon nu så kan tyvärr inte säga något om de uppfyller löftet om att det ska kännas lyxigt och silkeslent. Ska även vara klibbfri vilket onekligen är ett stort plus. Vid en snabb test på handen så kändes det lovande. Glans som klibbar har i alla fall jag mött för många av i mina dagar. Så jag hoppas på att jag stöter på detta och kan välja en färg framöver då jag har saknat en vårdande och samtidigt färgad produkt.
Ett märke vars smink jag använt sedan länge, INKA, fanns också på plats. De är en återkommande utställare men några direkta nyheter fanns där inte och i år mest fokus på hudvård av personalen att döma. Men fint att se en gammal vegansk goding på plats.
En annan gammal favorit är Scratch Nails som jag använt i obegripligt många år. Den bästa nyheten där var deras helt underbara Hand & Body Milk. Den är verkligen helt ljuvligt mjuk och skön men det allra bästa är nog doften. Med oljor från bland annat lavendel och bergamott så föll jag pladask. De här dofterna är ljuvliga, framkallar en form av spakänsla och lugn som verkligen skapar lyckokänslor.
Precis som smink så har ekologisk och vegansk hårvård varit långt ifrån självklart genom åren. Men på årets mässa uppmärksammade jag två intressanta nyheter. Dels den nya uppstickaren Bayoumi som satsar på veganska och ekologiska produkter. Det är ett salongsmärke baserat i New York och som nu ska etablera sig i Sverige.
Jag fick en trevlig pratstund med grundaren, en frisör som letade efter “bra ekologisk hårvård men som ändå ger gott resultat”. Hon gick bet i sin jakt och startade då sin egen serie, Bayoumi.
Jag fick med mig ett par minisar hem från mässan och ser fram emot att testa dessa. Utöver hårvården så är det även intressant att de valt att satsa på intressanta lösningar för att vara mer hållbara i sin användning. De sprayer de tagit fram ställer en in efter det behov en har för att vara så användarvänlig som möjligt och samtidigt rädd om produkten. Bra initiativ!
Märket finns än så länge bara på Salong Hannchen i Stockholm, men ska enligt grundaren lanseras hos fler framöver.
En annan aktör inom frisörskrået som även de har hållbarhet som bas är salongen Green Heads i Stockholm. Jag fick kännedom om dem på just Stockholm Beauty Week för några år sedan och går där sedan dess. De lanserar nu en egen produktserie om jag förstod det rätt. Men tyvärr, trots att jag gick till deras utställningsplats flera gånger, fanns det ingen där som kunde ge mig någon mer info om detta. Salongens inriktning är “Green, Clean & Vegan” så jag blir givetvis nyfiken om det är så att de tar detta ett steg längre genom att satsa på egna produkter. Jag hoppas på att få veta mer vid något kommande tillfälle.
En annan av mina favoriter är gamla trotjänaren Rosenserien som jag hoppas ska kunna hjälpa till att lösa ett problem hos oss. Jag vill för allt i världen inte att mina barn använder deodoranter med aluminium men efter att ha testat flera olika sorter har de gett upp, de funkar helt enkelt inte och säg den tonåring som vill lukta svett i skolan för att morsan inte vill att de ska använda viss sorts deo…
Rosenserien presenterade ett par nyheter som de hävdar ska stå pall. Dels Deodorant Spray citrus, en spray vilket är bra om jag ska få flera personer att testa den. Doften låter i alla fall god och lovande, en mycket god start.
Utöver detta även en variant från Rosenseriens manliga serie, Sweden Eco. Jag hoppas att jag kan övertala de här hemma att testa någon av dessa med hopp om att det kan fungera.
Trots den korta tiden på mässan lyckades jag få en härlig fläkt av doftande nyheter och intressanta nyheter. Ser fram emot att ta del av mer från dessa nyheter framöver och grattis också till alla välförtjänta vinnare av Stockholm Beauty Week Award 2023! För en närmare titt på pristagarna, läs mer här.
Det är fortfarande höst, men redan nu överraskar 3 Vänner oss med en härlig vinternyhet – den uppgraderade veganska Pepparkaka & Choklad-glassen.
Den nya glassen är en “krämig och underbar pepparkaksglass proppfylld med pepparkaksdeg, krispig pepparkaka och hemmagjord kolasås, samt nu även chokladbitar.” Nån som kan motstå?
Den uppdaterade pepparkaksglassen, som är den fjärde smaken i 3 Vänners pepparkaksfamilj, utlovas vara en smaksensation med en bas av cashew- och mandelgrädde, allt för en extra lyxig smakupplevelse.
Historiken för den här vinterglassen är att den har utökats från den klassiska burken till strut och en veganburk, och nu har receptet förbättrats ytterligare. Sannolikt får de medhåll om att det är en förbättring. Uppdateringen baseras på feedback från dedikerade pepparkaksglass-fans som har önskat chokladbitar i glassen, och deras önskan har nu gått i uppfyllelse.
Pepparkaksglassen finns redan nu i butik för den som inte kan hålla sig till jul och säljs i 500 ml glassburk på Ica, Coop och Hemköp till priset 59,95 kronor.
Personligen tillhör jag dem som älskar kolaglass och den kategorin av personer som knappt kan baka några pepparkakor då degen har en tendens att bli uppäten… Tidigare års pepparkaksutgåvor har varit riktiga favoriter så jag ser verkligen fram emot att smaka denna nya uppgraderade variant.
För alla er andra glassdiggare som längtar efter peppriga smaker får också se till att hugga in på denna. Det går ju bra med dessa smaker även under hösten för oss som inte kan hålla oss till vinter och juletid.
I gårdagens sommarprat i Sommar i P1 kunde vi höra en av de mest framstående kunskapskällorna om vårt beteende och inställning till klimatfrågor, Maria Wolrath Söderberg. Hon delar här med sig av sina tankar och insikter om hur vi kan – och i många fall bör – tänka gällande vårt beteende.
Maria är docent i retorik på Södertörns högskola och forskar om hur vi tänker i samband med när vi handlar på ett klimatskadligt sätt. Ingen kan så väl som hon tydliggöra hur vi som individer förhåller oss till klimatfrågor och vilka drivkrafter som kan få oss att ändra oss, eller stoppa huvudet i sanden, gällande vårt klimatavtryck. Och hur vi tänker när vi gör det. Hennes sommarprat är en mycket bra påminnelse om att vi alla har en roll att spela när det kommer till att rädda vår planet.
Det som gör Maria Wolrath Söderbergs sommarprat så oerhört viktigt är dess fokus på det mänskliga beteendet i klimatkrisen. Hon belyser den konflikt många av oss känner, glappet mellan våra handlingar och vår oro för framtiden. Det handlar om motsägelser och vår förmåga att vara både irrationella och kloka. Som de motsägelser många visar genom att handla mot våra klimatvärderingar, som att påstå klimatfrågan är det viktigaste av allt men ändå köra bil varje dag och flyga ofta trots tillgängliga alternativ med lägre klimatpåverkan. Genom att utforska detta får vi insikter i våra egna beteenden och hur vi kan tänka gällande våra klimatval, och hur vi kan förändra dem.
Det är ingen direkt hemlighet att klimatkrisen kräver kollektiv handling. Maria påminner oss om att det inte finns något utrymme för undanflykter eller att försöka ”tjäna ihop” till en pott att spendera – allt räknas! Vi måste alla ta ansvar och vara goda förebilder. Det är dags att skära ner på våra egna klimatavtryck och agera som om vår planet verkligen är i kris, för det är den. Alla kan göra något och det finns många enkla saker. Att minska sin köttkonsumtion, köpa återbrukat, eller en så enkel sak som att tänka efter före köp – behöver du verkligen den där prylen?
Sommarpratet med Maria Wolrath Söderberg är ett av de viktigaste programmen du kan lyssna på i sommar. Det är en påminnelse om att vi har förmågan att förändra vår värld om vi bara inser att det är kris. Men en sådan där det finns hopp och utvägar, bara vi alla bidrar. Så missa inte detta, in och lyssna på sommarpratet med Maria här.
Foto från SR: Maria Wolrath Söderberg, fotograf Mattias Ahlm
Imorgon öppnar Gröna Lund portarna igen för en ny säsong och i år har de något extra att fira – 140 år av tivolihistoria. Förutom en imponerande lineup av över 40 konserter och föreställningar kan vi även mätta magen med en ny burgare.
Grönans relation till burgare går långt tillbaka. Något av pionjärer var de 1959 en av de första i Sverige att sälja hamburgare och till årets säsong lanserar de nyheten ”Hekto Smashed Burgers”. Likt deras inkluderande tradition senaste åren kommer den även i ett veganskt utförande gjord på smashed Oumph!.
Genom att erbjuda veganska alternativ som en självklarhet, som de gjort senaste åren, underlättas onekligen både möjligheten att göra ett medvetet val för miljön och djuren men även normaliseringen av vegomat. Enkelheten! Inte ens de som kanske gärna vill äta vego orkar gå runt för att leta när en är på ett nöjesfält. Det måste vara enkelt och finnas överallt.
Det är fint att se hur Gröna Lund sedan många år ser veganskt som en självklar del av sitt matutbud. Oumph!-burgarna är riktigt goda och den kryddiga vegomajonnäsen gjorde det extra smakrikt. Just majonäs och såser brukar annars vara något som missas i vegoutbud. Att en blir erbjuden sallad, burgare eller annan mat, men utan något såsigt. Torrt och tråkigt. Inte ok. Men så inte här, mycket välkommet!