Spirande vegotrend

Det är verkligen härligt att se hur inställningen till vegetariskt har förändrats i en positiv riktning sista tiden. Allt oftare kan en läsa om den pågående vegotrenden med nya produkter som följd.

Vi behöver ställa om till en vegetarisk kost för att klara klimatmålen. För att göra det krävs det ansvar från politiker men även arrangörer för att bryta köttnormen och normalisera det vegetariska. Genom att servera vegetariskt utesluts ingen, till skillnad från det motsatta där de som inte vill äta animalier får finna sig i att vara utan om maten består av t.ex. kött.

Med ökad efterfrågan har denna vegotrend blivit verklighet med följden större utbud och fler produkter. Detta gör det enklare för alla att testa och ta del av det vegetariska och de som funderat på att välja veg kan göra det utan att det blir ett så stort steg.

Arrangörer som Way Out West som för ett par år sedan blev vegetariskt har fått efterföljare och företag som sedan tidigare varit vegetariska går vidare för att bli än mer miljövänliga genom att lansera ekoprodukter. Nyheter kommer och tillgängligheten ökar, ett exempel är Gröna lund som har ökat sitt vegetariska och veganska utbud ordentligt. Den genomgång Vego Eco gjorde av deras utbud tidigare i år har fått stor spridning i många olika medier, väldigt roligt.

Härlig utveckling! Förutom miljön har även hälsan och djuren mycket att vinna på detta. Så välj vegetariskt nästa gång du är på restaurang eller står i matbutiken och ska handla. Det finns massor av gott, nyttigt och mättande att välja på. Vill du ha recepttips finns en del här, nya kokböcker kommer på löpande band, många recensioner hittar du här.

Ska en då välja vegetarisk eller vegansk kost? Det är samma sak, mat bestående av vegetabiliska råvaror. Många benämner dock lakto-ovo-vegetarisk kost som vegetarisk. Ordval och benämningar är en fråga för sig, huvudsaken är att du testar mer växtbaserad kost.

Trevlig vegosommar!

Annonser

2 Comments on “Spirande vegotrend

  1. Pingback: Veganism i Sommar i P1 | Vego Eco

  2. Pingback: Vegotrenden håller i sig | Vego Eco

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: